Larspo Startet 5.August.2008 Link til dette innlegget Startet 5.August.2008 (redigert) Hvordan er vinkelen på akterspeilet deffinert? Er det i forhold til kjølen i akterenden, i forhold til vannlinje eller noe annet? Grunnen til spm. er montering av noen nye trimgivere hvor jeg må "taste" inn akterspeilsvinkelen. Redigert 5.August.2008 av Larspo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Trophy Svart 5.August.2008 Link til dette innlegget Svart 5.August.2008 Windy kan vel svare på det, men tror det er i forhold til kjølen Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
REM Svart 5.August.2008 Link til dette innlegget Svart 5.August.2008 Måles vel i forhold til "perpendikulæret" som det heter på sjømansk. Altså vinkelen i forhold til den vertikale linje Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
SvartRøyk Svart 5.August.2008 Link til dette innlegget Svart 5.August.2008 Tror også det er i forhold til kjølen. 0 grader er parallellt med kjølen. Sitér dette innlegget Link to post
Larspo Svart 10.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.August.2008 Windy kan vel svare på det, men tror det er i forhold til kjølen Sender en forespørsel til Windy... Måles vel i forhold til "perpendikulæret" som det heter på sjømansk. Altså vinkelen i forhold til den vertikale linje Og den vertikale linje er rettvinklet på den horisontale som er vannlinjen? Sitér dette innlegget Link to post
Akora Svart 10.August.2008 Link til dette innlegget Svart 10.August.2008 Det er vinkelen i forrhold til kjølen/bunnen under båten bak med akterspeilet. Sitér dette innlegget Link to post
chagall Svart 10.August.2008 Link til dette innlegget Svart 10.August.2008 Hei, når det gjelder antall grader på en V-bunn, har jeg alltid trodd at denne ble målt bak på hekken. Spurte en salgsingeniør hos Ryds om dette og fikk til svar at det var et gjennomsnitt av vinkelen fra bau til hekk. Vinkeler mer enn 21 gr. regnes som dyp v-bunn. Sitér dette innlegget Link to post
Larspo Svart 14.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.August.2008 (redigert) Spurte Windy og fikk dette svaret: "Akterspeilvinkel W8800 er 13 grader. Måles som vinkel mellom vertikalplan og akterspeil når konstruert kjøllinje er lik horisontalplan. " Det betyr at man må kjenne til konstruert kjøllinje for å vite vinkelen og dette eksisterer vel bare i "papirene"? Redigert 14.August.2008 av Larspo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Larspo Svart 14.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.August.2008 Hei, når det gjelder antall grader på en V-bunn, har jeg alltid trodd at denne ble målt bak på hekken. Det var ikke spørsmål om vinkelen på bunnen, men på akterspeilet (i forhold til hvordan drev/instrumenter skal justeres) for å vise riktig. Sitér dette innlegget Link to post
chagall Svart 14.August.2008 Link til dette innlegget Svart 14.August.2008 Hei, beklager at jeg i min enfoldighet har misforstått ditt spørsmål. Du har jo fått svar fra Windy som gir et greit svar. Trodde faktisk at vinkelen var mer enn 13 gr.. men Windy har nok dette under kontroll. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.