Jump to content

Svinghjuls kåpa til aq140a sitter fast

sofa

Recommended Posts

Hei

Holder på med reperasjon av drevene og i den forbindelse så klarer jeg ikke å få av den andre svinghjulskåpa ,har klart å få en åpning på ca 7-8 mm og så er det dønn fast, jeg tør ikke å slå så mye med hammer og brekkjern så nå trenger jeg gode råd,jeg rekner med at det er rust som plager meg men det er jo omulig å komme til med rustløser :cryin:

Kan være en ide å bruke en eik klosse eller lignende til å legge imellom. Kiler av samme treslag og litt jobb frem og tilbake så kommer den nok

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

• 2 uker senere...

Nå har jeg plagdes med den j**la svingjulskåpa og den sitter som stein :headbang: .Har til og med borret ett 10mm hull så at jeg kan sprøte diesel rett på demperplata/ splinen uten at den lar seg imponere :nonod:

Så det store spørsmålet : går det ann å borre ut lagret i bakkant så at splinen blir frigjort fra svingjulskåpa,da kan mann jo ta ut svvingjulskåpa og arbeide med splinen / demperplata på en mye greiere måte.

Hadde selv av en tilsvarende en gang (da på en AQ145), var et mareritt å få løs. Borret som du et lite hull og sprutet masse CRC inn. problemet er at det "fjører" litt i svinghjulshuset mot akselen, så man får ikke god nok kraft. Jeg mener jeg hengte motoren 90 grader slik at svinghjulshuset pekte nedover. Deretter brukte jeg en jernstang og slo på midten av akselen (der hvor drivknuten skal festet). Her har man et lite hull om jeg ikke husker helt feil som man kan dunke mot. Disse vibrasjoene var nok til å få den å løste for meg.

Annet alternativ er å bruke en borremaskin med slag og "borre" på akselen. Dette gjøres da fra enden og i eks. hullet i mitten av akselen. Meningen er ikke å borre, så bruk gjerne et knekt bor eller noe annet som ikke fungerer, poenget er å få overført vibrasjonene fra "slagdrillen".

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...