Jump to content

Kiwiprops, noen som har prøvd denne?


ulysses

Recommended Posts

Jeg vurderer å skifte fra 2-bladet flex-o-fold til Kiwiprops 3-bladet, men jeg er interessert i å høre om noen har prøvd denne med god erfaring.

 

Årsaken til et evt. skifte er ønsket om mindre støy og vibrasjoner ved motorgang, dvs lavere turtall ved marsjfart og mindre vibrasjoner fra propellen, uten at propellen bremser mer enn den jeg har i dag når jeg seiler. Flex-o-folden har nok krefter i bakk til mitt bruk, så det er ikke det som er hovedårsaken.

 

Ettersom jeg ikke har plass til en CV-kobling, kun en Centaflex-skive, er jeg på jakt etter flere ting som kan begrense støy og vibrasjoner ombord

(jo jo, man burde vel egentlig seile mesteparten av tiden, men noen ganger glemmer man seg og gjør avtaler...... :blush: )

Link to post

Den lønner seg ikke å kjøpe til mindre båter, prisen er kr.10600,- Mulig mer lønnsom å kjøpe ved import.

På større båter med større motorer er den konkuransedyktig på pris, men at den begrenser støy så mye at det er verdt å bytte er usikkert.

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

Link to post
  • 9 måneder senere...

Da har jeg såvidt fått prøvd den nye Kiwiprop'en min.

Her et inntrykk av dimensjonene:

kiwiprop.jpg

Monterte den på båten i går og sjøsatte i dag. Her sitter den på drevet (Volvo Penta MS25S):

propell_montert.jpg

Passform akkurat som forventet. Om noe så satt den tightere på splines'ene enn den gamle Volvo propellen. Alle akselskruer og låseskruer passet som de skulle.

Siden båten ble så blank og fin etter polering, så benytter jeg anledningen til å legge ut et bilde av den og :smiley:

polert2009.jpg

 

Det blåste stikker og strå da jeg seilte båten hjem til båtplassen i dag, men noen ting var merkbare.

Jeg har tidligere hatt en VP 2-blader foldepropell (kjøpt brukt, varte ikke så lenge) og de siste par årene den originale faste 2-bladeren fra VP. Med 2800 omdreininger har de to foregående gitt en fart på 5.2 - 5.5 knop. Den nye ga 6.2 knop på samme turtall med kraftig sidevind - og til og med vinden litt på skrå forfra.

 

En umiddelbar forskjell merket jeg ved tillegging. Vanligvis så pleier jeg sette båten i gir akterover når jeg har mer enn 6-7 m/s vind inn over hekken, da dette har gjort det lettere å dra båten litt akterover for riktig stramming av fortøyningstau og bedre plassering i båsen. I dag blåste det 8-10 m/s rett aktenfra, så jeg satte båten i revers og ruslet fram på baugen for å fortøye. Imidlertid så bakket båten ut av båsen med liv og lyst (på tomgang), så jeg måtte hoppe raskt tilbake for å sette den i fri igjen. Skyvekraft bakover er m.a.o. mye bedre enn 2-blader fast, og veldig mye bedre enn 2-blader folde (uten at akkurat det siste er noen bombe).

S/Y Surprise

Link to post

Jeg har også vurdert kiwiprop (mot flexsofold) og har akkurat lest testen i Yachting Monthly.

Det som overrasker meg er at kiwi kommer dårligere ut enn 2 bladet flexofold i alle testene og generellt havner langt ned på lista i de fleste sammenlikningene.

Særlig overraskende er det at 'maximum speed' er 7.65 knop for flexofold og bare 7.0 for kiwi.

Dette stemmer dårlig med det jeg tidligere har lest og testerne i YM virker også litt overrasket.

Håper de av dere som har montert kiwiprop kan komme med utfyllende kommentarer.

Link to post

Uten at jeg har målt krefter på noen vitenskapelig måte, så er det ihvertfall betydelig bedre skyv, både forover og akterover, med kiwiprop enn det er med Volvos 2-blader fast. Og en 2-blader fast er bedre enn (Volvo) 2-blader foldeprop i bakk, og minst like god framover.

 

Om kiwiprop gir like liten motstand i vannet som en 2-blader folde ved seiling vet jeg ikke. Det må man vel lese seg til teoretisk da det er veldig vanskelig å få til noen objektiv måling.

 

Kiwiprop roterer ikke om man seiler med giret i fri, så trenger ikke lenger legge i revers når jeg seiler.

S/Y Surprise

Link to post

Jeg skal heise opp båten og montere på Kiwiprop førstk. tirsdag. Skal gjøre fartsmålinger før og etter og komme tilbake med resultater. Båt er Bavaria 38 Cr med VP D2-40. Har i dag original trebladet fast propell så jeg forventer ikke mer skyv eller fart men regner med mindre drag under seil og også mindre turbulens mot roret under seil.

Spennende!

Link to post

Byttet ut fast trebladet på min Bavaria 38 Cruiser med Kiwiprop i forrige uke. Har ikke rukket å gjøre nøyaktige målinger men erfaringene så langt er som følger:

- Vesentlig mere fart ved bakking. Merkbar forskjell i fart akterover ved tomgangsturtall.

- Omtrent samme fart forover(skal måle dette mer nøyaktig senere)

- Noe dårligere akselerasjon forover. Når en feks. går fra bakking til forover så går det tregere å få fart forover

- Selvsagt vesentlig mindre motstand under seiling selv om dette er vanskelig å måle

- Plagsom "syngelyd" i spesielle turtallsområder er helt forsvunnet

 

Legger også ved et bilde som viser de to propellene sammen. Imponerende hva Kiwien presterer når en sammenligner bladarealene. Det synes ikke så godt på bildet men den ser direkte puslete ut i forhold til den gamle "blekka".

 

19052009313.jpg

Redigert av Lazyjack (see edit history)
Link to post
  • 2 måneder senere...
Lazyjack

her du noen oppdaterte synspunkter etter en tids bruk?

 

Har nå benyttet Kiwiprop noen måneder på min Bavaria 38 Cruiser og dette er mine erfaringer:

 

Positivt:

Tilnærmet samme marsj og toppfart(byttet fra trebladet fast)

Bedre kraft ved bakking

Sannsynlivis betydelig mindre brems ved seiling men dette er vanskelig å måle

Meget enkel montering

 

Negativt:

Når man har bakket og setter gear i forover tar det betydelig lengre tid å få båten i sig fremover i forhold til den gamle faste 3-bladede. Dette er noe man må venne seg til og ta med i beregningen ved manøvrering. Mulig dette er vanlig med andre foldepropeller også.

Av og til fortsetter propellen å svive etter at man har heist seil og stoppet motor. Litt bruk av gearspak(fremover/bakover) løser problemet.

Av og til skraper det i tannhjulene i seildrevet når man går fra forover til fri mens båten er i fart. Det finnes muligens en teknikk for å unngå dette, tenkte jeg skulle sjekke med leverandøren.

Redigert av Lazyjack (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...