Jump to content

Kiwiprops, noen som har prøvd denne?

ulysses

Recommended Posts

Jeg vurderer å skifte fra 2-bladet flex-o-fold til Kiwiprops 3-bladet, men jeg er interessert i å høre om noen har prøvd denne med god erfaring.

Årsaken til et evt. skifte er ønsket om mindre støy og vibrasjoner ved motorgang, dvs lavere turtall ved marsjfart og mindre vibrasjoner fra propellen, uten at propellen bremser mer enn den jeg har i dag når jeg seiler. Flex-o-folden har nok krefter i bakk til mitt bruk, så det er ikke det som er hovedårsaken.

Ettersom jeg ikke har plass til en CV-kobling, kun en Centaflex-skive, er jeg på jakt etter flere ting som kan begrense støy og vibrasjoner ombord

(jo jo, man burde vel egentlig seile mesteparten av tiden, men noen ganger glemmer man seg og gjør avtaler...... :blush: )

Den lønner seg ikke å kjøpe til mindre båter, prisen er kr.10600,- Mulig mer lønnsom å kjøpe ved import.

På større båter med større motorer er den konkuransedyktig på pris, men at den begrenser støy så mye at det er verdt å bytte er usikkert.

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

• 9 måneder senere...

Da har jeg såvidt fått prøvd den nye Kiwiprop'en min.

Her et inntrykk av dimensjonene:

kiwiprop.jpg

Monterte den på båten i går og sjøsatte i dag. Her sitter den på drevet (Volvo Penta MS25S):

propell_montert.jpg

Passform akkurat som forventet. Om noe så satt den tightere på splines'ene enn den gamle Volvo propellen. Alle akselskruer og låseskruer passet som de skulle.

Siden båten ble så blank og fin etter polering, så benytter jeg anledningen til å legge ut et bilde av den og :smiley:

polert2009.jpg

Det blåste stikker og strå da jeg seilte båten hjem til båtplassen i dag, men noen ting var merkbare.

Jeg har tidligere hatt en VP 2-blader foldepropell (kjøpt brukt, varte ikke så lenge) og de siste par årene den originale faste 2-bladeren fra VP. Med 2800 omdreininger har de to foregående gitt en fart på 5.2 - 5.5 knop. Den nye ga 6.2 knop på samme turtall med kraftig sidevind - og til og med vinden litt på skrå forfra.

En umiddelbar forskjell merket jeg ved tillegging. Vanligvis så pleier jeg sette båten i gir akterover når jeg har mer enn 6-7 m/s vind inn over hekken, da dette har gjort det lettere å dra båten litt akterover for riktig stramming av fortøyningstau og bedre plassering i båsen. I dag blåste det 8-10 m/s rett aktenfra, så jeg satte båten i revers og ruslet fram på baugen for å fortøye. Imidlertid så bakket båten ut av båsen med liv og lyst (på tomgang), så jeg måtte hoppe raskt tilbake for å sette den i fri igjen. Skyvekraft bakover er m.a.o. mye bedre enn 2-blader fast, og veldig mye bedre enn 2-blader folde (uten at akkurat det siste er noen bombe).

S/Y Surprise

Har selv en B39 med en D2 40 hk.

Har den orginale aluminiumspropellen 3 bladet. Vurdere sterkt denne Kiwi propellen. Syntes jo nat det høres fornuftig ut og velge en lett propell og som vrir seg slik denm gjør. Venter spent på flere erfaringer.

Takker for inlegget til Gandsfjord.

Jeg har også vurdert kiwiprop (mot flexsofold) og har akkurat lest testen i Yachting Monthly.

Det som overrasker meg er at kiwi kommer dårligere ut enn 2 bladet flexofold i alle testene og generellt havner langt ned på lista i de fleste sammenlikningene.

Særlig overraskende er det at 'maximum speed' er 7.65 knop for flexofold og bare 7.0 for kiwi.

Dette stemmer dårlig med det jeg tidligere har lest og testerne i YM virker også litt overrasket.

Håper de av dere som har montert kiwiprop kan komme med utfyllende kommentarer.

Uten at jeg har målt krefter på noen vitenskapelig måte, så er det ihvertfall betydelig bedre skyv, både forover og akterover, med kiwiprop enn det er med Volvos 2-blader fast. Og en 2-blader fast er bedre enn (Volvo) 2-blader foldeprop i bakk, og minst like god framover.

Om kiwiprop gir like liten motstand i vannet som en 2-blader folde ved seiling vet jeg ikke. Det må man vel lese seg til teoretisk da det er veldig vanskelig å få til noen objektiv måling.

Kiwiprop roterer ikke om man seiler med giret i fri, så trenger ikke lenger legge i revers når jeg seiler.

S/Y Surprise

Jeg skal heise opp båten og montere på Kiwiprop førstk. tirsdag. Skal gjøre fartsmålinger før og etter og komme tilbake med resultater. Båt er Bavaria 38 Cr med VP D2-40. Har i dag original trebladet fast propell så jeg forventer ikke mer skyv eller fart men regner med mindre drag under seil og også mindre turbulens mot roret under seil.

Spennende!

Ja det går fint og skifte propell om båten ligger ute dykkeren må bare passe på at han ikke mister noe et knep er og henge en sinkpøs uunder der man jobber.

Settskruene for akselmutteren på Kiwiprop skal låses med Locktite. Vet ikke hvor effektivt dette blir under vann.

Testet med 6 mm syrefast settskrue i støpe gods med herding under vann. Locktite herdet like fint.

Skruen ble satt i på land og herdingen skjedde under vann.

Hvordan det er å påføre Locktite på skrue under vann har jeg ikke testet.

Byttet ut fast trebladet på min Bavaria 38 Cruiser med Kiwiprop i forrige uke. Har ikke rukket å gjøre nøyaktige målinger men erfaringene så langt er som følger:

- Vesentlig mere fart ved bakking. Merkbar forskjell i fart akterover ved tomgangsturtall.

- Omtrent samme fart forover(skal måle dette mer nøyaktig senere)

- Noe dårligere akselerasjon forover. Når en feks. går fra bakking til forover så går det tregere å få fart forover

- Selvsagt vesentlig mindre motstand under seiling selv om dette er vanskelig å måle

- Plagsom "syngelyd" i spesielle turtallsområder er helt forsvunnet

Legger også ved et bilde som viser de to propellene sammen. Imponerende hva Kiwien presterer når en sammenligner bladarealene. Det synes ikke så godt på bildet men den ser direkte puslete ut i forhold til den gamle "blekka".

19052009313.jpg

Redigert av Lazyjack (see edit history)
  • 2 måneder senere...
Lazyjack

her du noen oppdaterte synspunkter etter en tids bruk?

Har nå benyttet Kiwiprop noen måneder på min Bavaria 38 Cruiser og dette er mine erfaringer:

Positivt:

Tilnærmet samme marsj og toppfart(byttet fra trebladet fast)

Bedre kraft ved bakking

Sannsynlivis betydelig mindre brems ved seiling men dette er vanskelig å måle

Meget enkel montering

Negativt:

Når man har bakket og setter gear i forover tar det betydelig lengre tid å få båten i sig fremover i forhold til den gamle faste 3-bladede. Dette er noe man må venne seg til og ta med i beregningen ved manøvrering. Mulig dette er vanlig med andre foldepropeller også.

Av og til fortsetter propellen å svive etter at man har heist seil og stoppet motor. Litt bruk av gearspak(fremover/bakover) løser problemet.

Av og til skraper det i tannhjulene i seildrevet når man går fra forover til fri mens båten er i fart. Det finnes muligens en teknikk for å unngå dette, tenkte jeg skulle sjekke med leverandøren.

Redigert av Lazyjack (see edit history)
Du skriver "tilnærmet samme marsj og toppfart", betyr det at du har gått målbart ned i fart?

Beklager, litt upresist av meg.

Det jeg mente var at jeg ikke har målt topp og marsj-fart nøyaktig på tiendelen hverken før eller etter og kan derfor ikke si om den har gått ned en tiendel eller to.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...