Jump to content

Kiwiprops, noen som har prøvd denne?

ulysses

Recommended Posts

Hvordan det er å påføre Locktite på skrue under vann har jeg ikke testet.

Det skal du ikke gjøre, men det finnes skruer som er ferdig preparert med locktite for undervannsmontering. Flex-o-fold leverer slike for sin propell.

Å sammenligne en 2-blads flex-o-fold med en 3-blads av annet merke virker litt underlig. Jeg er fornøyd med min 3-blads flex-o-fold, bortsett fra at det kan være litt jobb å montere og demontere den. Ikke noe jeg kunne tenke meg å gjøre under vann. Vurderte kiwiprop da jeg kjøpte foldepropell, men den gangen hadde ikke Yanmar godkjent den for seildrevet sitt.

Hvor stor forskjell det er på å seile med fast propell og foldepropell (eller kiwiprop) varierer fra båt til båt, så her får hver og en teste selv.

Jeg har seilt en sesong med Kiwiprop'en min nå, og har egentlig ikke andre observasjoner enn de jeg fant umiddelbart.

God skyvekraft både i frem- og akterover, liten motstand ved seiling, ingen ubehagelig vibrasjoner ved motorgange.

Men har du ikke fått merkbart redusert effekt når du skal akselerere forover mens båten siger akterover? Hos meg er dette svært påtagelig?

Heller ikke hatt skrapingen i drevet som jeg nevnte?

Kan ikke si at jeg merker noe til dette.

Når jeg bakker ut fra båsen min så svinger jeg 90 grader til styrbord.

Dersom det er litt ekkel sidevind idet jeg skal slå om fra sig akterover til fart fremover (dvs vind inn fra babord) bruker jeg følgende metode:

Kjør styrbordsvingen akterover litt lenger enn "akkurat nok"

Mens båten fortsatt siger akterover gir jeg babord ror, sånn ca 20 grader utslag.

Gir på bra med pådrag forover - mer enn jeg skal bruke for å kjøre i rolig fart ut av bryggeanlegget. Dette fordi en kraftig propellvannstrøm mot roret i den posisjonen 'støtter opp' båten mens den står stille, og hindrer at baugen driver av mot styrbord.

Idet jeg begynner å få sig framover så slakker jeg av på gassen igjen og retter inn roret i den retningen jeg har tenkt meg :smiley:

Kiwiprop'en funker helt greit med denne 'prosedyren', også der jeg slår over fra fri til bra med gass fremover. Kan ikke si at jeg gjør dette på noen annen måte enn tidligere.

S/Y Surprise

• 7 måneder senere...
Jeg har gori toblader til en 43 foter. Vekt 9500 tonn. Den fungerer kjempefint fremover, men bakker dårlig. Men ikke så dårlig at jeg ikke kan leve med det.

To blader på en 43 foter som veier 9500 tonn??? :eek: det må være noe feil hær :crazy:

• 4 uker senere...

Noen flere som har egen erfaring med det lazyjack skriver???? Kanskje det kan kompenseres med større dia. på propell?

Men har du ikke fått merkbart redusert effekt når du skal akselerere forover mens båten siger akterover? Hos meg er dette svært påtagelig?

Hvilken dia. har du lazyjack ?

• 3 uker senere...

Da bestilte eg en Kiwi også så får eg sjå i juni/juli om eg blir fornøgd. Prisen er jo akseptabel og det har jo en del å si for de fleste.

Propellen var på lager men eg skal ikke ta opp båten før i månedsskiftet juni/juli.

Regner med at problemene som ligg på disse videoene kanskje har noe med at det ikke var titanbolter i de første ??????

Den blir ikke sendt før i morgen så eg har ennå mulighet å angre visst det er noen negative erfaringer som dukker opp i kveld.

Men nå ha fruen ringt for andre gang om den plenklipperfiksingen, så nå må eg stikke.

Ser også at eg må lese litt mer på denne siden: http://www.kiwiprops.co.nz

Byttet til Kiwi i år. Den gamle 2-bladete foldepropellen hadde en lei tendens til å ikke folde seg helt ut? i tide og utide, med resultat av betydelig redusert skyvekraft, og vanvittige vibrasjoner. Etter at det forårsaket et par nestenulykker ved manøvrering i fjor ble den fjernet i vinter.

Det vanskeligste var å få av den gamle. Videre viste det seg at jeg IKKE hadde samme "ustandard" mutterdimensjon (18x25) som alle andre Omegaer, men mine målinger på 18.7 mm nok heller var noe slitt 19mm gjenger. Importør fikset ny mutter i løpet av få dager fra New Zealand, midt i asketider, så det løste seg brillefint.

Etter anbefaling er propellen påført vanlig VC17 bunnstoff som resten av båten. I og med at materialet er kompositt, sitter kanskje primeren bedre på enn på bronse?

Erfaring er begrenset så langt. Toppfart er temmelig nøyaktig den samme som før. (6.7 - 6.8 knop), men motoren høres mer uanstrengt ut. (Har ikke turteller). Vibrasjonene er redusert (subjektivt), men ikke helt borte. Synderen her er nok mest justering av motorfester. Hører vannstrøm/kavitasjon fra propellen ved marsjfart. Det hørte jeg ikke før. Enten fordi det ikke var der, eller fordi støybildet fra vibrasjoner er redusert slik at jeg nå kan høre det...

Reversen er en annen verden. Båten trekker fortsatt kraftig mot babord før styrefart er oppnådd, men akselerasjonen er en helt annen, slik at dette oppnås raskere (og river rorkulten ut av hånda på deg). Krever faktisk noe tilvenning at båten faktisk stopper.

.

Girskift ved manøvrering er mye behageligere, da girkassen ikke "slår" så hardt ved skifte (fram/bakk) (Antar det er pga. lav vekt.

Propellen kan også justeres for å tilpasses et evt. fremtidig motorbytte.

Seiling. Ser ut til å funke fint. Oppnådde bra fart på kryss i lite vind her, men umulig å kvantifisere effekten. Opplevde at propellen gikk rundt ved hard kryss, men stoppet umiddelbart ved å sette i gir, og den startet ikke igjen når den ble satt i fri igjen.

So far - So good.

Da går plenklipperen til fruen igjen. Så har eg lest det meste på kiwi siden og det meste ser jo ok ut, men det er jo en del deler og leamikk i kiwien også.

Takker for svar Nefertiti. So far so good er vel inget dårlig skussmål.

Har du opplevt at visst du har fart akterover og kobler til forover så tar det litt tid å få fart på båten??? (som lazyjack skrev tidligere)

Tok opp båten i dag og min Kiwiprop hadde skader på to av bladene. Regner med at jeg har vårt borte en plankebit e.l. under fart. I det ene bladet er det et hakk og på det andre er flanken av bladet stuket og bøyd. Jeg har forespurt importør men regner med at bladet må byttes. Jeg tviler på at en bronse/mesingpropell ville fått tilsvarende skader av en plankebit. Forøvrig er jeg godt fornøyd med propellen.

Forøvrig er jeg godt fornøyd med propellen.

Plankebiter er jo ikke det morsomste å treffe på nei. At den ikke er like sterk som bronsepropeller er vel rimelig sikkert. Poenget er vel at bladene skal være forholdsvis rimelige og enkle å skifte. (fått pris på blader?) Når tror du skaden har kommet? Tenker på det med foroverkraften når båt sig akterover, eller la du merke til det fra dag 1?

Hvis jeg har fart akterover, og setter den i forover så tar det selvsagt noe tid før den går forover. (5 tonn skal tross alt stoppes, og akselerere igjen). Men jeg har ikke merket at det har blitt noe verre enn tidligere (utslitt 2-bladet foldepropell). Om noe er det nok heller motsatt. Det er ingenting i mekanismen som tilsier at det skal være noe problem. Den slår tilbake i forovermodus etter en halv omdreining.

Akkurat som det er bedre med tørre ullsokker enn våte bomullsokker, er også en ny 3-bladet Kiwipropell bedre enn enn en utslitt 2-blader.

Når det gjelder motstand i vannet ved seiling er det en teori at på en båt med rak aksling (som eks. Omegaene har), som da ikke er rak, men går på skrå i forhold til vannretningen kan Kiwien som har helt uavhengige blader gi mindre motstand enn en foldepropell. Jeg ser ikke bort fra at det kan være noe i det.

Et argument for å velge Kiwi var jo forsåvidt prisen. Uten at jeg sjekket dette grundig, tror jeg Kiwien er i nedre prisskikt i forhold til andre 3-bladere. (Med unntak av fast selvsagt).

Kiwi er valgt av en rekke Omegaeiere i det siste, og tilbakemeldingene har vært i tråd med mine egne erfaringer.

Ja at bladene roterer fritt og uavhengig i vannstrømmen har eg god tru på, ikke minst med hengende aksling. På seildrev er det vel ikke så påtagelig vil eg tru. Men har ikke avbestillt så den dukker vel opp om noen dager. Men får være edruelig og ikke vente meg all verden forskjel, da blir man ikke så skuffa. God natt.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...