bavariaeier Svart 16.April.2010 Link til dette innlegget Svart 16.April.2010 (redigert) Hadde 50 timers service på min nye D1-20 motor nå i sommer. Kunne ikke se at de gjorde noe utover å skifte olje. Noe mer som skal gjøres på Yanmar? ettertrekke noe? Hei. Husker du hva du betalte for denne? Har nettopp hentet båten min etter en førstegangsservice (d1-20), men venter på regningen.... Redigert 16.April.2010 av bavariaeier (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sebaldus Svart 16.April.2010 Link til dette innlegget Svart 16.April.2010 Er en stund siden dette men mener det var en tusenlapp eller 1500 eller noe sånt. En times arbeid + olje tenker jeg. De skiftet dog kun olje, så for meg at det var en sjekkliste de skulle gjennom eller lignende men det var det visst ikke. Sitér dette innlegget Link to post
shaukaas Svart 4.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2010 Er det noen som vet om det skal være en pakning på tømmeskruen? Jeg har nå problemer med at det har kommet vann i drevolja, og lurer på om defekt pakning/o-ring er årsaken... Sitér dette innlegget Link to post
eXpence Svart 4.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2010 Det SKAL være o-ring rundt tappeskrue på SD-20. Hadde samme problemet på mitt drev. Forrige eier hadde glemt dette og det kostet meg en liten overhaling ... Sitér dette innlegget Link to post
shaukaas Svart 4.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2010 Dersom man oppdager vann i drevet; er det da tilstrekkelig å tømme ut olja - flushe med frisk olje - fylle på ny olje; eller må man regne med at det oppstår skader etter to-tre uker på vannet? Sitér dette innlegget Link to post
eXpence Svart 4.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2010 Olje og vann blander seg dårlig, du vil dermed ikke få ut alt saltvannet fra drevet. Saltvann og bart metall er som kjent en dårlig kombinasjon... Jeg fylte opp med kondensfjerner/alkohol noen ganger, lot det stå og blåste så med trykkluft. Så fikk det tørke en stund. Deretter fylte jeg på "ørten" ganger med den billigste oljen på Biltema, lot det stå en par dager og tappet så av til det ikke var tegn til vann. Til sist fikk drevet ny, god girolje, og denne er er fremdeles lys og fin etter 2 år, og har ingen vanninnblanding. Når det er sagt fungerer giroljen selv med en god del vanninnblanding, så det er ikke nødvendigvis skjedd noen skade. Jeg fikk likevel drevet åpnet og sjekket og det viste seg å være skade på utakselen som ble fikset. Resten av innmaten var i god stand. Sitér dette innlegget Link to post
bjoris Svart 4.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2010 (redigert) Kjedelig shaukaas, jeg står på farten og skal ned å bytte selv. Er denne o-ringen noe som må byttes når en skrur opp? På min Albin Cirrus fikk jeg vann i olja, da var det simringen på akslingen som var gått, husker de skylte med diesel... Aner ikke om det er lurt... Men det fungerte et par hundre timer etterpå iallefall uten tegn til vann i olja... Tror disse drevene er ganske så solide så det har nok gått greit om det ikke er svært mye vann det er snakk om... Tror du at du har glemt pakningen eller? Ble skeptisk selv nå, kanskje jeg bare skulle latt det være, men det burde vært skiftet nå... 150 timer siden forrige skift så det er på overtid... Redigert 4.Mai.2010 av bjoris (see edit history) Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
bjoris Svart 4.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2010 (redigert) Jammen var det vann hos meg også... At det er mulig, jeg valgte å sette bort første gangservice på motor og drev for å holde meg innenfor garantivilkårene. Når vi nå skrur opp for å skifte første gang selv er skruen ganske løs og etter mine begrep er det brukt feil O-ring... Dårlige mobilbilder, men du kan se at o-ringen er for stor (du får den ikke ned i sporet alle steder samtidig). Videre ser det egentlig ut til at det skulle være en bredere falt pakning der, både skruen og motstykke i drevet har ett litt større helt flatt område... Vel, det blir en interessant telefon til de som tok service i morgon, min mening er at de bør legge seg skinnfalt og ta ansvar for eventuelle senskader som kan komme de nermeste årene. I tillegg bør de innfinne seg umiddelbart for å rense drevet skikkelig... Det som kanskje er positivt her er at vi ganske sikkert vet at det er ved skruen det lekker og det ser ikke ut til at olja har mistet smøregenskapene vesentlig, tar du den mellom fingrene er det skikkelig glatt fortsatt... Vi har kjørt i over 100 timer med dette, men det kan tenkes at det er først i det siste det har begynt å komme vann inn, det har ikke vært merkbart på peilepinne, jeg har sjekke jevnlig... Det har ikke vært mulig for en ufaglært å se at det har vært olje med vann på peilepinnen og det ble tatt service ex skifte av olje i høst uten at de fant noe, iallefall sa de at den ikke så ut til å være nødvendig å bytte da... ergo må de ha sjekket... Vel, slike opplevelser svekker ytterligere mitt inntrykk av "profesjonelle" i denne bransjen, det er jo søren meg best å gjøre alt selv... Redigert 4.Mai.2010 av bjoris (see edit history) Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
blueline Svart 5.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2010 Nå har jeg min andre nye båt siden 2006 med vp og seildrev. Jeg har ikke latt noen mekaniker komme i nærheten av mine motorer. En gang med en eldre båt var jeg tvunget til å sette bort en jobb og da klarte idioten å bytte om drivstoffslangene ved monteringen med det resultatet at drivstoffet gikk urenset rett på dieselpumpa. Holdt på å havarere i kuling utenfor Koster(dette var motorbåt). forøvrig har jeg aldri hatt problemer med båtmotorer når jeg har tatt vedlikehold selv så det kommer jeg til å fortsette med i framtiden også. Sitér dette innlegget Link to post
bjoris Svart 5.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2010 Da har jeg snakket med dem og som forventet tar de snarlig affære, de kommer å renser drevet i ettermiddag. De er rimelig sikre på at drevet ikke har tatt skade, dette er ett velkjent problem på drev/påhengser og deres erfaring er at det svært sjelden oppstår problem så lenge olja ikke har blitt omtrendt som melk... MEN det må renses og de vil ta båten opp senere i sommer og bytte en gang til så de er sikre. Slik skal det være...:) Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
shaukaas Svart 5.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2010 Godt å høre at det ordner seg, Bjoris! Jeg skal opp i dag, men hadde i utgangspunktet ingen planer om å rense drevet. Kun tappe av - "flushe" med 1 liter ren olje + refill. Yachtsenteret i Stavanger opplyste at det normalt sett ikke var nødvendig å rense. Hvordan gjøres dette i så fall? Sitér dette innlegget Link to post
bjoris Svart 5.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2010 Tipper rensingen går ut på å nettopp la det går litt olje gjennom drevet. Hvordan så oljen din ut, shaukaas? Verkstedet sier at oljen blir veldig grønn over tid så jeg er litt i stuss på om det har kommet så mye vann inn egentlig, men skruen var så løs at hvis en kunne tatt på sidene av den så kunne en skrudd den ut for hånd... Har du bilder av pakningen du bruker? Jeg er usikker på om det bare er størrelsen som er feil på min eller om det også er tykkelsen. På bildet ser den ganske stor ut, men presser du den ned i sporet i pluggen er det minimalt med pakning som kommer over kanten, mulig det skal være slik, men slik jeg ser det burde det blitt mer press på pakningen... Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
shaukaas Svart 5.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2010 Jeg har ikke fått tømt av drevet enda, men slik ser det ut "innenfra." Sitér dette innlegget Link to post
bjoris Svart 5.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2010 (redigert) Ja, der er en ikke i tvil om at det er vann. Verkstedet kom på synfaring i dag og påstår at jeg tar feil, det er ikke vann i olja... Jeg er ikke ekspert, men jeg tror det er litt vann, ikke mye. Hva har skjedd hos deg, mangler pakningen tror du? Det er jo rart egentlig uansett, du har jo ikke vært ute så lenge så jeg syns nesten det er rart om det har kommet så mye inn også uten pakning, da må det være at skruen bunner før de to flatene går mot hverandre... Vel, du får ha lykke til, ikke noe kjekt. Avtapningspluggen var som sagt veldig løs hos oss, o-ringen som var der passet dårlig og var veldig tynn. Det å oppdrive en org.pakning på en dag og to gikk i vasken, hverken Røksund eller Rubb på Bømlo hadde liggende og Bildøy kom jeg ikke gjennom til. Vi snakket med noen som er eksperter på slikt og fant en som så ut til å passe perfekt. Så brukte vi litt locktite på skruen (av den typen som ikke setter ting bom fast) for å sikre at skruen ikke går ut, dette skal jo også tettet litt... så får vi se, time will show... Båten ligger i dupper i båsen igjen, det gikk fort unna i dag når vi på to timers varsel kunne få båten ut igjen. Vi skylte med 1 liter ny olje, lot den stå på i en halvtime og så rant den ut før vi skrudde til og fylte på. Ang Locktiten så er det vel heller tvilsomt om den fikk noe feste der inne siden det til stadighet dryppet olje, men tror det kan være smart å bruke dette om en frå bort olja først... Dvs har tid til å la det renne tomt, det hadde ikke vi... Dessverre fikk jeg ikke noe fornuftig svar på hvordan en renser et drev med vann i olja, beskjeden var at jeg trengte jo ikke rense siden det ikke var vann. Vel, de var enig i at pakningen var måtte være for tynn og de har beroliget meg med at disse drevene tåler svært mye før det blir problem... I forbindelse med at vi nå har hengt over motoren har vi oppdaget en ny feil og det er sprekk i eksosbendet, det syns jeg var tidlig, men dette ser ut til å være gåen, det har dryppet litt vann og det ser det ut til å ha gjort lenge... rett ned der minus går til jord... Redigert 5.Mai.2010 av bjoris (see edit history) Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
shaukaas Svart 6.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2010 Ja, dette båtlivet.... Jeg fikk etter mye styr båten opp på slippen, tømt ut olja - som så relativt grei ut - flushet med 1 liter ny olje, og fylle på ny. Denne O-ringen så faktisk OK ut, men jeg byttet naturligvis med en ny... Så langt ser ting greit ut, så får vi se hvordan ting utvikler seg. Veldig trist å høre at du finner flere ting, Bjoris - håper en evt reklamasjon går greit igjennom til tross for at du er farlig nær 2 års garantiutløp?` Sitér dette innlegget Link to post
Junke Svart 6.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2010 - håper en evt reklamasjon går greit igjennom til tross for at du er farlig nær 2 års garantiutløp?` Husk at det er forskjell på garanti og reklamasjon! Reklamasjonstid i Norge er 5 år. Vil tro det meste av en båtmotor vil komme under denne kategorien, med fratrekk av rene slitedeler. Eksosbend er ikke en slitedel som skal byttes etter 2 år, en klar reklamasjon etter min vurdering. (med forbehold om årsaken til skaden selvsagt) Sitér dette innlegget Link to post
Junke Svart 6.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2010 - håper en evt reklamasjon går greit igjennom til tross for at du er farlig nær 2 års garantiutløp?` Husk at det er forskjell på garanti og reklamasjon! Reklamasjonstid i Norge er 5 år. Vil tro det meste av en båtmotor vil komme under denne kategorien, med fratrekk av rene slitedeler. Eksosbend er ikke en slitedel som skal byttes etter 2 år, en klar reklamasjon etter min vurdering. (med forbehold om årsaken til skaden selvsagt) Sitér dette innlegget Link to post
bjoris Svart 6.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2010 Jo, men reklamasjoner går mot importøren som er gått konkurs, om Yanmar Norge har et 5 års ansvar for våre motorer er jeg bra usikker på. Det er ikke allverden det er snakk om og kanskje får jeg det av og sveist, det er nok en sprekk i sveisen i underkant, kan se slik ut, resten ser jo som nytt ut... Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.