Jump to content

Propellvalg Sjømann 22 / md 11c

peer

Recommended Posts

Hei :wflag:

Lenge siden jeg har postet, har byttet motor, men ikke propell, er det noen som har erfaring med ovenstående kombinasjon? Tror propellen jeg bruker er for stor/ har for stor stigning. Motoren går ikke over 1400 omdreininger, noe som er vel,i underkant skulle jeg tro. Det er desverre ikke mulig å se dim. på propel som jeg bruker i dag.

:cheers:

Du bør nok komme med mere informasjon og motor, gear og båt om det skal være mulig å hjelpe deg på en fornuftig måte. Det som imidlertid virker å være sannsynlig er at du har for tung propell i dag..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

• 2 uker senere...

Jeg kan komme med et forslag til propell på din båt og 15x12, 3 blader er en grei propell basert på de data du har oppgitt

RESULTS

DISPLACEMENT HULL

Hull Speed: 6.0 kts.

Power Required: 6.56 shp.

MAX PERFORMANCE

Available Power: 22.3 SAE hp ( 16.6 kW) @ 2650 RPM

Power Used: 7 SAE hp ( 4.9 kW) @ 1,762 RPM

Max Speed: 6.0 kts

Fuel: 0.4 US Gall/Hr (typical)

CRUISING PERFORMANCE

Cruising Power: 4 SAE hp ( 3.0 kW) @ 1500 RPM

Cruising Speed: 5.1 kts

Fuel: 0 US Gall/Hr (typical)

RECOMMENDED PROPELLER

Diameter: 15.3 in. Pitch: 11.9 in.

Blades: 3 Cupped: No

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført

Det finnes selvsagt en del andre alternativer som vil passe, om du har noe brukt i kikkerten så kan jeg se om denne kan brukes med hell..

God morgen

Skulle ikke forundre meg om marsj rpm på 1500 er helt ok, men hos meg blir dette full guffe, altså må jeg nok bytte propell. Farten er ikke så viktig, 1. prioritet er at motoren skal ha gode arbeidsforhold :smash:

Jeg hadde sett for meg å bestille ny propell fra f.eks Sleipner. Årsaken er at aksel diameteren min er noe så ukurant som 28mm, men om dette kan fikses på en annen måte hadde det vært det beste/rimligste. Vet dere om det f.eks er mulig å dreie/frese :crazy: opp en propell beregnet til 25mm aksel? Om dette er mulig, hvem kan gjøre dette?

:sailing:

Eller er det letter å dreie ned akselen til standar 25mm kon?

Redigert av peer (see edit history)
  • 7 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...