Jump to content

Nytt medlem med selco 13 foter

mart1n

Recommended Posts

Morn alle sammen.Har nå lest litt her på forumet og tenkte det var på tide og skrive ett par ord.Jeg og svoger kjøpte for ett par år siden en selco 13 fot fr rundt midten av 70tallet med en mercury 25 hk,slitt i lakken og det gikk nesten ikke å se igjennom ruta,den gikk ikke så værst med 25hken.

Ifjor fant vi ut vi skulle pusse opp den med ny lakk og nytt vindu laga med lexan og ny ramme,hele vinteren og enhel del :drink: gikk med men den ble jo nesten ferdig,fikk ikke på ordentlig bunnstoff så det må jo tas igjen nå :headbang: fordi alt under vann flasser av. fikk også tak i en 40hk johnson motor fra midten på 70tallet men du verden for en skuffelse :confused: den gikk jo ikke bedre enn den gammle motoren,har jo heva den litt så den kommer litt lenger opp men den greier ikke mer en 23knop på gps,har fundert litt på ny proppell men vet ikke hva som er best på en slik båt vi er jo bare ett par kaller fra vallers :crazy: .Men nå har vi også oppdaga att dørken er full av vann :diving: og som jeg har lest rundt her på forumet er det myyye jobb,gruer meg noe fryktelig.

Så der er historien kort fortalt,så nå ett par spørsmål:

på den 40 hestern har jeg fått tilbud om en proppel med str.11 3/4*17 er det noe og sattse på med hensyn til og få mer fart eller setter skroget sine begrensninger? Etter min mening så må jo en så liten båt med så stor motor gå som ett lyn eller er jeg het på jordet.

Er biltemas bunnstoff noe og satse på?

MVh Martin

Velkommen på Baatplassen Mart1n. Det siste først, Biltemas bunnstoff er absolutt å anbefale. Det er laget av en av de store produsentene som Sea Jet, Hempel eller Jotun, slik at det kan dere trygt bruke.

Jeg synes kanskje dere burde fått høyere (adskillig høyere) toppfart med en slik motorbestykking i en såpass liten båt. Er skroget fullt av vann er det jo mye å dra på da? Jeg boret hull nederst i akterspeilet på en With en gang og vannet rant ut hele natta. La båten stå med akterenden ned noen dager slik at den dreneres skikkelig. Neste pungt da er å finne lekasjepungtet og få det tettet. Setter du moderat trykkluft i åpningen vil du kanskje kunne høre og se hvor det lekker.

Lykke til.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Da blir det vel Biltema bunnstoff på den,er ikke lenge før jeg skal ta den opp fra vannet og hive den i garasjen så da blir det vel litt vinter jobb.

Ang det med fart så mener jeg det samme som du det har jo alle forutsettninger for og gå fort ihvertfall fortere. Det med og drenere blir vel litt vanskeligt skulle en tro da jeg antar att det er skum under der.

Takker for svar

**

på den 40 hestern har jeg fått tilbud om en proppel med str.11 3/4*17 er det noe og sattse på med hensyn til og få mer fart eller setter skroget sine begrensninger? Etter min mening så må jo en så liten båt med så stor motor gå som ett lyn eller er jeg het på jordet.

Hvis du har vann i skummet i dørken....har du vel antagelig problemet der, prøv å få veid båten, kan være maaangel kg dødvekt liggende der.

Hvis du får konstatert vann i dørken bør du prøve å få fjernet ALT skummet før vinter og kulde kommer...

Ang propell... vent til du har fått båten ned i korrekt vekt + skaff deg en turteller så du kan se hvor høyt turtall du får ut av motoren med eksisterende propell.

Arne Kjetil

Vann i dørken er det laga ett lite hull og når jeg går der spruter vannet ut fra hullet.Ja har vel lagt det med propell litt på is foreløbig.Det med turteller var en god ide skal få montert en fort. Når jeg gir fullgass så virker det som den "butter" når den kommer på maks kan det være feil blandig eller er det en slags form for turtall sperre på dem

Når jeg gir fullgass så virker det som den "butter" når den kommer på maks kan det være feil blandig eller er det en slags form for turtall sperre på dem

Det er her riktig propell kommer inn, den begrenser maks turtall.

For liten propell gir for høyt turtall, og kommer turtallet OVER det som er anbefalt ifra fabrikant er det fare for havari.

For stor propell gir for lavt turtall...hvilket igjen gir for hard belastning på motoren, som igjen kan gi havari ( ofte fordi motoren før maks fortenning ved for lavt turtall )

Motor fabrikanten har oppgitt et anbefalt WOT område på motorene, en må treffe inne i det området for at motoren skal få rett belastning ( samt best aks/toppfart/drifts økonomi ).

WOT = Wide Open Throttle .

WOT området står som oftest på motoren, på skiltet med serie/modell nummeret .

Arne Kjetil

Aha nå gikk det opp ett lite lys ja :smiley: . Det står at motoren skel gå imellom 4000-5000omdreininger(4ohk ved 4500)men eter min mening hørest det ut som den går lavere men det kan jo være at den går stille ikke vet jeg men det er vel her den turtelleren kommer inn i bildet.

Har en følelse på att den propellen ikke er helt riktig muligens for stor? for det er en voldsom aks går rett ut iplan men så er det ikke mer.

Står det noen plass hva som er anbefalt propell størrelse iforhold til båt?

Mange spørsmål jeg har men er man newbe så er man det :smiley:

men det er vel her den turtelleren kommer inn i bildet.

Står det noen plass hva som er anbefalt propell størrelse iforhold til båt?

Turtelleren vil hjelpe deg her, en kan også regne det ut ( trenger da div data, vekt, lengde, motoreffekt, utveksling, turtalls område ++ ), er lettest å gå utifra HVILKET turtal du får i dag :yesnod: .......

Eksempel:

• Hadde en 13.5 x 19" propell på min båt, fikk da ca 5100 omdreininger,
  • byttet til 13.5 x 17" propell....turtallet gikk da opp til 5800 ( som var riktig på MIN motor )

Grunnreglen sier ca 300 omdreininger opp/ned pr tomme stigning ( variere litt på de forskjellige propell typene )

Arne Kjetil

Har en følelse på att den propellen ikke er helt riktig muligens for stor? for det er en voldsom aks går rett ut iplan men så er det ikke mer.
Ut fra dette vil jeg heller si den er for liten.

Du kan sikkert finne deg riktig propell til båten nå.

Da må du som Droll sier ha en turteller og så må du vite hva slags propell du har i dag.

Du må likevel være obs på at den propellen du kommer frem til nå sannsynligvis ikke passer når du får fjernet vannet i dobbeltbunn.

den ble jo nesten ferdig,fikk ikke på ordentlig bunnstoff så det må jo tas igjen nå :headbang: fordi alt under vann flasser av.

Har du den i ferskvann eller saltvann?

Hvis ferskvann ville jeg latt være å legge på bunnstoff.

Hvis du pusser ned og primer med antipest og til sist et lag med Hard top lakk e.l. så blir båten finere og glattere og du bidrar med mindre forurensning.

Best av alt; Du får mindre jobb senere og det er lettere å bevise at båten evnt er fri for skader ved salg senere...

Etter min mening så må jo en så liten båt med så stor motor gå som ett lyn
Det er stor forskjell på skrog og jeg tror nok at disse har en fartssperre. Akkurat hvor den ligger vet jeg ikke. Jeg ville tipet rundt 27-28 knop.

Men en 40 hk vil kanskje bruke mindre bensin enn en 25 hk på en slik båt.

Det har ihvertfall mine foreldre erfart (for ca 30 år siden) reduserte til ca 1/2 parten.

Forresten

Velkommen :cheers:

Redigert av Daffy (see edit history)

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

:cheers: skål ja.

den er på ferskvann ja. det med propellen ligger nok på is fram til jeg får gjort noe med vannet så den blir nok ikke beregna før til neste år.

Slik det er nå bruker den mye mer enn den 25hestern.Det med skroget setter sine begrensninger tror nok jeg og men hadde jo håpa og få den over 30 knop :cool: synest 27-28 høres lite ut,forrige eier hadde målt den til 25 knop med 25 hester.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...