Jump to content

Dieselforbruk i Yanmar 290 i Scand Baltic 29


Solglitter

Recommended Posts

På ca 7 knop er det 0,8 liter pr nm og 7 liter pr time. Ved 17 knop 1,7 pr nm. eller 30 liter pr time.

Detter er beregna verdier. Kjørte en del i sommer på 7 knop siden behover for å flytte oss raskt ikke var tilstede. Eller er 17 - 18 knop en behagelig fart å flytte seg på uten at det drar så veldig mye diesel. Over 20 knop øker forbruker en del pr nm.

Link to post

Det er nok ganske så normalt med 2 liter pr mil i marsjfart for en 4-5 tonn tung halvplaner. Kanskje ned mot 1,5 dersom det er en helplaner med drev. Da e jo gjerne marsjfarten en god del høyere også... De som hevder at de går på ca 1 liter bør nok enten drømme søtt videre eller sjekke drivstoff måleren før de går tom... Den motoren finnes ikke pt som klarer å drive en Baltic i 18 knop med 1 liter på mila...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post

selv har jeg en hifo. cabincruiser på 30 fot vekt 5 tonn. ca 230 hk. marsjet hjem i fra danmark i forgårs og brukte opp 180 liter diesel . turen tok 6 timer med en slow start. dvs den sluker unna ca 35 liter i 15 knop som er 3 knop unna toppfarten. ble litt overrasket selv over så høyt forbruk , men det stemmer jo veldig greit iflg den enkle tommelfingereglen med hk * 0,2 liter i timen..

lå i følge med en viksund 36 fot st cruise med 2 kad 43 . han vekslet mellom plan og 7,5 knop for å spare forbruk da en helplaner ikke liker seg i 15 knop . han slukte unna alikevel 200 +liter.

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post

Det er en smal sak å finne ut hva man bruker på maks.

 

På maks bruker man alle sine hester. Man går da inn i drivstoffkurven for motoren og ser at på maks skal man bruke så og så mange desiliter pr. hk pr. time. Så deler man på antallet knop man har på maks og får antallet liter pr. nautisk mil.

 

På andre hastigheter enn maks er saken mye, mye verre. Man vet jo ikke hvor mange hester som tas ut.

 

4lha-dtp-specific-fuel.jpg

Link to post

Antall hk man tar ut leses ut av grafene. Feks ved 2800 o/min er svinghjulsffekten ca 215 hk. Da forbruker den 160 g/hk. Dvs 160 g * 215 hk = 34,4 kg i timen Egenvekten på diesel er ca 0,85 kg/l.

 

Dvs 34,5 kg / 0,85 kg/l = 40,47 l i timen

 

Er feks farten 20 knop ved 2800 o/min blir forbruket: 40,47 l / 20 knop = 2,0235 l/nm

SeaKing 38: Fire-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

Link to post

Fullt så enkelt er det ikke. Man forbruker diesel i forhold til hvor mange hester man tar ut av motoren. Problemet er at man ikke vet hva man tar ut av motoren fordi propellakseleffektkurven er en faktor som er ukjent. Man kan stipulere, men nøyaktig blir det ikke fordi man ikke aner noe om båt eller skrog på den generelle kurven i diagrammet.

 

Ved 2800 o/min tar man for denne motoren antagelig ut ca 135 hester i henhold til propellakseleffektkurven, men det er jo helt avhengig av båten motoren står i.

 

Hvis jeg tusler rund med 1800 omdreininger, bruker jeg av tabellen ca 40 hester på propellen. Ved 1800 omdreininger er dieselforbruket i tabellen oppgitt til 180 gram per hk per time.

 

180gram/hk/time x 40 hk = 7200g/time

 

7200 gram/time delt på 850 gram/liter gir 8,47 liter/time

 

Hvis jeg da har en fart på 9 knop blir dieselforbruket 8,47 liter/time / 9 nautiske mil/time = 0,94 liter per nautisk mil.

 

Alt gitt at den anslåtte propellakseleffektkurven passer til min båt.

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Antall hk man tar ut leses ut av grafene.

Nei!!! Antall hk man KAN ta ut leses ut av grafene.

Båt som tar ut maks ved f eks 3/4 turtall har for tung propell, og vil vanligvis ikke greie å øke farten ytterligere.

Planende båter tar ut en stor del av max idet de skal opp i plan, men heller ikke her tas ut max under normale forhold.

 

Hvis vi tar en dieselmotor på 200 hk, så vil den kanskje bruke 7-10 l pr time ved max turtall uten belastning.

Ved full belastning vil den bruke ca 40 l pr time.

Variasjon mellom motortyper og teknologi er sterkt opphauset.

Av større betydning er nok størrelsen på motoren, der større motor bruker mindre enn en liten pr hk.

 

Ellers er det mye drivstoff å spare for folk flest ved å gå under 6-7 kn. Mye skjer i området mot 8 kn og oppover.

Link to post
Nei!!! Antall hk man KAN ta ut leses ut av grafene.

Båt som tar ut maks ved f eks 3/4 turtall har for tung propell, og vil vanligvis ikke greie å øke farten ytterligere.

Planende båter tar ut en stor del av max idet de skal opp i plan, men heller ikke her tas ut max under normale forhold.

 

Hvis vi tar en dieselmotor på 200 hk, så vil den kanskje bruke 7-10 l pr time ved max turtall uten belastning.

Ved full belastning vil den bruke ca 40 l pr time.

Variasjon mellom motortyper og teknologi er sterkt opphauset.

Av større betydning er nok størrelsen på motoren, der større motor bruker mindre enn en liten pr hk.

 

Ellers er det mye drivstoff å spare for folk flest ved å gå under 6-7 kn. Mye skjer i området mot 8 kn og oppover.

 

BM

Når en motor skal IMO klasses kjøres en typisk propeller kurve der moment er definert som T= (n/no)^2 der n er aktuelt turtall og no er nominelt turtall. Volvo bruker en faktor på 2.5 som gir en litt lavere moment kurve. Utifra dette er effekt fortsatt lik turtall (eller motorens vinkelhastighet i radianer ganger moment). Dette gir da en effekt på 75% ved 10% turtalls reduksjon og 50% ved 20% turtalls reduksjon. 37% turtallsreduksjon gir effekt på 25%!

 

Dette stemmer ganske bra for planende båter også så lenge de er på plan. Bruker du dette fra topphastighet og ned til ca 2 knop over planings terksel stemmer det rimelig godt. På båtmagasinets tester er forbruk og turtall plottet og jeg har sjekket mange kurver og de stemmer ganske godt. Reelt forbruk er ofte litt høyere! Når man kjører en 300hesters motor på fult bruker den ca 60l/h uansett fabrikat!

Større motorer litt mindre som fjellbonden sier og litt høyere for mindre motorer sansynligvis innenfor 5% om man sammenligner motorer med 3300til 3800rpm! Lavturtallsmotorer bruker mindre!

 

Reduserer man turtall på denne motoren med 15% fra 3500rpm til 3000 vil motor effekt reduseres til P= (0.85)^2*Mo *0.85no= 61%

Med noe lunde konstant virkningsgrad vil motoren da forbruke 37l/time så sant båten fortsatt går med noe over planingsfart!

 

På planende båter kan man selfølgelig ta ut full effekt! Lav fart gir lavt forbruk!

Link to post

Litt OT, men jeg prøver meg: Med dagens priser og miljøutfordringer er vel det enkelste svaret at motorene våre bruker "for mye". Ja til kosefart og mer enn det kun i tøff sjø og når man virkelig har dårlig tid :flag: . PS: Jeg har faktisk ingenting i mot nivået på norske drivstoffavgifter og vil aldri stemme FRP - av flere grunner enn deres (manglende) miljøpolitikk.

Link to post

Vi har samme båt med samme motor. I sommer har vi i 4 uker fartet langs kysten fra Espevær i sør til Florø i nord.

Totalt forbruk 950 liter. Gått distanse 487 n.m. Timer på motor 42. Dette gir et snitt forbruk på 1,95 l/n.m. Delt på timer så blir det 22,6 liter pr. time. Har betalt i snitt ca 9,70 kr for dieselen, som gir en total kostnad på 9215 kroner.

Og hvilken sommer! Blikkstille hav nesten hele tiden og kun et par dager med regn. Sol varme og temperaturer på oppimot 30 grader. Det var noe annet enn ifjor!

Viknes 1030 K3

[url="http://www.bergensmotorbat.no

Link to post
  • 1 år senere...

En i havna har en eldre Baltic hvor han tidligere hadde en 222 Hk Yanmar. I fjor skiftet han til 290 Hk Yanmar i samme båten. Han sa til meg at sistnevnte brukte vesentlig mer på samme marsjfart 17-18 knop. Det overrasket meg litt. 290 Hk og 6 sylindre er jo litt tyngre en førstnevnte, men likevel.

Kan vel hende at denne farten var i et ugunstig turtallsområde for sistnevnte, men bra for 222Hk motoren?

Vedkommende er også motormekaniker. Jobbet tidligere med Yanmar nå med alt mulig.

Link to post

Dieselforbruket på Scand Balticene er svært avhengig av ror- og propellplassering.

Dersom roret er plassert på akterspeilet og propellen plassert nær en forlenget linje vertikalt på akterspeilet er dieselforbruket betydelig lavere i forhold til "gammel" plassering av ror og propell.

Jeg anbefaler alltid å bygge om ror- og fremdriftssystemet på eldre Atlanticere og Balticere.

Da får man en "ny" båt.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...