Jump to content

Støy i vhf/ais/fm(radio) ved bruk av landstraum

halo

Recommended Posts

Det tok litt tid å finne samanhengen. Men når eg er koplar på landstraum, skurrar vhf'en, radioen får ein konstnat suselyd, og i nokre tilfeller dett kanalen heilt ut og eg får berre inn AIS-signal frå båtar nærmare enn +-2 nm.

Det eg har konkludert med er at det er batteriladaren som er problemet. Den genererer støy. Fellesnemnaren for AIS/VHF og radioen er ein glomexsplittar som eg kjøpte hos Seatronic, der alle signala blir tatt frå VHF antenna.

I og med at det er snakk om ein ny båt, lurer eg på om dette er ein reklamasjonssak, eller om det er noko eg må prøve å få ordna opp i sjølv, med ferritkjernar eller liknande ...

Nokon med liknande erfaringar, synspunkt eller forslag til løsning ?

--

halo

Da er sannsynligvis batteriladeren basert på "switchmode"-teknologi, noe de fleste er i dag (men ikke alle). Det er meget vanskelig å bli kvitt dette problemet med switchmode ladere pga. dårlig filterering mot radiostøy. Jeg bruker en "gammeldags" lader, nettopp med tanke på radiostøy. Og den støyer ikke. Skal du bli kvitt denne støyen når du ligger med landstrøm, må du bytte lader.

Skal du bli kvitt denne støyen når du ligger med landstrøm, må du bytte lader.

Det er alt for allminnelig, Zach.

Nesten alle nye båter ha også switchmode montert (det finnes jo nesten ikke lengre noe annet på markedet) men ha ikke noe problemer med slik.

Først og fremst ville jeg sjekke at alle kabler ligger som den skal (les bruksanvisningen av laderen og sjekk generelle tiltak).

Det begynner med riktig jording av alt (f.eks. jording av radioen/mottakkere/m.m.) og slutter med riktig kabeltrekk

som nesten altid kreves riktig avstand mellom ladnings-, landstrøm og VHF-kabler.

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

"Alt for alminnelig". Kanskje det Jørg.

Jeg ser nå at halo har montert en splitter på VHF-kabelen. Han kan fjerne splitteren og koble antenna direkte til VHF-en for å sjekke om støyen blir borte. Hvis ja, er det neppe en reklamasjonssak fordi denne splitteren ikke ble levert med båten. Og så sjekke at plugger før/etter splitteren er montert ok, dvs. ingen kortslutning mellom innerleder og skjerm og at det er god kontakt i pluggen.

Switchmode ladere som har tilstrekkelig med filterering for HF/VHF-støy (hvis det finnes noen?), er "full" av ferritperler. Ettermontering er svært vanskelig, og kanskje ikke nok for å få laderen "tett".

Tilføyet: Andre switchmode ladere som lader til mobiltelefon, barbermaskin o.l. kan også være en støykilde.

Redigert av Zach (see edit history)

Hallo Halo

Støyen er, som skrevet tidligere, mest sansynlig overtoner fra laderens svingefrekvens. Dette er firkantpulser som genererer overtoner til uendelig høy frekvens om de ikke blir filtrert.

Sjekk om laderen er CE-merket, om ikke, be selger om ny lader. (CE-merkingen har bl. a. krav om stråling)

Om den er CE-merket er det enkelt å forsøke med støydemping med ferritt. Det er en takknemlig sak å støydempe for VHF-frekvenser. Prøv først å surre utledningen fra laderen rundt en ferrittstav eller i ei ferritt ringkjerne eller splittferritt. Tommelfingerregel: Stor ferritt, mange tørn.

Om ikke dette hjelper, eller om det ikke blir helt bra, gjør det samme på 220V siden.

Om du er på ferie, uten tilgang til ferritt, prøv å vikle en 10-12 tørn av utledningen rundt en skiftenøkkel el. lign.

mvh

Espen

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...