Solglitter Startet 3.August.2008 Link til dette innlegget Startet 3.August.2008 noen som kan si litt om forbruk til yanmar 290 i en baltic Sitér dette innlegget Link to post
Penny Svart 3.August.2008 Link til dette innlegget Svart 3.August.2008 (redigert) Nå låses vel øyeblikk tråden siden du ikke har med typebetegnelse i trådtittel. Edit: fikset selv, eller fikset av moderator? Redigert 3.August.2008 av Penny (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 3.August.2008 Link til dette innlegget Svart 3.August.2008 Velkommen til Båtplassen nissen123. Dieselforbruket er svært avhengig av hvilket turtall du benytter under seilasen. Dersom du seiler med laveste turtall er du nok nede i mindre enn 1 liter diesel per seilt nautisk mil. Dersom du seiler i omkring 20 knop mener jeg at dieselforbruket er i underkant av 2 liter per nautisk mil. Sitér dette innlegget Link to post
Schierna Svart 3.August.2008 Link til dette innlegget Svart 3.August.2008 Har selv samme kombinasjonen og det ser ut at vi har ett forbruk på ca.18-20 l.pr. time ved 18knop. Det er den hastighet vi syntes er mest behagelig når vi forflytter oss. Tror nok de siste knopene over dette koster forholdsmessig mye. Sitér dette innlegget Link to post
topa Svart 3.August.2008 Link til dette innlegget Svart 3.August.2008 På ca 7 knop er det 0,8 liter pr nm og 7 liter pr time. Ved 17 knop 1,7 pr nm. eller 30 liter pr time. Detter er beregna verdier. Kjørte en del i sommer på 7 knop siden behover for å flytte oss raskt ikke var tilstede. Eller er 17 - 18 knop en behagelig fart å flytte seg på uten at det drar så veldig mye diesel. Over 20 knop øker forbruker en del pr nm. Sitér dette innlegget Link to post
BMP Svart 3.August.2008 Link til dette innlegget Svart 3.August.2008 Leide en slik båt med samme motor for en tid siden og mener den brukte 40l/t med 20 kn. Sitér dette innlegget Link to post
bjoris Svart 3.August.2008 Link til dette innlegget Svart 3.August.2008 Det er nok ganske så normalt med 2 liter pr mil i marsjfart for en 4-5 tonn tung halvplaner. Kanskje ned mot 1,5 dersom det er en helplaner med drev. Da e jo gjerne marsjfarten en god del høyere også... De som hevder at de går på ca 1 liter bør nok enten drømme søtt videre eller sjekke drivstoff måleren før de går tom... Den motoren finnes ikke pt som klarer å drive en Baltic i 18 knop med 1 liter på mila... Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
alidal Svart 4.August.2008 Link til dette innlegget Svart 4.August.2008 Har selv samme kombinasjonen og det ser ut at vi har ett forbruk på ca.18-20 l.pr. time ved 18knop. Her er kurven for forbruk pr. time mot omdreininger. Den kombinasjonen du henviser til kan vel ikke være en Baltic? Har samme maskin i min båt og den har drev, men klarer nok desverre ikke i nærheten av det...... Sitér dette innlegget Link to post
Solglitter Svart 4.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.August.2008 Da vet jeg sånn ca forbruk Takker Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 4.August.2008 Link til dette innlegget Svart 4.August.2008 selv har jeg en hifo. cabincruiser på 30 fot vekt 5 tonn. ca 230 hk. marsjet hjem i fra danmark i forgårs og brukte opp 180 liter diesel . turen tok 6 timer med en slow start. dvs den sluker unna ca 35 liter i 15 knop som er 3 knop unna toppfarten. ble litt overrasket selv over så høyt forbruk , men det stemmer jo veldig greit iflg den enkle tommelfingereglen med hk * 0,2 liter i timen.. lå i følge med en viksund 36 fot st cruise med 2 kad 43 . han vekslet mellom plan og 7,5 knop for å spare forbruk da en helplaner ikke liker seg i 15 knop . han slukte unna alikevel 200 +liter. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Lotus Svart 4.August.2008 Link til dette innlegget Svart 4.August.2008 Det er en smal sak å finne ut hva man bruker på maks. På maks bruker man alle sine hester. Man går da inn i drivstoffkurven for motoren og ser at på maks skal man bruke så og så mange desiliter pr. hk pr. time. Så deler man på antallet knop man har på maks og får antallet liter pr. nautisk mil. På andre hastigheter enn maks er saken mye, mye verre. Man vet jo ikke hvor mange hester som tas ut. Sitér dette innlegget Link to post
BjornLie Svart 4.August.2008 Link til dette innlegget Svart 4.August.2008 Antall hk man tar ut leses ut av grafene. Feks ved 2800 o/min er svinghjulsffekten ca 215 hk. Da forbruker den 160 g/hk. Dvs 160 g * 215 hk = 34,4 kg i timen Egenvekten på diesel er ca 0,85 kg/l. Dvs 34,5 kg / 0,85 kg/l = 40,47 l i timen Er feks farten 20 knop ved 2800 o/min blir forbruket: 40,47 l / 20 knop = 2,0235 l/nm Sitér dette innlegget SeaKing 38: Fire-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. Link to post
Lotus Svart 4.August.2008 Link til dette innlegget Svart 4.August.2008 (redigert) Fullt så enkelt er det ikke. Man forbruker diesel i forhold til hvor mange hester man tar ut av motoren. Problemet er at man ikke vet hva man tar ut av motoren fordi propellakseleffektkurven er en faktor som er ukjent. Man kan stipulere, men nøyaktig blir det ikke fordi man ikke aner noe om båt eller skrog på den generelle kurven i diagrammet. Ved 2800 o/min tar man for denne motoren antagelig ut ca 135 hester i henhold til propellakseleffektkurven, men det er jo helt avhengig av båten motoren står i. Hvis jeg tusler rund med 1800 omdreininger, bruker jeg av tabellen ca 40 hester på propellen. Ved 1800 omdreininger er dieselforbruket i tabellen oppgitt til 180 gram per hk per time. 180gram/hk/time x 40 hk = 7200g/time 7200 gram/time delt på 850 gram/liter gir 8,47 liter/time Hvis jeg da har en fart på 9 knop blir dieselforbruket 8,47 liter/time / 9 nautiske mil/time = 0,94 liter per nautisk mil. Alt gitt at den anslåtte propellakseleffektkurven passer til min båt. Redigert 4.August.2008 av Lotus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fjellbonden Svart 4.August.2008 Link til dette innlegget Svart 4.August.2008 Antall hk man tar ut leses ut av grafene. Nei!!! Antall hk man KAN ta ut leses ut av grafene. Båt som tar ut maks ved f eks 3/4 turtall har for tung propell, og vil vanligvis ikke greie å øke farten ytterligere. Planende båter tar ut en stor del av max idet de skal opp i plan, men heller ikke her tas ut max under normale forhold. Hvis vi tar en dieselmotor på 200 hk, så vil den kanskje bruke 7-10 l pr time ved max turtall uten belastning. Ved full belastning vil den bruke ca 40 l pr time. Variasjon mellom motortyper og teknologi er sterkt opphauset. Av større betydning er nok størrelsen på motoren, der større motor bruker mindre enn en liten pr hk. Ellers er det mye drivstoff å spare for folk flest ved å gå under 6-7 kn. Mye skjer i området mot 8 kn og oppover. Sitér dette innlegget Link to post
camilie Svart 4.August.2008 Link til dette innlegget Svart 4.August.2008 Jeg har tilsvarende båt, men har ikke beregnet pr nm. Det jeg har notert meg i ferien er tur retur gøteborg i fra skjeberkilen med variert turtall. Da har jeg fyldt 300 liter på heleturen og det synes jeg er forholdsvis greit. Sitér dette innlegget Link to post
slett meg Svart 4.August.2008 Link til dette innlegget Svart 4.August.2008 Nei!!! Antall hk man KAN ta ut leses ut av grafene.Båt som tar ut maks ved f eks 3/4 turtall har for tung propell, og vil vanligvis ikke greie å øke farten ytterligere. Planende båter tar ut en stor del av max idet de skal opp i plan, men heller ikke her tas ut max under normale forhold. Hvis vi tar en dieselmotor på 200 hk, så vil den kanskje bruke 7-10 l pr time ved max turtall uten belastning. Ved full belastning vil den bruke ca 40 l pr time. Variasjon mellom motortyper og teknologi er sterkt opphauset. Av større betydning er nok størrelsen på motoren, der større motor bruker mindre enn en liten pr hk. Ellers er det mye drivstoff å spare for folk flest ved å gå under 6-7 kn. Mye skjer i området mot 8 kn og oppover. BM Når en motor skal IMO klasses kjøres en typisk propeller kurve der moment er definert som T= (n/no)^2 der n er aktuelt turtall og no er nominelt turtall. Volvo bruker en faktor på 2.5 som gir en litt lavere moment kurve. Utifra dette er effekt fortsatt lik turtall (eller motorens vinkelhastighet i radianer ganger moment). Dette gir da en effekt på 75% ved 10% turtalls reduksjon og 50% ved 20% turtalls reduksjon. 37% turtallsreduksjon gir effekt på 25%! Dette stemmer ganske bra for planende båter også så lenge de er på plan. Bruker du dette fra topphastighet og ned til ca 2 knop over planings terksel stemmer det rimelig godt. På båtmagasinets tester er forbruk og turtall plottet og jeg har sjekket mange kurver og de stemmer ganske godt. Reelt forbruk er ofte litt høyere! Når man kjører en 300hesters motor på fult bruker den ca 60l/h uansett fabrikat! Større motorer litt mindre som fjellbonden sier og litt høyere for mindre motorer sansynligvis innenfor 5% om man sammenligner motorer med 3300til 3800rpm! Lavturtallsmotorer bruker mindre! Reduserer man turtall på denne motoren med 15% fra 3500rpm til 3000 vil motor effekt reduseres til P= (0.85)^2*Mo *0.85no= 61% Med noe lunde konstant virkningsgrad vil motoren da forbruke 37l/time så sant båten fortsatt går med noe over planingsfart! På planende båter kan man selfølgelig ta ut full effekt! Lav fart gir lavt forbruk! Sitér dette innlegget Link to post
BårdK Svart 4.August.2008 Link til dette innlegget Svart 4.August.2008 Litt OT, men jeg prøver meg: Med dagens priser og miljøutfordringer er vel det enkelste svaret at motorene våre bruker "for mye". Ja til kosefart og mer enn det kun i tøff sjø og når man virkelig har dårlig tid . PS: Jeg har faktisk ingenting i mot nivået på norske drivstoffavgifter og vil aldri stemme FRP - av flere grunner enn deres (manglende) miljøpolitikk. Sitér dette innlegget Link to post
Solglitter Svart 6.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.August.2008 (redigert) Redigert 6.August.2008 av Solglitter (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Tommy_H. Svart 13.August.2008 Link til dette innlegget Svart 13.August.2008 Vi har samme båt med samme motor. I sommer har vi i 4 uker fartet langs kysten fra Espevær i sør til Florø i nord. Totalt forbruk 950 liter. Gått distanse 487 n.m. Timer på motor 42. Dette gir et snitt forbruk på 1,95 l/n.m. Delt på timer så blir det 22,6 liter pr. time. Har betalt i snitt ca 9,70 kr for dieselen, som gir en total kostnad på 9215 kroner. Og hvilken sommer! Blikkstille hav nesten hele tiden og kun et par dager med regn. Sol varme og temperaturer på oppimot 30 grader. Det var noe annet enn ifjor! Sitér dette innlegget Viknes 1030 K3 [url="http://www.bergensmotorbat.no Link to post
Solglitter Svart 28.September.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.September.2009 kjempe båt! Sitér dette innlegget Link to post
solkongen Svart 28.September.2009 Link til dette innlegget Svart 28.September.2009 Hva må man sånn noenlunde gi for en liter farget diesel idag, rundt 7 NOK ? Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 28.September.2009 Link til dette innlegget Svart 28.September.2009 En i havna har en eldre Baltic hvor han tidligere hadde en 222 Hk Yanmar. I fjor skiftet han til 290 Hk Yanmar i samme båten. Han sa til meg at sistnevnte brukte vesentlig mer på samme marsjfart 17-18 knop. Det overrasket meg litt. 290 Hk og 6 sylindre er jo litt tyngre en førstnevnte, men likevel. Kan vel hende at denne farten var i et ugunstig turtallsområde for sistnevnte, men bra for 222Hk motoren? Vedkommende er også motormekaniker. Jobbet tidligere med Yanmar nå med alt mulig. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 29.September.2009 Link til dette innlegget Svart 29.September.2009 Dieselforbruket på Scand Balticene er svært avhengig av ror- og propellplassering. Dersom roret er plassert på akterspeilet og propellen plassert nær en forlenget linje vertikalt på akterspeilet er dieselforbruket betydelig lavere i forhold til "gammel" plassering av ror og propell. Jeg anbefaler alltid å bygge om ror- og fremdriftssystemet på eldre Atlanticere og Balticere. Da får man en "ny" båt. Sitér dette innlegget Link to post
Tommy_H. Svart 29.September.2009 Link til dette innlegget Svart 29.September.2009 Hadde samme forbruket i år som i fjor, ca 2 liter pr N.M. I den forrige Balticen våres hadde vi en Iveco 330 hk nedjustert til 270 hk. Denne brukte i snitt 10% mindre diesel; 1,8 L/NM. Riktig nok en motor som var 250 kg tyngre enn Yanmaren, men den gikk men 1000 rpm lavere turtall så det er vel der det ligger. Sitér dette innlegget Viknes 1030 K3 [url="http://www.bergensmotorbat.no Link to post
arnearmoa Svart 29.September.2009 Link til dette innlegget Svart 29.September.2009 I tillegg jobbet vel Ivecoen med den gamle propellplasseringen kanskje? (Jeg antar du kjører med ca samme fart) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.