Jump to content

Hva har skjedd med den "avgiftsfrie" dieselen?

beauty of aqua

Recommended Posts

Var ute og fylte bensin i går kveld.

Jeg registrerte en bensinpris på 14,49,-,noe jeg selvsagt reagerte på med skrekk og grøss.

Da jeg står og fyller kommer en nabo inn for å fylle diesel,og prisen..:10,79 dolvik marine.. :eek:

Nå er det altså under 4 kroner i forskjell på bensin og diesel,hva kommer dette av??

Er den endelig blitt avgiftsbelagt,eller er det bare bensinstasjonene som vil gjøre noen ekstra kroner??

Hva skyldes en prisøkning på 150% på bare 5 år?

Vil vi se det samme på sjøen som vi ser på land,at dieselen går forbi bensinnen med en krone og mer til?

mvh.beuty of aqua

achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32

Den avgifsfrie dieselen har aldri vært avgiftsfri, bare noe reduserte avgifter i forhold til bildiesel. I tillegg til at Stoltenfjert & co har lagt på nye avgifter på diesel 2 ganger i sommer så er tilgangen på diesel på verdensmarkedet mindre enn tidligere og det presser prisene opp. Råoljeprisen er jo også ikke spesielt lav for tiden...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Såg at fyringsolje, som etter mitt skjønn er det samme som "avgiftsfri diesel" ligger på 9,18 kroner idag. Da leveres et kvantum på typisk 1000 liter. At marinaer ta en avanse over dette på 1 til 2 kroner høres rimelig ut.

Det er nok snikøkning av avgiftene og den høye oljepris som har skylden.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Frøken Fryd, jeg tror neppe Reinell trenger å rense ørene. De priser han omtaler var det jeg betalte før sommeren. Jeg hadde også fra tankbil her på sørlandet. Bestilte da 1.400 liter såvidt jeg husker.

Det blir da levert fyringsolje.

Jeg har i sommer blitt spurt om hva forskjellen mellom avgiftsfri diesel og fyringsolje består i, og etter hva jeg har forstått er det kun additiv tilsatt fyringsolje for at denne ikke "fryser" vinterstid. Jeg tar kanskje feil ? Noen som kan forklare forskjellene?

Ja, kan nok hende at VP har rett at den avgiftsfrie dieselen ikke holder mål (ref problmene med D-serien)). Vi som har motorer av "gamletypen" tåler nok fyringsoljen, men de nye commonrail motorene er kanskje mer ømfintlige. De jobber jo f.eks med lang høyre trykk på innsprøytningen av diesel, og skal vel forstøve dieselen på en beder måte enn på konvensjoonelle dieselmotorer.

Hvis det stemmer at det er fyringsolje vi får og at denne har dårligere egenskaper enn "vanlig diesel" så bør vel noe skje snart.

Som tdiligere nevnt fyller flere i havna vår autodiesel på kanner istedet for å bruke farget diesel. En som har "bysse" (båtovn) hadde også problemer med soting og at den kranglet. Etter å blitt bedt av forhandler om bytte til vanlig diesel fungerte den helt utmerket.

Så at vanlig diesel og farget diesel er samme produkt tror jeg rett og slett ikke på lenger.

Priskrig på drivstoff har ført til en periode med lik bensin og dieselpris på stasjonene sør for Trondheim, Orkanger til Berkåk-distriktet. Der har begge drivstofftypene kostet kr 9,99 nå en stund. Altså er det billigere å bære fullpris-diesel på kanne til båten, enn å handle såkalt avgiftsfri diesel til rundt kr 11...

:flag:

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Hei!

Det ikke jeg helt forstår, er hvorfor folk fyller på eks Dolviken Marina til 10,79 når de kan fylle 1 km retning Bergen på Flesland til 9.65.- Det samme gjelder de som ligger inne i Nordåsvannet og inne på Kjappen, hvorfor betale blodpris på Kjappen når man passerer Flesland kai på vei ut med vesentlig rimeligere Diesel?? :confused:

Det er tydelig at folk fremdeles har FOR mye penger mellom hendene.....

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...