peer Startet 3.August.2008 Del på Facebook Startet 3.August.2008 Hei Lenge siden jeg har postet, har byttet motor, men ikke propell, er det noen som har erfaring med ovenstående kombinasjon? Tror propellen jeg bruker er for stor/ har for stor stigning. Motoren går ikke over 1400 omdreininger, noe som er vel,i underkant skulle jeg tro. Det er desverre ikke mulig å se dim. på propel som jeg bruker i dag. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 3.August.2008 Del på Facebook Svart 3.August.2008 Du bør nok komme med mere informasjon og motor, gear og båt om det skal være mulig å hjelpe deg på en fornuftig måte. Det som imidlertid virker å være sannsynlig er at du har for tung propell i dag.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
peer Svart 4.August.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.August.2008 Båten er en Sjømann 22 fot snekke, vekt ca 1500kg. Motor VP md11c 23HK, med ms gear utveksling 1,91:1. Max turtall på motor står oppgitt til 2650 rpm. Jeg innbilder meg at marsjturtall bør ligge mellom 1500-2000 rpm. Sitér dette innlegget Link to post
peer Svart 6.August.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.August.2008 Hei Drister meg til bringe denne opp igjen, er det noen som har forslag? Sitér dette innlegget Link to post
peer Svart 15.August.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.August.2008 Er det noen på dette eminente forum, som på en fredag ettermiddag ikke er på fjorden, og som kan komme med noen anbefalinger? Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 15.August.2008 Del på Facebook Svart 15.August.2008 Jeg kan komme med et forslag til propell på din båt og 15x12, 3 blader er en grei propell basert på de data du har oppgitt RESULTS DISPLACEMENT HULL Hull Speed: 6.0 kts. Power Required: 6.56 shp. MAX PERFORMANCE Available Power: 22.3 SAE hp ( 16.6 kW) @ 2650 RPM Power Used: 7 SAE hp ( 4.9 kW) @ 1,762 RPM Max Speed: 6.0 kts Fuel: 0.4 US Gall/Hr (typical) CRUISING PERFORMANCE Cruising Power: 4 SAE hp ( 3.0 kW) @ 1500 RPM Cruising Speed: 5.1 kts Fuel: 0 US Gall/Hr (typical) RECOMMENDED PROPELLER Diameter: 15.3 in. Pitch: 11.9 in. Blades: 3 Cupped: No Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
peer Svart 15.August.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.August.2008 Takk skal du ha Sydvesten. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 15.August.2008 Del på Facebook Svart 15.August.2008 Det finnes selvsagt en del andre alternativer som vil passe, om du har noe brukt i kikkerten så kan jeg se om denne kan brukes med hell.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
tom-ass Svart 15.August.2008 Del på Facebook Svart 15.August.2008 Jeg har selv MD11C i en sollux. Der får jeg ikke opp mer enn 2200 rpm. Marsjer på 14-1500 rpm. Noe propellvalg har jeg ikke til deg! :) Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
Gerhard Svart 15.August.2008 Del på Facebook Svart 15.August.2008 Vi har diskutert fart på Sjømann en gang før. Se dette innlegget. Gerhard Sitér dette innlegget Link to post
peer Svart 16.August.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.August.2008 (redigert) God morgen Skulle ikke forundre meg om marsj rpm på 1500 er helt ok, men hos meg blir dette full guffe, altså må jeg nok bytte propell. Farten er ikke så viktig, 1. prioritet er at motoren skal ha gode arbeidsforhold Jeg hadde sett for meg å bestille ny propell fra f.eks Sleipner. Årsaken er at aksel diameteren min er noe så ukurant som 28mm, men om dette kan fikses på en annen måte hadde det vært det beste/rimligste. Vet dere om det f.eks er mulig å dreie/frese opp en propell beregnet til 25mm aksel? Om dette er mulig, hvem kan gjøre dette? Eller er det letter å dreie ned akselen til standar 25mm kon? Redigert 16.August.2008 av peer (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
peer Svart 25.Mars.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Mars.2009 Har fått "profesjonelt" svar på hvilken propell jeg skal bruke på båten. Hvordan høres det ut med 16"X12" 3 bladet m/fart 8-9 knop ? Synes farten var høy. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.