Jump to content

Status "verneverdig skip" innvilget! Hva nå?


sjøleik

Recommended Posts

Hei,

Riksantikvaren valgte å innvilge status som "verneverdig skip" for min kjære Sjøleik! :cheers:

 

"Fartøyets drift og vedlikehold skal ha overordnet mål å sikre det som varig kulturminne" :yesnod:

 

"Konserveringstiltak, vedlikehold og eventuelle istandsettingsarbeider må skje etter prinsipper som klart ivaretar de opprinnelige kvaliteter ved fartøyet ut fra en nærmere dokumentert epoke i dets historie" :confused:

- skrog fra 1938

- styrehus fra 60-tallet

- motor fra 80-tallet

- kahytt, innredning fra 2002

- dekk blir kanskje ferdig i vinter

- rigg må bygges...

 

"I denne forbindelsen er det viktig å merke seg at det er bevaringen, ikke driften av fartøyet som er det primære" :nonod:

 

Hva nå? :confused: :confused: :confused:

 

Kan ikke velge en tidligere status, jeg bor jo i båten og skal bli her!

Og selfølgelig vil jeg bruke den, kjøpte jo en båt for å seile rundt...

 

Noen som har erfaring (Poseidon???) eller gode råd hva jeg skal gjøre nå?

Link to post
Share on other sites

Riksantikvaren valgte å innvilge status som "verneverdig skip" for min kjære Sjøleik! :cheers:

 

Noen som har erfaring (Poseidon???) eller gode råd hva jeg skal gjøre nå?

 

Det aller enkleste er vel å spørre Riksantkvaren om hva du skal gjøre, og forholde deg. Husk å be om penger til oppgradering av din båt.

Får du ikke det gjør du akkurat som du vil uten å bry deg noe om den heftelsen et vern er.

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

Du kan da søke om penger til utbedring av båten fra kulturminnefondet ( eller noe slikt ). Husk bare at dette ikke bare er penger man får, men som da skal tilbakebetales i sin helhet ved salg av båt. I noen tilfeller vil også fondet ha forkjøpsrett. Vil tro at for din del så er det kun utbedring av skroget i orginalform som vil være av interesse - da skøyta nok ikke var "husbåt" opprinnelig. :smiley:

 

Men er det dårlige spant/bordganger etc., og egne penger ikke strekker til - da er dette en super måte å bevare gamle båter på. En enda større fordel er om du ser på eierforholdet til båten i langt perspektiv ( da får du jo på sikt "gratis" vedlikehold.)

 

Her må det leveres en arbeidstegning med spesifikasjoner på alt (materialbruk, type treverk, type spiker, klinker etc. etc.), samt antatt forbruk fra fagmann på ønsket utført arbeid. Så kan du eventuelt søke om å få utbedret dette selv etter nevnte spesifikasjoner - da vil du jo selv kunne tjene noen båtlapper om du ikke må ta fri fra annet lønnet arbeid.

 

Husk bare på å sette deg godt inn i krav til dokumentasjon før du skriver en søknad - snakk gjerne med andre som har gjort dette, slik at du unngår feller i dette.

 

Lykke til med flott skøyte!

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Man søker visst til kulturminneavdelingen i fylkeskommunen. De har fått tildelt midler av Riksantikvaren over st. budsjettet.

Her står det en del om det.

 

Men det er nok av eksempler på verneverdige kulturminner som har råtnet på rot, fordi kravene til gjenoppbygging og midlene fra Riksantikvaren ikke har stått i forhold til hverandre... :nonod:

Link to post
Share on other sites

"kulturminne" er ett sterkt ladet ord for meg... ikke bare på en positiv måte... Det er idag lettere og mer korrekt å la ett kulturminne "råtne på rot" og forsvinne- enn det er å sette det istand til fornuftig bruk...

Vet hva du snakker om...

"Dø i skjønnhet" :rolleyes:

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Hei,

Riksantikvaren valgte å innvilge status som "verneverdig skip" for min kjære Sjøleik! :cheers:

Gratulerer så meget med status som verneverdig!

Når Riksantikvaren har gitt fartøyet en slik godkjennelse så er det etter nærmere historiefaglig vurdering og han mener altså at fartøyet du eier er en viktig del av Norges historie

Jeg har selv søknad inne for Poseidon II og jeg ser med forventning i postkassen hver eneste dag . . . .

"Fartøyets drift og vedlikehold skal ha overordnet mål å sikre det som varig kulturminne" :yesnod:

Dette er en standardformulering som benyttes i alle disse brevene og den inneholder forsåvidt også en tillitserklæring til deg - man har tillit til at du vil ta vare på fartøyet på en god måte. Det innebærer også at du har rett til å søke riksantikvaren om økonomiske midler til fartøyets drift og vedlikehold.

"Konserveringstiltak, vedlikehold og eventuelle istandsettingsarbeider må skje etter prinsipper som klart ivaretar de opprinnelige kvaliteter ved fartøyet ut fra en nærmere dokumentert epoke i dets historie" :confused:

Det betyr bare at når man f.eks. gjør reparasjonsarbeider ombord så skal de gjøres med metoder og materialer som er mest mulig lik den som man ville valgt å benytte på den tiden som fartøyet representerer. Man legger f.eks ikke glassfiberdekk på en fiskeskøyte fra 1938 og man driver ikke og sveiser hensynsløst i et skrog som opprinnelig er klinket. Det du gjør ombord skal altså ligne mest mulig på det som en håndverker ville ha gjort den gangen, både materialmessig og fagmessig.

- skrog fra 1938

- styrehus fra 60-tallet

- motor fra 80-tallet

- kahytt, innredning fra 2002

- dekk blir kanskje ferdig i vinter

- rigg må bygges...

Denne oppramsingen viser på mange måter et typisk fartøyliv. Det skjer noe ombord hele tiden og man tilpasser seg nye situasjoner. Men status nå i 2008 er slik som du refererer og da kan jo 2008 være "... en nærmere dokumentert epoke i dets historie .....".

"I denne forbindelsen er det viktig å merke seg at det er bevaringen, ikke driften av fartøyet som er det primære" :nonod:

Dette er igjen en nokså intetsigende standardformulering og det som ligger i den er at man ikke skal drive rovdrift på historiske fartøyer. Man skal ikke "bruke opp" fartøyet. Men for din del, med et privat fartøy som ikke drives kommersielt er ikke dette noe problem.

Hva nå? :confused: :confused: :confused:

God spørsmå! Du må gjerne ta kontakt med Norsk Forening for Fartøyvern for å komme i kontakt med likesinnede. Foreningen har samlet over 100 fartøyer som medlemmer og de aller fleste av disse står på Riksantikvaren sin liste som verneverdig - og trives med det!

Jeg vil også anbefale deg å kontakte andre med vernede fartøyer for å få innspill og ideer, og litt etter litt kommer du inn i de særegenhetene som ligger i å være med på å ta vare på den norske kulturarven :wink:

Statusen som verneverdig gir deg også rett til å få refundert CO2 avgiften på drivstoffet du bruker og du har også rett til å få tilbake avgiften på strømmen.

Dessuten kan du begynne å forberede søknadene om økonomisk støtte både til Riksantikvare og til Kulturminnefondet.

Kan ikke velge en tidligere status, jeg bor jo i båten og skal bli her!

Og selfølgelig vil jeg bruke den, kjøpte jo en båt for å seile rundt...

Det er hverken noe problem eller noen konflikt. Mange av våre vernede fartøyer er i full drift!

Noen som har erfaring (Poseidon???) eller gode råd hva jeg skal gjøre nå?

Ja, jeg kom med noen tanker og jeg skal med glede forsøke å komme med andre innspill hvis du ellers lurer på noe.

 

Lykke til!

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

takk for mange hyggelige tilbakemeldinger!

Jeg vet at jeg eier en flott båt, fikk mye positiv respons hvor enn jeg kom med den!

 

@ Poseidon:

Hjertelig takk for utførlig info. Hadde vært spennende å ta en prat med deg, men er på rehabilitering for tiden og skal til Landåsen i 3 uker. (ikke bare Sjøleik er syk!) Kanskje jeg tar meg en tur til Stavanger etterpå?

Problemet mitt er veldig sammensatt; fikk en nakkeskade i et trafikkuhell, og sliter siden med helsen. Før gjorde jeg alt selv, men nå trengs det hjelp til alt som er litt tyngre enn en handlepose.

Hadde en del råteskader i akterdelen, tok av styrehuset i fjor og skiftet hele dekkskonstruksjon samt en del spanter og planker. Styrehuset står på plass igjen, men det mangler dekk og rekka. et trist syn...

img_2757.jpg

img_4795.jpg

Tok opp 300'000.- i privat lån å få dette til, mere går ikke, og nå sitter jeg altså med en halvferdig båt - som er vernet!- og vet ikke ut og inn.

Så at Fartøyvernsforeningen hadde meg på listen med søknader om medlemskap, men fikk hittil ingen melding hvordan det gikk.

Men nå fikk jeg en del innspill, skal også be Riksantikvaren om en samtale.

Du vet ikke tilfeldigvis om en i Oslo-området som akkurat har gjort dette?

Hilsen,

Karl

Link to post
Share on other sites

takk for mange hyggelige tilbakemeldinger!

Jeg vet at jeg eier en flott båt, fikk mye positiv respons hvor enn jeg kom med den!

 

@ Poseidon:

Hjertelig takk for utførlig info. .....

 

Så at Fartøyvernsforeningen hadde meg på listen med søknader om medlemskap, men fikk hittil ingen melding hvordan det gikk.

I fartøyvernforeningen er det slik at det kun er årsmøtet som tar opp nye medlemmer, basert på styret sine vurderinger og anbefalinger. For å komme tidsnok til årsmøtet er fristen for søknader satt til 01. juni hvert år. Men hvis du har søknad inne så vil den bli behandlet neste gang. Du blir også kontaktet av en av våre styremedlemmer som vil være din kontaktperson i den fasen.

Men nå fikk jeg en del innspill, skal også be Riksantikvaren om en samtale.

Du vet ikke tilfeldigvis om en i Oslo-området som akkurat har gjort dette?

Hilsen,

Karl

Selv om jeg til vanlig anser Oslo for å være forferdelig usentralt :wink::wink: så kan det ha sine fordeler i fartøyvernsammenheng.....

Du kan trygt snakke med Riksantikvaren sine folk, der har man nylig fått forsterkninger på fartøyvernsiden og det er dyktige karer som vet hva de snakker om.

Fartøyvernforeningens leder bor i Tønsberg, men han er veldig ofte i Oslo. Du kan sikkert få en avtale med ham. Foreningens nestformann bor i Drammen og har fersk erfaring fra en skøyterestaurering. Mulighetene er mange.

Selv kommer jeg til Oslo i forbindelse med et styremøte i slutten av måneden, men det blir bare sånn full-fart-frem-og-tilbake....

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

  • 3 år senere...

Er vel litt forundret her... Det er innvilget status som verneverdig, men dette er vel på bakgrunn av en søknad? det er vel ikke slik at riksantikvaren løper rundt på bryggene å leiter etter objekter å værne? HVIS det var på bakgrunn av en søknad så har du vel hatt en overordnet mening med å søke, dvs du har hatt en plan og en mening.. da virker det litt rart for meg at du plutselig virker litt overveldet. Jeg har selv søkt og fått avslag på samme måte som en masse andre jeg kjenner, hadde vert lykkelig for å få en slik innvilgelse...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...