Confusius Startet 4.August.2008 Link til dette innlegget Startet 4.August.2008 (redigert) Oppdaget til min store skrekk i dag at hele batteribanken på 2x110 Ah var tømt i løpet av tre døgn etter å ha gått fra båten uten å slå av hovedstrømsbryteren. Merket i tillegg for en tid siden at dynamoen var veldig varm men tenkte dette var restvarme fra motoren. Jeg har heller ikke hatt lys i ladelampen når motoren står siden båten ble kjøpt men har ikke lagt særlig vekt på dette. Nå ser jeg imidlertid at disse tre feilene kan ha en sammenheng. Har noen hatt lignende erfaringer? Redigert 4.August.2008 av Confusius (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kodvaag Svart 4.August.2008 Link til dette innlegget Svart 4.August.2008 Ta et voltmeter (multimeter innstilt på spenning, likestrøm) Mål spenningen over batteri... start motoren... lik eller lavere spenning, dynamofeil, høyere spenning, (helst 14,4 volt) = dynamo lader, ta deg en lang tur, lad opp batteriene... God tur! Sitér dette innlegget Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post
Arvid_A Svart 5.August.2008 Link til dette innlegget Svart 5.August.2008 (redigert) Hei! Her finner du Ingars utmerket beskrivelse av dynamo og ladeopplegg. Lykke til! Redigert 5.August.2008 av Arvid_A (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 5.August.2008 Link til dette innlegget Svart 5.August.2008 Hei Confusius. Dynamoer blir skikkelig varme når den lader (opp til ca. 120°C ved fullt belastning). Så hvis du ha oppdaget "restvarmen" etter at motoren ha gått en stund da er det relativt normalt. Men det ville ikke samsvare med at ladelampen ikke gikk. Enten finnes det ikke noe lading (bruk Voltmeter) eller ladelampen virker ikke mens dynamoet ha tennt likevel (selvinduksjon). Om det kan du lese på innlegg av Ingar og mange andre diskusjoner. At batteriene ble tømt tyder på enten forbrukere som er tilkoblet batteriene dine, eller (skulle dynamoen din blir varmt uten at motoren går) på noen dioder som er øddelagt på dynamoen din. Men dette kan oppdages ganske enkelt, f.eks. med omtalt multimeteren. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Confusius Svart 5.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.August.2008 Ladingen virker tilsynelatende som den skal. Det er en 60A dynamo med ekstern regulator (Ladac 1204) som lader med opp til 14,4V avhengig av batterienes restskapasitet. I tillegg leser jeg av opp til 50A på shuntstrømmåleren når motoren går på passe turtall dersom de er godt utladet. Når jeg kom tilbake 3 døgn etter at båten sist var brukt var batteribanken tømt uten at noen forbrukere var påslått. Forbruket var for stort til at jeg mistenker det for å kun være krypstrømmer på avveie. Dersom det er utlading gjennom dynamoen pga kortsluttede dioder i likeretteren, ville da dynamoen ha ladet normalt under drift slik den gjør. Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 5.August.2008 Link til dette innlegget Svart 5.August.2008 (redigert) Dersom det er utlading gjennom dynamoen pga kortsluttede dioder i likeretteren, ville da dynamoen ha ladet normalt under drift slik den gjør. Hvis det er en +diode som gikk da kan strømmen flytte via ankeren på minus. Det ville da betyr en strøm av noe mellom ca. 1 og 5 Ampere og det tømmes batterier ganske fort. Ladingen selv blir også påvirket av knekkte dioder. 1 diode på minus betyr ca. 33% mindre ladeeffekt. De fleste skjønner ikke at en diode er knekkt siden W-regulatorer ikke tilatter særlig mer enn 25% av dynamoets effekt, vanligvis. Det beste er hvis du nå først sjekker -om- det flytter strøm tilbake til dynamoet. Måler du forresten noe mellom 0,01 og 0,03A da er det ofte "normalt" men kommer an på type dynamo. Ellers kunne man be noen på båten som har (og kan bruke) en oscilloskop. Feil på dioder kan ikke oppdages enklere, men andre feil (som f.eks. først vises når alt er på temperatur eller når feilen kommer ved vibrasjoner, m.m.) finner man også. Jørg Redigert 5.August.2008 av Joerg Becker (see edit history) Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
roaldbj Svart 5.August.2008 Link til dette innlegget Svart 5.August.2008 Litt OT: Dersom det er mulig å lade batteriene ombord opp til 13.3 med 230 volt baterilader, men man ikke klarer tilsvarende med ladesystemet ombord, da antar jeg at dette beror på svakheter ved ladesystemet ombord? Sitér dette innlegget Link to post
Smaapala Svart 5.August.2008 Link til dette innlegget Svart 5.August.2008 (redigert) Du har 2x110 ampertimers batteri paralellkoblet. Hvis et av batteriene er ødelagt kan også dette være årsak. Har du sjekket batteriene? Hilsen Smaapala Redigert 5.August.2008 av Smaapala (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 5.August.2008 Link til dette innlegget Svart 5.August.2008 Hva mener du, Roald? Jeg forstår ikke det med 13,3V som også ville være for lite. Jörg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
roaldbj Svart 6.August.2008 Link til dette innlegget Svart 6.August.2008 Beklager, mente 14.2 volt, tallene løper løpsk. Poenget var at når lading med landstrøm gir godt resultat, mens lading for dynamo ikke gir tilsvarende resultat, må vel de som opplever dette ha et mangelfullt ladesystem som gjelder dynamo evt skillerele/diode og kabeldimensjoneringer. Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 6.August.2008 Link til dette innlegget Svart 6.August.2008 Ja, Roald. Hvis en ladekilde klarer det, men ikke andre kilden, da er det noe galt der. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Confusius Svart 6.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.August.2008 (redigert) Batteriene er kun et par måneder gamle så de er nok i orden. Jeg lader med landstrøm fra en Invac batterilader som leverer 15A og denne virker helt fint. Ladingen fra dynamoen er også tilsynelatende bra og jeg har ikke montert skillerele eller diode. Problemet er altså at batteriene lader seg ut over en eller annen stor strømforbruker når hovedbryteren står påslått. Jeg forstår det nå som om det utkrystalliserer seg et problem med en diode i likeretterbrua på dynamoen. Er dette deler det greit lar seg gjøre å få tak i. Jeg husker ikke fabrikatet på dynamoen men motoren er en VP31P fra 1996. Redigert 6.August.2008 av Confusius (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 6.August.2008 Link til dette innlegget Svart 6.August.2008 Er det uforandret da har du antakeligvis en Valeo. -Hvis- det skulle være feil på diodebroen da er dette ikke noe problem med å fikse. ...men først skulle du både måle og lete. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Lotus Svart 6.August.2008 Link til dette innlegget Svart 6.August.2008 (redigert) Det er veldig enkelt å sjekke om dynamoen er synderen siden du har et enkelt og oversiktlig anlegg uten skillerele eller dioder. Lad opp batteribanken. Slå på hovedbryteren til batteribanken. Lån et tangamperemeter og sett det på ledningen ut fra dynamo pluss. Går det strøm i denne ledningen, har du en feil i diodene på dynamoen. Går det ikke strøm, er dynamoen friskemeldt. Er dynamoen friskemeldt, setter du tangamperemeteret rundt plussledningen ut fra batteriebanken. Går det strøm i denne ledningen, har du en annen duppeditt som sluker strømmen. Finn ut hvilken ved å måle mer. Går det ikke strøm i ledningen ut fra batteriet, men batteriene blir flate okke som? Da kan du ha en defekt celle i et av de parallellkoblede batteriene dine. Det kan skje selv om batteriene er nye. Har hatt det selv på et av mine Sønnak Nautilus 115Ah batterier. Er batteriene varmere enn omgivelsene? Hvis ja, så har du antagelig synderen her, men his dette er feilen vil batteriene dine bli flate uansett hvilken stilling hovedbryteren står i. Hvis nei, så er jeg tom for ideer. Redigert 6.August.2008 av Lotus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 6.August.2008 Link til dette innlegget Svart 6.August.2008 ................. Hvis nei, så er jeg tom for ideer. Er det mulig??? Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 6.August.2008 Link til dette innlegget Svart 6.August.2008 Har selvsagt flere ideer, men som andre nettopp har sagt har det seg slik at ideene som virker utvetydige, enkle og krystallklare i mitt hode ikke nødvendigvis er riktige. Da er det liten vits å komme med de ideene som ikke virker like krystallklare i mitt hode. Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 6.August.2008 Link til dette innlegget Svart 6.August.2008 Brainstorming kan gi resulater det også vettu Sitér dette innlegget Link to post
Confusius Svart 7.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.August.2008 (redigert) Takk så langt til alle som har bidratt med mange gode ideer og svar. Etter å ha studert svarene og det nå etterhvert så omtalte innlegget til Ingar tidligere, tror jeg nå at jeg skjønner litt mer av sammenhengen mellom mine tre problemstillinger som jeg har beskrevet innleddningsvis i tråden: - Dersom det er knekt en diode i likeretteren på dynamoen vil dette medføre utlading av batteribanken feil vei gjennom dioden og over dynamoens anker som igjen medfører at dynamoen blir temmelig varm. - Samtidig vil det også introduseres en konstant spenning til ladelampens D+ side den gale veien gjennom den samme dioden der det normalt skal være spenningsløst så lenge ikke lading pågår. Dette forårsaker at det ikke er spenningsfall over lampen men alltid ca 12V på begge sider av den og derav heller ingen strøm. Derfor lyser ikke denne når motoren står. Kjøper meg nå et tangamperemeter for å måle på dynamoens B+ ledning for å verifisere 100% sikkert at det virkelig er denne veien strømmen går. Har jeg tenkt riktig? Redigert 7.August.2008 av Confusius (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 7.August.2008 Link til dette innlegget Svart 7.August.2008 Kan ikke se noen feil i tankegangen. Skal du kjøpe et tangamperemeter, kan jeg anbefale Biltemas tangamperemeter til 849 kroner. Litt dyrt til Biltema å være, men det er et temmelig bra multimeter. Måler strøm med 0,1A oppløsning opp til 400A og med 1A oppløsning opp til 600A. Du vil få mye glede av det til en masse andre ting enn bare denne ene feilsøkingen på dynamoen. Når dynamoen er fikset kan du jo bare klampe det på B+ på dynamoen og se hva du får av ladestrøm på tomgang og på andre turtall og hva dynamoen faktisk gir når batteriene er veldig tomme. Så kan du finne ut på en enkel måte hva alt mulig annet av forbrukere bruker av strøm og få et greit utgangspunkt for å finne ut hvordan du skal ha grei kontroll på forbruk. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.