Tommy_H. Svart 29.September.2009 Link til dette innlegget Svart 29.September.2009 I tillegg jobbet vel Ivecoen med den gamle propellplasseringen kanskje?(Jeg antar du kjører med ca samme fart) Det er riktig. Båten gikk med omtrent samme farten, kansje 1 knop mindre. Men jeg regner jo forbruket i liter pr. nautisk mil. Sitér dette innlegget Viknes 1030 K3 [url="http://www.bergensmotorbat.no Link to post
Møkkalasset Svart 4.August.2014 Link til dette innlegget Svart 4.August.2014 Litt gammel tråd, men veldig aktuell da mange har denne motor-/båtkombinasjonen. Vår "nye" båt har den. Den ble kjøpt for en måned siden og vi har nå logget 75 motortimer med et snittforbruk på 5,55 l/t og 1,95l/nautisk mil. Det er verdt å nevne at det er mye kjøring i 7-8 knops fart eller mindre, dog noen strekk med full fart eller 90 %. Det er en 2003 modell med ny ror- og propellplassering. Jeg kjenner meg ikke helt igjen beskrivelsen av marsjfart på 17-18 knop. Synes båten går lettere mellom 20 og 21 knop. (Maks med full ferielast er 25,5 knop) Jeg har trimflaps. Uansett, jeg er positivt overrasket over forbruket. Absolutt til å leve med. Sitér dette innlegget Link to post
arnearmoa Svart 5.August.2014 Link til dette innlegget Svart 5.August.2014 Hvis begge tallene var gjennomsnitt for de 75 timene, så hadde du vel ikke kjørt mer enn 213,5 nautiske mil, med en snittfart på under 2,9 knop. Da glir til og med en Baltic lett i sjøen. Og da bruker den ikke 1,95 l/nautiske mil. Er 1,95 for kjøring i 20 knop? Eller har det sneket seg inn en feil? Sitér dette innlegget Link to post
Møkkalasset Svart 5.August.2014 Link til dette innlegget Svart 5.August.2014 Så sakte som 2,9 knop går den knapt. Har nok sneket seg inn en feil ja. Utseilt distanse er 525 nautiske mil og snittforbruk pr. mil er 1,26 l. Det er dog en viss usikkerhet knyttet til målt distanse, så skal kryssjekke det fremover. Sitér dette innlegget Link to post
lgboat Svart 5.August.2014 Link til dette innlegget Svart 5.August.2014 Litt OT, men blir det ikke mye soting av all denne sakteseilasen? Da skulle man tro at forbruket steg over tid og over hele turtallsregisteret. Kan man uten fare ruse motoren opp i fullt turtall en minutt eller to innimellom for å blåse ut sot? Sitér dette innlegget Link to post
Møkkalasset Svart 5.August.2014 Link til dette innlegget Svart 5.August.2014 Ingen erfaring med soting så langt. Men jeg drar nå opp i full fart på varm motor innimellom. Da gjerne mellom 10 og 20 min. Blir gjerne ikke så lenga ad gangen i fjordene siden jeg er litt bevisst på at jeg lager bølger. Sitér dette innlegget Link to post
lgboat Svart 5.August.2014 Link til dette innlegget Svart 5.August.2014 Da ligger du bra an. Jeg tenkte mer der man ikke kan dra på, så nå leste jeg akkurat på nettet at man kan ruse motoren og variere mellom fullt og tomgang noen ganger sånn ca hver annen time. Da skal dyser og forbrenningkammere kvitte seg med sot. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.