Jump to content

Ikke utført service! Yanmar YM30/SD20

bjoris

Recommended Posts

Ved 70 timer ble bunnpanna på motoren bytte av Yachtsenteret, på garantien! Jeg hadde da avtalt 50 timersservice samtidig! Nå er motoren gått 130 timer og jeg tenkte det vår på tide å etterlyse regningen! Da oppdager jeg at de ikke har utført noen form for service! Dette burde jeg oppdaget selvsagt, men med ny olje på motor, noe det selvsagt var etter bytte av bunnpanna var jeg fornøyd og tenkte ikke mer over det! Vel, problemet er at Yanmar nå sier at garantien ikke vil gjelde på motor og drev dersom feil oppstår og dette kan tilskrives manglenden service! ganske kiipt når vi har kjøpt helt ny båt og gjort så godt vi har kunnet! Vurderer å foreta meg noe overfor Yachtsenteret just in case! kjedelig også nå at det er minst tre uker til vi får service og det er selvsagt anbefalt at vi ikke bruker motoren mer før service!

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Jeg har problemer med at Yachtsenteret ikke har tid til å ta service på min 3YM20 ...

Byttet derfor olje+filter på motor, samt olje på drev når båten lå på land ifm. bunnstoffing. Dette ble gjort på 71 driftstimer - så nær opptil 50 timer som praktisk mulig.

Vil garantien på en Yanmar ryke dersom man utfører denne type service på egenhånd?

(Dette er, såvidt jeg har sett, ikke nevnt i noen manualer eller garantibestemmelser fra Yanmar?)

Dessuten kjører jo Yanmar på stortromma med svært detaljerte instrukser i instruksjonsboka, samt videoer som viser hvordan man skal ta service på egen motor/drev.

Vil garantien på en Yanmar ryke dersom man utfører denne type service på egenhånd?

(Dette er, såvidt jeg har sett, ikke nevnt i noen manualer eller garantibestemmelser fra Yanmar?)

Jeg formoder at det i så tilfelle må være en sammenheng mellom den manglende service, eller feil utført service, og den skade som du vil kreve dekket av garantien for at det skal bli et problem, men på litt tynn is her!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

viktig å skille mellom garanti og reklamasjon her. Jeg regner med at produsenten med loven i hånd kan frafalle sine garantiforpliktelser dersom f.eks. service ikke er gjennomført, men reklamasjonsretten vil jo likefullt være der. Når det gjelder reklamasjonsretten er det jo slik at denne gjelder for mangler, med andre ord produksjonsfeil som manifesterer seg på den ene eller den andre måten. Det gir seg jo da selv at det må være en årsakssammenheng mellom manglende service og mangelen dersom produsenten skal bruke dette for å nekte reparasjon etter reklamasjon.

Forbrukerkjøpsloven er ganske klar på at en evt. garanti som stilles av produsent skal gi rettigheter i tillegg til det som følger av loven og at en garanti ikke kan begrense dine lovmessige rettigheter.

Les mer på forbrukerportalen

Er egentlig veldig usikker selv på hva disse "garantiene" på forskjellige produkter egentlig innebærer utover det vi har krav på etter forbrukerkjøpsloven. Min erfaring er at det er enklere å få gjennom en reklamasjon innenfor garantitiden enn det er etter garantitiden, men før fristen for reklamasjon går ut. Regner med at dette har sammenheng med butikkenes avtaleverk med produsentene å gjøre. Slik jeg erfarer det står forbrukere i norge relativt sterkere med tanke på reklamasjonsretten enn innbyggere i andre land gjør. Et eksempel er kravet på byttegjenstand i forbindelse med reklamasjon der reparasjonen tar mer enn 7 dager. Er det noen båteiere som har fått "lånemotor" i en reklamasjonssak?

- anders m.

Selv om de skiftet olja ved bunnpanneskiftet, er det jo tvilsomt om de skiftet oljefilteret. Å ikke skifte oljefilteret ved første gangs service er jo ikke spesielt bra. Tiden går og filteret tettes mer. Når du da gir på litt turtall, åpnes bypassventilene på filteret og all ny dritt inkludert metallspon sirkulerer fritt. Hvor mye skade som kan skje fra 50 til 130 timer har jeg ingen anelse om, men første filterskift er jo det viktigst av dem alle.

Avtalen er dessverre muntlige og jeg husker ikke navnet på han jeg snakket med heller. Innser at dette er sløvt av meg også, men det er jo litt f... at det ikke kan stoles på at en avtale blir gjennomført! Det blir nok en prat med Yachtsenteret så får vi se hva de sier! Dessverre er det ganske mye som skal gjøres på denne motoren/drevet allerede etter 50 timer! Det syns jeg også

er for svakt av Yanmar! Et kvalitetsprodukter bør tåle mer en 2 døgns drift før en så omfattende service! Jeg hadde 49 timer på telleren når jeg kom hjem. da var motoren 9 dg gml siden første oppstart!!!

Noen som vet om det kan være en teknisk problemstilling å bruke båten når oljene ser helt ok ut? Bytter nok oljen på motoren selv nå, men drevet krever båten på land og det er jo kiipt å bruke penger på det uten den nådvendig signaturen i boka! Den var nødvendig sa Yanmar , eneste servisen de krevde dokumenter! Dessverre Stian! Gikk turen fint forresten? er via mobil dette så derfor ikke IM

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Jeg var redd for det - og har bedt Nelson marine i Stavanger om å prøve å få utført servicen mens båten ligger hos dem for diverse utbedringer.

Uansett var det ihvertfall bedre å få byttet oljen+filter - og heller ta 50t servicen noen timer på etterskudd. Med bare 1 Yanmar forhandler i Stavanger blir det jo fort mange om beinet?

Turen hjem fra Tyskland gikk smertefritt! Fikk "kringlevridd" båten skikkelig, og endte opp med en liste på ca. 20 punkter som jeg har reklamert på. Håper Nelson tar tak i dette de neste par ukene..

Jeg var redd for det - og har bedt Nelson marine i Stavanger om å prøve å få utført servicen mens båten ligger hos dem for diverse utbedringer.

Uansett var det ihvertfall bedre å få byttet oljen+filter - og heller ta 50t servicen noen timer på etterskudd. Med bare 1 Yanmar forhandler i Stavanger blir det jo fort mange om beinet?

Turen hjem fra Tyskland gikk smertefritt! Fikk "kringlevridd" båten skikkelig, og endte opp med en liste på ca. 20 punkter som jeg har reklamert på. Håper Nelson tar tak i dette de neste par ukene..

Veldig bra, det er jo en uforglemmelig tur... Har vært i båten nå og kikket og ser at filteret som står på er sort! Yanmar tipset meg om at dersom det ikke var samme farge som på motoren så var det skiftet, husker du om det var sølvgrått på din motor... Kikket på DVDen som fulgte med og der er filteret grått så jeg har vel tro på at iallefall filteret og oljen er byttet. Spørsmålet er om det er gjort også på drevet... Tviler vel mer på det, men får prøve meg med en telefon igjen til Yachtsenteret og be om å få snakket med den som har gjort jobben på min motor... At det ikke ligger i systemet er jo ikke nødvendigvis fordi det ikke er gjort. Siden jeg fikk fakturaen på bunnpanna ved en misforståelse så så jeg der at det ikke var ført opp noe olje selv om denne åpenbart er byttet så kanskje det var meningen at denne skulle på fakturaen for 50 timers servicen... Vi kan jo håpe

Nå ser oljene både på drev og motor utrolig bra ut. På drevene er det jo oftest slik, men etter 60 timer siden bunnpanna ble skiftet, så trodde jeg motorolja skulle begynne å bli sort, men den er fortsatt omtrendt som når det er fylt ny olje på...

Selv etter gjentatte dyppinger av oljepinnene kunne jeg ikke se antydning til noe ulumskheter i oljene, men det fungerer vel ikke slik at en kan se evt spon og dritt på peilepinnene? Har vel en mistanke om at dette er mer førevar prinsipp enn 100% nødvendig så jeg er ikke særlig bekymret for at noe har blitt slitt (går også bare med 2500 o/min, oppnår 3700 o/min på fult så motoren går lett, har dog kjørt den på 3000 et par timer i strekk og også på fult i korte perioder et par ganger bare for å se hvor fort den går, når akkurat 8 knop!!! forresten...

Redigert av bjoris (see edit history)

Det er vel fem ting som er viktig ved 50-timers servisen:

1. Skifte olje

2. Skifte oljefilter

3. Skifte girolje

4. Skiftegiroljefilter

5. Om nødvendig etterstramme V-belte.

Jeg sjekket i tillegg temperatur og nivå på kjølevæske.

Jeg vil i tillegg anbefale å sjekke motorsinkanodene.

Selv om Yanmar har et grit kvalitetskontrollsystem sjekket jeg over alle slangeklemmer på motoren.

I tilleg anbefaler jeg å etterstramme festeklemmer på vanninntak og vannutslipp.

Mitt oljefilter pa motoren var sort..

Savidt meg bekjent er det ikke noe oljefilter pa SD20?

Jeg har kjort inn motoren som beskrevet i manualen, med ca 3500 o/min i 50 timer. Gikk med mye diesel, men sannt ma man vel kanskje regne med?

Baten gar max 7,5 knop pa max turtall (3800 o/min?)

Planlegger a fa tatt en "offisiell" service pa jernseilet nar jeg kommer meg hjem fra Saudi-Arabia... :nonod:

Sjekket med Yanmar for etpar år siden - og svaret var at det var helt ok å gjøre dette selv, men jeg måtte ta vare på kvitteringene på delene - og de presiserte at det var viktig at jeg brukte originalt Yanmar oljefilter.

De henviste sågar til en test der det gikk fram at oljetrykket endret seg ved et uoriginalt filter.

-koh

Mitt oljefilter pa motoren var sort..

Savidt meg bekjent er det ikke noe oljefilter pa SD20?

Jeg har kjort inn motoren som beskrevet i manualen, med ca 3500 o/min i 50 timer. Gikk med mye diesel, men sannt ma man vel kanskje regne med?

Baten gar max 7,5 knop pa max turtall (3800 o/min?)

Planlegger a fa tatt en "offisiell" service pa jernseilet nar jeg kommer meg hjem fra Saudi-Arabia... :nonod:

Jeg må ha lest dårlig i boka, står det at den skal gås så hard i innkjøringen? Boka ligger i båten, jeg har putlet å gått på ca 2500 med full pinne inn i mellom, og regulert turtallet en del de første 50 timene, trodde det var slik det skulle gjøres... Valgte du en 30 hk eller 20 hk? Det var da skitt med det sorte filteret, da er det vel ikke byttet da... Ble syk fredag så har ikke fått gjort noe mer med det, men det blir vel landligge til det er tid for service, ikke mye mer å få gjort med det. Jeg kan jo bytte filteret, men siden drevet gjenstår er det bare å vente på time.

Vel.. Jeg har vel ikke akkurat kjort pa et konstant turtall i 50 timer, men det star ganske klart i boka at det er viktig a ikke "daukjore" motoren de forste timene.

Videre anbefales det a blase ut litt pa maks turtall, dersom man har gatt lengre perioder pa lavt turtall/tomgang. Nar jeg er pa tur, gar jeg vanligvis pa 2500 o/min, og noen ganger pa 3000 o/min. De siste 10-15 minuttene for havna, gar jeg pa max turtall, og lar motoren kjole seg ned i ca. 5 minutter mens jeg fortoyer. Om dette er fasitsvaret er jeg ikke sikker pa, men jeg er mer redd for at en seilbatmotor skal "sta seg ihjel" vs "a kjore seg ihjel" ...

Fant du filteret pa SD20, forresten?

Vi fikk beskjed fra denne Henry i Greifswald, var det han som overleverte båten til deg også? Meget hyggelig kar forøvrig, at vi burde gå med ca 2500 og variere turtallet jevnlig. Så vi gikk mellom 2400 og 2600 og varierte det ca hvert kvarter... Vi gav ellers i perioder mer turtall i en kortere periode (et par minutter). Vel, motoren går fint enda den og det kommer ikke antydning til røyk (første motoren min som ikke har gitt blårøyk ved tomgang/kaldstart). Tipper vi begge kommer til å ha motorer som går i årevis, men det er jo klart at jeg er passe f... på Yachtsenteret og selvsagt litt irritert på meg selv som ikke sjekke med dem at de faktisk hadde tatt servicen. Nå har jeg sendt en sak til Jus-eksperten i Seilas så får vi se om jeg får noe svar på hvordan en slik sak stiller seg. Iflg Yanmar har jeg nå en motor/seildrev uten garanti ved havari som de mener kan ha sin årsak i for sent utført service. Jeg fikk inntrykk av at 80 timer over var svært mye så her sitter jeg... Filteret skiftes iallefall før neste oppstart, så tar jeg motoroljen første gang etter at jeg har kjørt motoren var. Jeg har en plan om å ta vare på disse oljene og filteret så har jeg iallefall et bevismateriell om jeg skulle være så uheldig å få problem med motoren innenfor garantitiden... og jeg ikke får ting på garantien!

Nei, det er ikke filtert på SD20, jeg har sett i seildrevboka ang bytte. Synd det ikke er et SD50, dette slipper du å ta båten på land for å få byttet olje... i motsetning til på SD 20 der du må renne av det... SD 50 brukes det en trykkpumpe for å få ut oljen med... Mulig det er filter på SD 50, jeg så ikke så nøye på den beskrivelsen... Det stod at det var sink innvendig på drevet på SD20, men jeg slet med å finne denne på mitt. Lommelykta tok kvelden så det var litt vanskelig å se, skal studere det nermere... Det er ikke sink på motoren ellers, etter det jeg har funnet ut?

Det var Henry som overleverte baten, ja - meget hyggelig kar. Han var veldig serviceinnstillt, spesielt i starten. Etterhvert som jeg la i Greifswald (1 uke) ble han stadig vanskeligere a fa tak i, samt a fa hjelp fra... Dessverre for Nelson som ma ta resten :nonod:

Husker ikke hva som ble sagt ifm innkjoring av motoren - leste dette av egen interesse i manualen. Uansett tror jeg disse motorene vil leve veldig, veldig lenge - sa sant de far det vedlikeholdet de skal ha. Jeg kommer nok til a ga for 2 oljeskift/ar, samt filterbytte hver var. Det er jo vanskelig a se tilstanden pa bade olje + filter - jeg tor a pasta at lys olje ikke er ensbetydende med at denne "er som ny." Olje som har overvintret ombord trekker nok til seg mye god fuktighet nar motoren star stille mesteparten av tiden - jeg har rad til a bytte 2 ganger arlig. Sparer meg ikke til fant pa sanne ting :drink:

Jeg trodde man kunne bruke pumpe ogsa pa SD20? Men det trengs noen yanmar overganger/slanger elle noe slikt - absolutt enklest nar baten er pa land. Spec'en sier 2,2 liter olje - jeg fylte pa noyaktig 2,2liter olje, og fikk halve maskinrommet med gearolje. En fantastisk jobb a fa vasket bort - sa vaer OBS! Ta det i 0,5dl trinn etter den siste 2-literen er helt pa.. 2dl er faktisk veldig, veldig mye.... :sad:

Mtp. Deltaankeret jeg kjopte av deg - passet dette med lasen i baugspydet? Hos meg passer ikke lasen med ankeret - sa jeg lurer pa a bore et ekstra hull for denne. Satser pa at jeg ikke svekker konstruksjonen av den grunn?

Jeg fikk inntrykk av at 80 timer over var svært mye så her sitter jeg... Filteret skiftes iallefall før neste oppstart, så tar jeg motoroljen første gang etter at jeg har kjørt motoren var.

80 timer over 50 er mye, særlig når stalltipset egentlig er at du gjerne kan skifte noen timer før 50 også. Grunnen til dette korte intervallet er at det kommer mye dritt i de første timene, og filteret tar vel ikke alt.

kanskje burde vi få laget en liste over alt man like gjerne kan ta med ombord med en gang i en splitter ny båt. Oljesugepumpe er en av disse tingene.

Det stod at det var sink innvendig på drevet på SD20, men jeg slet med å finne denne på mitt. Lommelykta tok kvelden så det var litt vanskelig å se, skal studere det nermere... Det er ikke sink på motoren ellers, etter det jeg har funnet ut?

Det er innvendig sinkanode på SD20, den kalles ofte øvre anode. Den siter i en ganske stor (32mm nøkkel/pipe) bolt på babord side av drevet, og hodet på bolten har en klistrelapp om at du bare må åpne denne når båten står på land. Bolten var dratt til usannsynlig hardt på min båt.

Jeg trodde man kunne bruke pumpe ogsa pa SD20? Men det trengs noen yanmar overganger/slanger elle noe slikt - absolutt enklest nar baten er pa land. Spec'en sier 2,2 liter olje - jeg fylte pa noyaktig 2,2liter olje, og fikk halve maskinrommet med gearolje. En fantastisk jobb a fa vasket bort - sa vaer OBS! Ta det i 0,5dl trinn etter den siste 2-literen er helt pa.. 2dl er faktisk veldig, veldig mye.... :sad:

Du får rett og slett ikke tømt all oljen på drevet fra målehullet på toppen. Sist jeg fylte sto oljen over nederste strek på målepinnen med 2 liter. Dermed er det kanskje et stalltips å pumpe inn 2 liter nedenfra og så etterfylle de dråpene som gjenstår fra toppen.

Redigert av Sjøtummel (see edit history)
  • 1 år senere...

Noen som kan forklare meg hvor jeg finner avtapningspluggen på SD20 drevet? Kan for mitt bare liv ikke finne den, om den er på nedre del av drevet må den være solid overmalt i sitt tidligere liv.

Evt. så sitter den oppunder kjølen, innenfor den ytre pakningen?

Båten skal ut til tirsdag....

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...