Jump to content

Garanti dersom motoren er chipet?


Baso

Recommended Posts

Er du bekymret så ville jeg vel har tilbakestilt motorene til originalt program , er båten kjøpt chippet uten din viten så er vel dette noe tidligere eier bør dekke

 

Jeg viste at de var chippet men ante ikke at garantien faller bort når dette er gjort da :headbang: Får ta en telefon til selger i morra og forhøre meg litt om dette. Men er ikke skaden allerede skjedd da? VP vil vel finne ut om chippingen når de "logger seg på" motorene selv om chippen er fjernet eller???

 

Skal inn på service neste mandag med de og lurer derfor på dette nå... Skulle vel undersøkt dette bedre før jeg kjøpte båten... Men men...

Link to post

Vet at på bil så er det firma som tilbyr å omprogrammere styringen, dvs de monterer ingenting, men programmerer om den eksisterende styringsenhet for å ta ut mer HK og dreiemoment. Flere av disse lagrer originalprogramvaren og tilbyr å tilbakestille styringsenhet til original utførelse. Blir dette riktig gjort skal det visstnok ikke gå an å se at motoren har vært trimmet.

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post

Riktig som SF sier. Er programmeringen gjort via diagnose så har man redigert de mappene som ligger i motoren. Dette er jo bare 0 og 1.

Kan selvfølgelig tilbakestilles. Men om VP har noen form for logging på motorene aner jeg ikke.

 

Er det byttet en fysisk chip så er det ofte plomber som blir brutt.

 

Har du tuningboks så riv den av. Mulig det ligger noen feilkoder pga tuningbokser bare manipulerer signalene og gir med diesel slik at masse annet blir feil.

Link to post

Tror jeg velger å spille med åpne kort ovenfor VP :yesnod:

 

Jeg har litt problemer med varmgang i babord motor på høyt turtall (over 3100) og på styrbord på max. Dette har vist desse motoren hatt siden de var ny uten at VP har funnet ut av problemet...

 

Kanskje det nettopp kommer fra chippingen??? Selger sier det var/er samme problem før/uten chippingen også. Hvem vet... Blir det noen stor sak får jeg gå på selger :yesnod:

 

Fordelen med chippingen er jo 2 mil mere på marsjfart og ca 10 liter mindre forbruk i timen!!! Blir penger av slikt for en Sunnmøring :flag:

Link to post
Tror jeg velger å spille med åpne kort ovenfor VP :yesnod:

 

Jeg har litt problemer med varmgang i babord motor på høyt turtall (over 3100) og på styrbord på max. Dette har vist desse motoren hatt siden de var ny uten at VP har funnet ut av problemet...

det ville ikke jeg gjort. med mindre vp har tatt på seg å finne feilen før chippingen.

kan de , så vil de ,vri det til at chippingen er årsaken til varmgangen.

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Fordelen med chippingen er jo 2 mil mere på marsjfart og ca 10 liter mindre forbruk i timen!!! Blir penger av slikt for en Sunnmøring

De 2 knopene er vel marginalt, men de 10 literne mindre i timen kan vel ikke stemme? Dieselmotorer bruker omlag 2 desiliter drivstoff pr. hk. pr time. Bruker du 10 liter mindre i timen på marsfart skulle jo det tilsi at motoren gir 50 hester mindre. Hvordan går det regnestykket opp?

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post

Når man tuner/chipper så får man høyere turbotrykk. Som et eksempel kan vi si at man har 0,5 bar ladetrykk orginalt, og tunet 0,8 bar.

Så lenge man holder seg under 0,5 og altså ikke utnytter mereffekten så er motoren mer effektiv. Dvs at man kommer lenger pr liter drivstoff.

Men om man beveger seg over orginalt trykk bruker den desto mer naturligvis.

Link to post

Neida.. jeg bare formulerer meg litt rart tror jeg.

 

Turbo- og dieseltrykk blir optimalisert og du får mer effekt tidligere... dvs at du kan kjøre med mindre gasspådrag og lavere ladetrykk

samtidig som du får mer effekt.

 

Selve parameteret "2 dl drivstoff pr. hk pr. time" blir endret. Det synker kanskje til 1.8 dl.

Link to post

Jeg har litt problemer med varmgang i babord motor på høyt turtall (over 3100) og på styrbord på max. Dette har vist desse motoren hatt siden de var ny uten at VP har funnet ut av problemet...

 

Kanskje det nettopp kommer fra chippingen???

jeg skjønner ikke helt dette at man skulle bruke mindre drivstoff etter chippingen. Jeg har et eksempel fra Yanmar som sier noe annet.

 

Tar man ut flere hester ved et gitt turtall, blir det jo selvfølgelig mer varme også da omlag 60% av energien i dieselen går over til varme og ikke til skyvekraft. Er kjølesystemet da ikke særlig overdimensjonert, klarer det kanskje ikke å fullgodt lede bort varmen.

 

Jeg har en 4LHA-DTP Yanmar. En opptrimmet versjon av samme motor heter 4LHA-STP. Annen turbo. Høyere turbotrykk. Litt ekstra forsterkning pga høyere effekt, ellers alt likt. Den har eksostemperatur ca 60 grader høyere ved maks turtall. Den har høyere spesifikt dieselforbruk pr. hk. Den soter mer på lave turtall, men den gir altså 20% flere hester.

 

Alt har sin pris. Det man får i ene enden, betaler man i andre. Er de ekstra 2 knop verdt så mye for deg?

 

Altså: Tar man ut mer ved et gitt turtall brukes mer drivstoff og man får en høyere temperatur på eksos og må lede vekk mer varme generelt.

 

4lha-dtp-specific-fuel.jpg

 

4lha-stp-specific-fuel.jpg

Link to post

Av tabellen til Yanmar ser jeg nå at STP motoren faktisk bruker mindre drivstoff pr. hk på de laveste turtallsområdene.

 

Betyr det da at man kan chippe opp motoren og så bruke den til å tusle rundt på lavt turtall for så å få lavere drivstofforbruk? jeg skjønner heller ikke hvordan dette er mulig, men noen som har mer peiling enn meg kan kanskje forklare det?

 

Uansett høres 10 liter mindre i timen på marsfart for D4 ut som en voldsom overdrivelse. Hvorfor gjør da ikke volvo dette i utgangspunktet. Det er jo direkte besparende for både miljø og lommebok.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...