Jump to content

Kiwiprops, noen som har prøvd denne?


ulysses

Recommended Posts

Poenget er vel at bladene skal være forholdsvis rimelige og enkle å skifte. (fått pris på blader?) Når tror du skaden har kommet?

Jeg gikk fra trebladet fast til Kiwi og akselerasjon forover når båten var i sig akterover var merkbart dårligere med Kiwi men noe annet ville vel være rart. Bruk av litt ekstra motorkraft eliminerer enkelt dette problemet.

 

Jeg snakket med Finisterra i går og etter råd fra dem rettet jeg opp det skadde bladet med varme. Brukte propanbrenner forsiktig samtidig som jeg formet den skadde flanken tilbake til tilnærmet opprinnelig fasong. I flg. forhandler kan bladene også sparkles og pusses dersom det er nødvendig men man må selvsagt sørge for ikke å fjerne eller legge til for mye masse/vekt på et enkelt blad.

Redigert av Lazyjack (see edit history)
Link to post
  • 5 måneder senere...

Om kiwiprop gir like liten motstand i vannet som en 2-blader folde ved seiling vet jeg ikke. Det må man vel lese seg til teoretisk da det er veldig vanskelig å få til noen objektiv måling.

 

- Selvsagt vesentlig mindre motstand under seiling selv om dette er vanskelig å måle

 

Sannsynlivis betydelig mindre brems ved seiling men dette er vanskelig å måle

 

Seiling. Ser ut til å funke fint. Oppnådde bra fart på kryss i lite vind her, men umulig å kvantifisere effekten.

 

Er det så vanskelig å måle forskjell i fart under seiling med fast propell og f.eks disse Kiwi propellene som her er omtalt? (noen hadde vel skiftet fra 2.blad foldepropell)

Ville jeg ikke merke forskjell på farten under seil med min faste 2-bladet ifht. en foldepropell?

Mener jeg leste et sted at man kan oppnå så mye som kanskje 0,5 knop mer med foldepropell ifht. fast?

Link to post

For å måle dette må man vel taue båten før og etter bytte av propell og ha en vekt som måler motstanden på draget.

Så kan man måle farten ved en gitt belastning før og etter bytte av propell.

(jeg ser for meg at den vekten vil sprette opp og ned som en jojo om det ikke er dønn flatt vann)

 

En test hvor man bare noterer seg hvor fort man seiler i en gitt vindstyrke e.l. tror jeg ikke gir mer enn et hint om forskjellen.

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post

Får ta en kjapp oppsummering etter en halv sesong med Kiwi prop.

Oceanis 411 på vel 8500kg og 56 hk yanmar med 2.63 i utveksling og fast propell på hele 20" med 11" i stigning. (denne faste 3 bladeren var større enn eg hadde forestillt meg på forhånd) max Fart 8.4 til 8.6 knop.

Denne klarte 3850 rpm. og var veldig god både til bakking og spesiellt i motsjø/motvind. Den trekkte kun ørlite til b.b. under bakking.

 

Med største kiwi prop på 18.5 med 23 grader vridning klarer eg 3600 rpm. og en fart på ca.7.8/7.9 knop. Bakking kan ikke justeres og er fast på 24 grader meiner eg å huske.

Marsjfarten er derimot bedre på samme turtall som tidligere opp til ca. 2700 rpm. men da virker det nesten som den møter veggen pga. det lille blad arealet.

ca.tall: 2000 rpm. ca.5.9 til 6 knop / 2300 rpm. ca.6.5 til 6.7 knop / 2500 rpm. ca. 7.2 til 7.4 knop.

På bakking er den egentlig utrolig god da eg nesten snubla da eg drog skikkelig hardt i spaken for første gang, men det er en bakside på medaljen og det er at den bakker veldig mye til b.b.

Eg trur dette har en sammenheng med overdreven vinkling av bladene i revers, men man kan jo til en viss grad lære seg å leve med dette men irriterende var det ihvertfall. Eg vet det er folk som har modifisert propeller til å gi mindre stigning akterover, men eg vet ikke noe om resultatet.

Vibrasjon er fraværende så langt men den slår litt når eg setter den i akterover og det er vel fordi den skal bevege seg ca.1/4 tørn før reverslåsene klemmer til. Det er ikke så mye masse i propellen så eg trur ikke belastningen er stor, det bare høres slik ut.

Eg merker også litt av det Lazyjack nevnte om når båten sig akterover og man kobler til forover så tar det litt tid å få den i fart og dette har vel med blad areal å gjøre? Egentlig ikke noe problem å snakke om.

Når det gjelder seiling så har eg god tru på at det går fortere, men eg har ikke fått testa mot en kompisbåt som eg sammenlikna med i fjor med fast propell. (får bli neste år)

Har også hatt litt problem med at propell drar rundt aksling i fri, men det er bare å sette i akterover så er eg rimelig sikker på at propell stiller seg til i vannstrømmen. Akslingen min står en hel del på skrå og at bladene er uavhengige når det gjelder vrinding trur eg er viktig spesiellt på båter med skråstillt aksling.

 

Oppsummeringen er vel at propellen er billig, bakker godt, drar litt mye til B.B., grei marsjfart, men har kanskje litt lite blad areal til båter over 7-8000kg ?

 

kiwi_18.5x23_gr._vs_orginal_20x11.jpg

Link to post

Hvilken dia. har du lazyjack ?

 

Beklager men det vet jeg rett og slett ikke.

 

Jeg har imidlertid gjort meg en erfaring til med min Kiwiprop i løpet av sommeren. Jeg kom ut for noe ganske ekstrem krapp og stor sjø midt i mot med den følge at båten stoppet omtrent helt opp. Min båt er en Bavaria 38 CR og jeg gikk sammen med 2 37 CR med samme motorstørrelse og hhv. Volvo foldepropell og Flex-o-fold. Begge hadde vesentlig bedre fremdrift enn meg med min Kiwiprop.

Jeg tror arealet rett og slett blir for lite når det virkelig røyner på.

Link to post

Volfro

Vi hadde samme type båt,motor som deg men Gori prop. 3 blads.

størrelse 18 x 14 og den var dyr og veldig god.

i overdrive 2250rpm under 3 liter i timen, 6,5-7 knop.

i lite vind er jeg sikker på at farten var nesten 1 knop bedre. men når det blåste skikkelig var det ingen forskjell.

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post

Hadde en sånn passe heftig tur rundt Flø i sommer og var litt spent på om det ville stoppe opp, men kan ikke si at det var så ille. Men kanskje i ennå værre vær med knappere sjø så vil eg sannsynlegvis merke dette?

Når det gjelder seilfart Careka så er det vel her eg merker den største forskjellen, og det var jo hovedgrunnen til å skifte propell også.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...