Jump to content

økonomisk turtall VP aqad40b

FENRIKSEN

Recommended Posts

Enkelt spørsmål, kanksje - men hva er økonomisk turtall på en aqad40b?

Eller er det ikke så enkelt, kanksje..?

Båten er en Viksund 750, 1986-modell med 290-duoprop-drev. Jeg får ca 25 knop på full spiker og når da nesten maksturtall 3600 rmp (3550, omtrent), så propell/båt/motor er OK matchet. På 3300 rmp (som jeg har sett anbefalt som ok marsjturtall) ligger farten i underkant av 22 knop, men når jeg senker til 2900 marsjer båten på gjennomsnittlig ca 19 knop med et par mann om bord.

Er det noe å hente drivstoffmessig på å kutte disse 3-4 knopene til fordel for lavere rpm, eller kan jeg legge meg på 3300 uten at det nødvendigvis går særlig mer diesel pr mn?

Jeg har ikke finmålt forbruket, men det ser ut til at jeg klarer i overkant av 1.1 l/nm på blandet forbruk med mitt kjøremønster. Tallene blir klarere ved neste fylling.

Tips/råd motttas!

mvh

j

1,4 var kanskje litt høyt, 21-22 l/t på marsjfart 18-19 er målt, det stemmer med mine tall. Eller er det vanlig båteieroptimisme? Men er det noe å hente på å senke turtallet enda mer, kanskje til 2500? Båten planer lett og mykt også da, uten at baugen hever seg særlig. Jeg har det som regel ikke SÅ travelt på sjøen, siden jeg konverterte fra snekke føles ennå tosifret knoptall som luksus. Men når dieselen nærmer seg 12 kroner er det greitt å spare noen prosent her og der, det merkes på en helgetur på 60-70 mil.

Men er det noe å hente på å senke turtallet enda mer,

Ja definitivt. På 1500 omdreininger går jeg på 0,8l/nm, og det i en båt som veier 8,5 tonn

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Her er de to viktigste siteringsreglene, og der de fleste "forbryter seg"

* Svarer man på siste innlegg i tråden er det svært sjelden nødvendig å sitere.

* Siterer man tidligere innlegg i tråden skal man slette alt utenom det som er nødvendig for forståelsen.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

Økonomisk turtall er ca 70% av max turtall. Da har du ~størst dreiemoment og best fuel-forbruk av uttatt hk.

enig når det gjelder drivstofforbruk pr hk . men hvis båten trenger feks 200 rpm til for å rette seg mere eller gå lettere i vannet er det mere lønnsomt å marsje i litt høyere rpm enn der driemomentet er størst. kommer helt ann på hvordan båten går i vannet ved de gitte turtallene.

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Kan det være en idé å notere hvor mye fart som mistes ved å gå ned 100 for 100 rmp fra feks 3500 til 2500 og så tegne en kurve. Da vil selve kurven vise når farten synker uforholdmessig mye i forhold til turtallet. Straks før dette skjer ligger kanskje den ulimate økofarten? Eller er dette bare tøys?

Redigert av FENRIKSEN (see edit history)

Med risk for å bryte regler, så høres dette ut som en god ide. Reiner du ut slipp og denne er normal er det et godt tein! Om du måler turtall og fart er det

nok til å se hvordan det ligger ann. Mener å huske at motoren din hadde et svært høyt full last forbruk som synker kraftig på dellast.

Tror forholdet var ca 270 over 230 på dellast. Kjører du 2900rpm eller 81% turtall er belastning ca 54% (=0.81^3). Forbruket er da korrigert for virkningsgrad(230/270) 22l/timer Gjør du da 19knop blir forbruk 1.17l/nm. Noen tommelfinger regel er vanskelig! Min båt planer akkurat ikke i dette turtallsområde 2900rpm og bruker sansynligvis 50% mere diesel enn ved 3200rpm.Farten øker fra 9 til 20knop!

For å finne det beste alternativet når det gjelder fuel-økonomi som passer din båt, vil være å laste ned effekt/dreiemoment/brenstoff-kurvene.

Da vil du kunne få en eksakt forbruk for uttatt effekt i henhold til rpm.

Du vil kunne enkelt regne ut forbruket pr.nm i henhold til fart.

Tror ikke du vil finne ut beste alternativet ved å tegne kurve for fart/rpm.

(Kurvene nevnt ovenfor, finner du ved å gå inn på VP sine sider og søke på motortypen, eller visst du har verksted-håndboken)

Redigert av flex (see edit history)

Disse kurvene til motorprodusentene tar ikke skrogtypen med i beregningene sine overhodet.

ad. planlegging:

Fra brosjyren på AQAD40B sakset jeg følgende.

aqad40b.jpg

Et spørsmål til "rem", hvis man tar utgangspunkt i farten man oppnår ved de forskjellige turtallsnivåene må det vel være mulig å finne forbruket man har pr nm. basert på disse grafene.

Flott om rem eller også andre har kommentarer på dette.

SeaKing 38: Fire-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

Ja det tror jeg bør være mulig. Fenriksens forslag til å logge oppnadd fart på de forskjellige turtall sier mye og bør samholdes med motorfabrikantenes kurver.

ad. planlegging:

Referer også til en annen tråd, "Dieselforbruk i Yanmar 290 i Scand Baltic 29", hvor "Lotus" i innlegg 13 skriver:

"Fullt så enkelt er det ikke. Man forbruker diesel i forhold til hvor mange hester man tar ut av motoren. Problemet er at man ikke vet hva man tar ut av motoren fordi propellakseleffektkurven er en faktor som er ukjent. Man kan stipulere, men nøyaktig blir det ikke fordi man ikke aner noe om båt eller skrog på den generelle kurven i diagrammet. Ved 2800 o/min tar man for denne motoren antagelig ut ca 135 hester i henhold til propellakseleffektkurven, men det er jo helt avhengig av båten motoren står i.

Hvis jeg tusler rund med 1800 omdreininger, bruker jeg av tabellen ca 40 hester på propellen. Ved 1800 omdreininger er dieselforbruket i tabellen oppgitt til 180 gram per hk per time.

180gram/hk/time x 40 hk = 7200g/time

7200 gram/time delt på 850 gram/liter gir 8,47 liter/time

Hvis jeg da har en fart på 9 knop blir dieselforbruket 8,47 liter/time / 9 nautiske mil/time = 0,94 liter per nautisk mil.

Alt gitt at den anslåtte propellakseleffektkurven passer til min båt. "

Kommentar til dette?

Redigert av BjornLie (see edit history)

SeaKing 38: Fire-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

Et spørsmål til "rem", hvis man tar utgangspunkt i farten man oppnår ved de forskjellige turtallsnivåene må det vel være mulig å finne forbruket man har pr nm. basert på disse grafene.

Flott om rem eller også andre har kommentarer på dette.

Ved disse kurvene er du i stand til å finne forbruk pr hk og pr.nm ved å måle farten.

Det har ingen betydning om hvor/hvilke skrog motoren er plassert i. Ved gitte rpm. vil kurvene vise uttatte hk./dreiemoment/forbruk.

Motoren er testet ved belastning, og en vil bruke samme belastning uansett skrog/skrogtype den er plassert i.

Kommentar til vedlegget over:

Eneste er at densiteten for diesel er max. 845, så du vil få noen gram høyere. :smiley:

Eller vil kurven passe din båt. Motoren er testet i benk, og uansett propell du bruker, vil du ikke kunne ta ut mere/mindre hk enn det kurven viser. :smiley:

Redigert av flex (see edit history)

Sitat flex

Det har ingen betydning om hvor/hvilke skrog motoren er plassert i. Ved gitte rpm. vil kurvene vise uttatte hk./dreiemoment/forbruk.

Motoren er testet ved belastning, og en vil bruke samme belastning uansett skrog/skrogtype den er plassert i.

BM

Disse kurvene er for et ikke planende skrog der farten øker proposjonalt med turtall. En hel del større båter er slik! Om man ser på et reelt tilfelle kan en planende båt ha oppmot fullt dreiemoment rett under planingsfart! Dette fordi slippen er høy er .Da stiger både skyvkraft og moment!

Søk på Kq&Kt diagram på internett så finner du kurver for dette. Wagner serien er vel mest vanlig!

Prøv linken:

http://illustrations.marin.ntnu.no/havroms...ologi/Friprove/

Redigert av Byggmester (see edit history)

Så lenge begge motorene oppnår samme max turtall vil forbruk i liter pr time vere omtrent likt på 3000rpm. Om den ene oppnår 3900rpm og den andre oppnår 3500på fult vil forbruk være svært ulikt ved 3000rpm. Husk begge deler forutsetter at båtene er på plan! Du kan også få avik mellom kurve på båter av snekketype! Disse vil få en dramatisk økning av forbruk når de nermer seg full fart!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...