zooper
Det er stor forskjell på kapabel og egnet. Det går feks an å bo i telt, og under en bro eller i et bilvrak - året rundt. En bolig er bedre, og bedre i en torons enn i en hybel ned te-kjøkken.
Skal man seile rundt med en 28 foter må det være fordi det er et poeng i det i seg selv. Jeg har feks kjørt over halveis gennom Afrika på en klasisk Vespa, to ganger (sist gang et 9000 km endurorally) - og det mens jeg eide en fullutrustet Dakarsykkel samt en endurosykkel -bfirdi jeg ville noe med det. Kjøretøyet var ikke da et redskap, men en vesentlig del av eventyret/utfordringen. Det var eventyr/utfordring jeg ikke kunne vært foruten, men ikke noe jeg vil gjøre igjen - been there, done that. Nå er det adventure sykkel som gjelder - fordi det er et bedre redskap til å utforske verden med.
Hadde jeg vært begrenset av et budsjett og skulle seilt jorda rundt hadde jeg valgt en større billig og "rask" masseprodusert båt med høy bokomfort (designet for chartering) enn en liten, treg og dyr havseiler som er ukomfortabel å leve i. 90% av tiden er båten bolig, og 10% av tiden et fremkomstmiddel. Med dagens kartplottere, værsatelittsystemer kunnskaper om værsystemer og grunnforhold, etc, etc, så er gamle havseildesign mindre essensielt. Med høyere fart som en større moderne og moderne teknologi kan du i stor grad unngå værsystemer.
Om jeg skulle seilt solo (eller med mannskap) hadde jeg ikke vurdert noe mindre enn en 33'ish fot, og selv det hadde jeg vegret meg for. Med en moderne cruiser på over 36 fot, fra midten av åttitallet, så begynner ting å bli veldig mye mer komfortabelt.
Ta deg heller en ekstrajobb og vent et år eller to. En Jeanneau Rush 111 (Sun Shine 36) fra midten av åttitallet feks lå langt forrut for sin tid (er du heldig kan du finne en til rundt 3-400.000,-) - da med en god del utstyr. Den har tre doble lukkede lugarer, bad med dusjmuligheter, komfortabel salong, mye lagringsplass ute så vel som inne. Den er utrustet med spesielt store vinsjer, babystag, m.m. og alke tau til cockpit - den er bygget for å seile raskt i ruskevær og er enkel å håndtere alene. Der den kommer til kort ifht komfort er at løygangen går ned i cockpit og at du har rorkult. Du vil heller ikke ha full ståhøyde i byssa om du er 186 cm som meg (men greit nok).
Jeg ville ikke reist uten vindror pluss autopilot.