kito Startet 5.August.2008 Del på Facebook Startet 5.August.2008 Hei, Var ute på fjorden i helgen og opplevde at ladealarmen på BB motor slo seg på, jeg kvitterte for alarmen og etter kort tid sluttet varsellampen å blinke. Etter litt tid gjentok dette seg flere ganger. Presiserer at disse varslene kom når jeg hadde marsfart på båten. Skiftet begge generatorene samt skillediode i fjor. Noen som har en ide om hva som forårsaker dette og hvor jeg skal begynne å lete? MVH Kito Sitér dette innlegget Link to post
Håreken Svart 5.August.2008 Del på Facebook Svart 5.August.2008 Muligens dårlig kontakt der. Sitér dette innlegget Da har jeg gått fra Daycruiser til en roligere Mørebas. Langt mindre fart, men mye mere kos :-) Link to post
Joerg Becker Svart 5.August.2008 Del på Facebook Svart 5.August.2008 Ja, dette kan ha flere grunn. Du kommer vel ikke videre uten målinger. Jeg hadde forresten akkurat nå en kunde som hadde et tilsvarende problem. Hos dynamoet hans ha mutrene blitt løst, kanskje det er det samme hos deg. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
kito Svart 6.August.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.August.2008 Ja, det er vel bare å begynne å sjekke alle kontakter og skruer for å se om noe har løsnet. Skjer ikke på sakte fart så det kan jo være vibrasjoner som forårsaker problemet. MVH Kito Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 6.August.2008 Del på Facebook Svart 6.August.2008 ååh, det finnes flere muligheter. Slappe fjær på kullbørsten, dårlig rotorlagring, m.m., men siden det er skjelden på nye dynamoer kan du jo begynne med det som er enkelst. Lykke til videre og fortell hva det ha vært, hvis du finner frem. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Janee Svart 13.Mai.2012 Del på Facebook Svart 13.Mai.2012 Hei, Var ute på fjorden i helgen og opplevde at ladealarmen på BB motor slo seg på, jeg kvitterte for alarmen og etter kort tid sluttet varsellampen å blinke. Etter litt tid gjentok dette seg flere ganger. Presiserer at disse varslene kom når jeg hadde marsfart på båten. Skiftet begge generatorene samt skillediode i fjor. Noen som har en ide om hva som forårsaker dette og hvor jeg skal begynne å lete? Hei, Ser dette er lenge siden, men fant du noen gang ut hva problemet var? Jeg har samme motorene i min båt og har problemer med at ladealarmen kommer og går på tomgang (lavt turtall). Alarmen er kun innom med korte pip og med en gang jeg gir på litt er problemet borte. Antar dette er snakk om en "vakkel" feil (dårlig kontakt), men interessant å vite hvilke andre alternativer jeg eventuelt må lete etter Sitér dette innlegget Link to post
Janee Svart 14.Mai.2012 Del på Facebook Svart 14.Mai.2012 Noen andre med innspill? Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 14.Mai.2012 Del på Facebook Svart 14.Mai.2012 @Janee Formoder at du har sjekka at dynamo-reima ikke slurer på den dynamoen som gir ladealarm?? Er dette et problem som kun oppstår når begge motorene kjøres på tomgang, eller skjer det også når du kun kjører den ene motoren det gjelder?? Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Janee Svart 14.Mai.2012 Del på Facebook Svart 14.Mai.2012 @Janee Formoder at du har sjekka at dynamo-reima ikke slurer på den dynamoen som gir ladealarm?? Er dette et problem som kun oppstår når begge motorene kjøres på tomgang, eller skjer det også når du kun kjører den ene motoren det gjelder?? Bjørn Dynamo-reima skal være stram og fin, men spørsmål nr to er jeg litt mer usikker på.... Jeg ser problemet når begge motorene går i tomgangsområdet samtidig. Når jeg øker turtallet på motoren med alarm forsvinner den (fra ca 700 o/min), men har ikke prøvd å øke turtallet på den andre for å se om det har noen effekt. Har heller ikke testet om alarmen også kommer med bare en motor i gang. Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 14.Mai.2012 Del på Facebook Svart 14.Mai.2012 (redigert) Nå kjenner ikke jeg til ditt ladeopplegg! Mitt spørsmål nr.2 er ment for å utelukke at den ene dynamoens reguleringskrets påvirker den andre. Neste gang du er i båten, så forsøk kun med den ene motoren det gjelder for å se om du fortsatt får ladealarm ved tomgangsdrift. Forresten, hva er tomgangsturtall på motorene ? På mine TAMD60C ligger de på ca. 800 rpm! Kan være så enkelt at du bare øker tomgangsturtallet så forsvinner problemet av seg selv !!?? Bjørn Redigert 14.Mai.2012 av mateco (see edit history) Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Janee Svart 21.Mai.2012 Del på Facebook Svart 21.Mai.2012 Nå kjenner ikke jeg til ditt ladeopplegg! Mitt spørsmål nr.2 er ment for å utelukke at den ene dynamoens reguleringskrets påvirker den andre. Neste gang du er i båten, så forsøk kun med den ene motoren det gjelder for å se om du fortsatt får ladealarm ved tomgangsdrift. Forresten, hva er tomgangsturtall på motorene ? På mine TAMD60C ligger de på ca. 800 rpm! Kan være så enkelt at du bare øker tomgangsturtallet så forsvinner problemet av seg selv !!?? Bjørn Var på tur i helga og fikk da mulighet til å sjekke litt mer på denne saken. Alarmen kommer også med bare en motor i gang. Tomgangsturtallet (på begge motorene) er ca 600 rpm. Når jeg måler på 61+ utgangen på dynamoen (mot jord/B-) viser denne 10,3Vdc ved tomgang. Ved gasspådrag (ca 1000rpm) øker spenningen til ca 10.6Vdc. Dette må jo være alt for lavt og regner med at dette er grunnen til at alarmen kommer og går! Tilsvarende måling på den "friske" motoren viser ca 14,5Vdc Er det noen med erfaring på hva som kan forårsake dette (børster, regulator...)??? Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 21.Mai.2012 Del på Facebook Svart 21.Mai.2012 (redigert) Som sagt tidligere; jeg kjenner ikke din ladekrets, og derfor forblir mitt ressonement noe vagt!! Utifra det du skriver så vil jeg tro at du har problemer med en utgående diode til magnetiseringskretsen (D+/61). Hadde det vært feil ved regulator eller børster så har heller ikke ladelampen ville lyst i en tradisjonell ladekrets, slik du nevner innledningsvis! (magnetiseringskretsen i en tradisjonell ladekrets utgjør ladelampens minustilførsel)! Forslag: Demonter dynamo, lever den inn til et dynamoverksted, få de til å sjekke diodene og få den testkjørt i en benk !! Bjørn Redigert 21.Mai.2012 av mateco (see edit history) Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Joerg Becker Svart 22.Mai.2012 Del på Facebook Svart 22.Mai.2012 Mitt spørsmål nr.2 er ment for å utelukke at den ene dynamoens reguleringskrets påvirker den andre. Hvis det er vanlig dobbeltinstallasjon, med to separate krets som bare lader på samme batteri da går dette på strøm, men vanligvis ikke på spenning med over 2 Volt. Spenningen bør være konstant likevel. Men strøm, ja, en ramler da i hvert fall tidligere ut enn andre W-regulatoren. Utifra det du skriver så vil jeg tro at du har problemer med en utgående diode til magnetiseringskretsen (D+/61). Hadde det vært feil ved regulator eller børster så har heller ikke ladelampen ville lyst i en tradisjonell ladekrets, slik du nevner innledningsvis! (magnetiseringskretsen i en tradisjonell ladekrets utgjør ladelampens minustilførsel)! Forslag: Demonter dynamo, lever den inn til et dynamoverksted, få de til å sjekke diodene og få den testkjørt i en benk !! I alle setninger enig, god mulighet og bra løsningsforslag. Alternativ kunne man sjekke med oscilloskop rett på båten. Men en siste mulighet som man kunne sjekke før en går over til demontering. Hvis det er bare 600 1/min som det er snakk om da kan det hende at den rett og går like ved cut-in speed. Det finnes mange dynamoer som har cut-in så sent som f.eks. 1400 1/min, har man da for lite utveksling da kan inngående 600 1/min være for lav. Så, fram med dynamoens datablad, skyvelære, kalkulator, og hvis turtallet er for lav da anbefales det også å sjekke på motorturtall en gang til med med en ekstern måler. Dessuten er en slik test også bra på vegne av motoren ren mekanisk sett. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
ebonita Svart 22.Mai.2012 Del på Facebook Svart 22.Mai.2012 Har en känsla av att Volvos elektronik som styr bl a laddningslampan kan vara lite kinkig. Har haft liknande problem med laddningslampan först på ena motorn och sedan på andra. Har dubbla generatorer på båda motorerna där ursprungliga VP (ParisRhone 60A) generatorerna laddar startbatterierna som även tar alla övriga stora strömkonsumenter ss thrusters, ankarspel och landgång. Hade intermittent problem med att VP-laddningslarmet pep när jag körde thrusters. Lämnade in generatorn på första motorn till elverkstad och fick beskedet att det var fel i den. Blev erbjuden en 70A Kinagenerator för små pengar så det sades inte vara mycket lönt att riva i den gamla. Monterade och det blev tyst. Nästa säsong så var det samma problem på den andra motorn, så jag monterade en Kinagenerator även där. Tyst sedan dess. Men nu har jag nu ett /mindre/ problem nämligen att laddningslamporna tänds och VP-larmet ljuder om jag har tändningen till när jag har en 15 A Cetec-laddare som laddar på startbatterierna. Cetec laddaren har vid låg batteritemperatur hög absorption-spänning uppåt 15 Volt, och då löser VP-larmet. Från någonstans vid 14,5 Volt tror jag. Tomgångsvarvtal på TAMD63-orna ställt till 625 rpm. Har aldrig haft problem utan alla generatorer startar snällt ladda. Sitér dette innlegget Link to post
Janee Svart 30.Mai.2012 Del på Facebook Svart 30.Mai.2012 Hade intermittent problem med att VP-laddningslarmet pep när jag körde thrusters. Lämnade in generatorn på första motorn till elverkstad och fick beskedet att det var fel i den. Blev erbjuden en 70A Kinagenerator för små pengar så det sades inte vara mycket lönt att riva i den gamla. Monterade och det blev tyst. Nästa säsong så var det samma problem på den andra motorn, så jag monterade en Kinagenerator även där. Tyst sedan dess. Dette høres ut som en enkel løsning Har egentlig ikke lyst å bruke båtsesongen på feilsøking dersom dette likevel ikke koster all verden? Hvilken ca pris ligger eb "Kinagenerator" på og hvem i Kongsberg-Tønsberg-Drammens området har noe slikt til "vettug" pris? Sitér dette innlegget Link to post
Princess 36 Riviera Svart 13.August.2012 Del på Facebook Svart 13.August.2012 Hei. Jeg har i år byttet til Phantom 37 med 2 stk 63 motorer. Ladealarmen kom til tider på babord motor ved tomgang. Virket som om det skjedde ved fulladet startbatteri, som er eneste batteri tilkoblet babord motor. Jeg satt in et BEP voltsensitivt rele, som kobler start og forbruksbanken sammen ved batterispenning over 13,7 volt. Jeg får nå utnyttet ledig kapasitet på babord dynamo i tillegg til at det løste problemet med ladealarmen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.