Baso Startet 5.August.2008 Del på Facebook Startet 5.August.2008 Noen som vet noe konkret om dette? F.eks. om det dukker opp et problem med motoren, som ikke har noe med chipingen å gjøre.... Kan motor leverandøren da gjemme seg bak det faktum at den er chipet og all garanti frafaller? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 5.August.2008 Del på Facebook Svart 5.August.2008 JA - all garanti faller bort - garantert Sitér dette innlegget Link to post
Baso Svart 5.August.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.August.2008 Hvordan stiller dette seg da dersom man har kjøpt en chippet båt og ikke viste dette? Sitér dette innlegget Link to post
Baso Svart 5.August.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.August.2008 Hvordan stiller dette seg da dersom man har kjøpt en chippet båt og ikke viste dette? At garantien faller bort altså... Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 5.August.2008 Del på Facebook Svart 5.August.2008 Samme forhold til motorgaranti vil jeg tro. Men jeg hadde klådd selgeren Sitér dette innlegget Link to post
Snekker'n Svart 5.August.2008 Del på Facebook Svart 5.August.2008 Det kommer vel an på om Chipen er "pirat" eller "original"? Jeg jobber innen bilbransjen. Vi selger godkjente chip til enkelte av våre modeller. Dette påvirker ikke garantien. Vet ikke om tilsvarende originalchip finnes til båtmotorer. Sitér dette innlegget Buster X med Yamaha 70 Link to post
Baso Svart 5.August.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.August.2008 Som du sikkert skjønner har jeg da kjøpt en chippet båt og fikk høre nå at det ikke gis garanti på chippede båter. Bare litt bekymret dersom noe skulle skje siden det er 2xD4 som står i den...... Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 5.August.2008 Del på Facebook Svart 5.August.2008 Er du bekymret så ville jeg vel har tilbakestilt motorene til originalt program , er båten kjøpt chippet uten din viten så er vel dette noe tidligere eier bør dekke Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 5.August.2008 Del på Facebook Svart 5.August.2008 (redigert) Jeg hadde nok tatt en alvorsprat med selger. Også hadde jeg plukket bort chippene så fort som fy. Det er vel kanskje tuningboxer som sitter på? Redigert 5.August.2008 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Baso Svart 5.August.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.August.2008 Er du bekymret så ville jeg vel har tilbakestilt motorene til originalt program , er båten kjøpt chippet uten din viten så er vel dette noe tidligere eier bør dekke Jeg viste at de var chippet men ante ikke at garantien faller bort når dette er gjort da Får ta en telefon til selger i morra og forhøre meg litt om dette. Men er ikke skaden allerede skjedd da? VP vil vel finne ut om chippingen når de "logger seg på" motorene selv om chippen er fjernet eller??? Skal inn på service neste mandag med de og lurer derfor på dette nå... Skulle vel undersøkt dette bedre før jeg kjøpte båten... Men men... Sitér dette innlegget Link to post
BMP Svart 5.August.2008 Del på Facebook Svart 5.August.2008 Det er vel helt uvesentlig for motorleverandøren hvem som har tuklet med motoren er den tuklet med gjelder ikke garantien. Dette fremkommer klart i garantivilkårene. Selv om du fjerner modifiseringen før du leverer motoren til reperasjon vil det bli oppdaget at den har vært tuklet med og garantien er borte. Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 5.August.2008 Del på Facebook Svart 5.August.2008 (redigert) Vet at på bil så er det firma som tilbyr å omprogrammere styringen, dvs de monterer ingenting, men programmerer om den eksisterende styringsenhet for å ta ut mer HK og dreiemoment. Flere av disse lagrer originalprogramvaren og tilbyr å tilbakestille styringsenhet til original utførelse. Blir dette riktig gjort skal det visstnok ikke gå an å se at motoren har vært trimmet. Redigert 5.August.2008 av SF (see edit history) Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Sequoia Svart 5.August.2008 Del på Facebook Svart 5.August.2008 Riktig som SF sier. Er programmeringen gjort via diagnose så har man redigert de mappene som ligger i motoren. Dette er jo bare 0 og 1. Kan selvfølgelig tilbakestilles. Men om VP har noen form for logging på motorene aner jeg ikke. Er det byttet en fysisk chip så er det ofte plomber som blir brutt. Har du tuningboks så riv den av. Mulig det ligger noen feilkoder pga tuningbokser bare manipulerer signalene og gir med diesel slik at masse annet blir feil. Sitér dette innlegget Link to post
haraldk Svart 5.August.2008 Del på Facebook Svart 5.August.2008 Jeg ville nok gjort som Bitteliten sier og ta bort chipene/tuningboxene så fort som fy. Nå er styringen (EVC) til disse D-motorene så dumme at de ikke husker feilkoder etter at motoren stoppes, så kanskje du er så heldig at chippingen ikke oppdages ved service Sitér dette innlegget Link to post
Baso Svart 5.August.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.August.2008 Tror jeg velger å spille med åpne kort ovenfor VP Jeg har litt problemer med varmgang i babord motor på høyt turtall (over 3100) og på styrbord på max. Dette har vist desse motoren hatt siden de var ny uten at VP har funnet ut av problemet... Kanskje det nettopp kommer fra chippingen??? Selger sier det var/er samme problem før/uten chippingen også. Hvem vet... Blir det noen stor sak får jeg gå på selger Fordelen med chippingen er jo 2 mil mere på marsjfart og ca 10 liter mindre forbruk i timen!!! Blir penger av slikt for en Sunnmøring Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 5.August.2008 Del på Facebook Svart 5.August.2008 Tror jeg velger å spille med åpne kort ovenfor VP Jeg har litt problemer med varmgang i babord motor på høyt turtall (over 3100) og på styrbord på max. Dette har vist desse motoren hatt siden de var ny uten at VP har funnet ut av problemet... det ville ikke jeg gjort. med mindre vp har tatt på seg å finne feilen før chippingen. kan de , så vil de ,vri det til at chippingen er årsaken til varmgangen. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Lotus Svart 5.August.2008 Del på Facebook Svart 5.August.2008 (redigert) Fordelen med chippingen er jo 2 mil mere på marsjfart og ca 10 liter mindre forbruk i timen!!! Blir penger av slikt for en Sunnmøring De 2 knopene er vel marginalt, men de 10 literne mindre i timen kan vel ikke stemme? Dieselmotorer bruker omlag 2 desiliter drivstoff pr. hk. pr time. Bruker du 10 liter mindre i timen på marsfart skulle jo det tilsi at motoren gir 50 hester mindre. Hvordan går det regnestykket opp? Redigert 5.August.2008 av Lotus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sequoia Svart 5.August.2008 Del på Facebook Svart 5.August.2008 Når man tuner/chipper så får man høyere turbotrykk. Som et eksempel kan vi si at man har 0,5 bar ladetrykk orginalt, og tunet 0,8 bar. Så lenge man holder seg under 0,5 og altså ikke utnytter mereffekten så er motoren mer effektiv. Dvs at man kommer lenger pr liter drivstoff. Men om man beveger seg over orginalt trykk bruker den desto mer naturligvis. Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 5.August.2008 Del på Facebook Svart 5.August.2008 Hvordan kan turbotrykket ha noe med drivstoffeffektiviteten å gjøre? Så lenge det er nok luft til å forbrenne aktuell dieselmengde spiller det vel filla rolle? I følge din tankegang skulle da motorer med lavt turbotrykk eller ingen turbo være dieselslukere, men det er de jo ikke. Sitér dette innlegget Link to post
knutza Svart 5.August.2008 Del på Facebook Svart 5.August.2008 Litt OT: er det noe å hente på å chippe, eller blir det bare unødvendig slitasje på motorene? Vet at en del bilmotorer er "underytere", men er det slik med båtmotorer også? Sitér dette innlegget Link to post
Sequoia Svart 5.August.2008 Del på Facebook Svart 5.August.2008 Neida.. jeg bare formulerer meg litt rart tror jeg. Turbo- og dieseltrykk blir optimalisert og du får mer effekt tidligere... dvs at du kan kjøre med mindre gasspådrag og lavere ladetrykk samtidig som du får mer effekt. Selve parameteret "2 dl drivstoff pr. hk pr. time" blir endret. Det synker kanskje til 1.8 dl. Sitér dette innlegget Link to post
Sequoia Svart 5.August.2008 Del på Facebook Svart 5.August.2008 (redigert) Det er alltid noe å hente. Fabrikantene må ta hensyn til varierende drivstoffkvalitet m.m. (Hmm... VP??) Men det er mindre å hente på en båtmotor iogmed at man kjører med motstand hele tiden. Forskjellen blir mer gjeldene på bil når man feks kjører på motorvei. Redigert 5.August.2008 av diax (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 5.August.2008 Del på Facebook Svart 5.August.2008 Jeg har litt problemer med varmgang i babord motor på høyt turtall (over 3100) og på styrbord på max. Dette har vist desse motoren hatt siden de var ny uten at VP har funnet ut av problemet... Kanskje det nettopp kommer fra chippingen??? jeg skjønner ikke helt dette at man skulle bruke mindre drivstoff etter chippingen. Jeg har et eksempel fra Yanmar som sier noe annet. Tar man ut flere hester ved et gitt turtall, blir det jo selvfølgelig mer varme også da omlag 60% av energien i dieselen går over til varme og ikke til skyvekraft. Er kjølesystemet da ikke særlig overdimensjonert, klarer det kanskje ikke å fullgodt lede bort varmen. Jeg har en 4LHA-DTP Yanmar. En opptrimmet versjon av samme motor heter 4LHA-STP. Annen turbo. Høyere turbotrykk. Litt ekstra forsterkning pga høyere effekt, ellers alt likt. Den har eksostemperatur ca 60 grader høyere ved maks turtall. Den har høyere spesifikt dieselforbruk pr. hk. Den soter mer på lave turtall, men den gir altså 20% flere hester. Alt har sin pris. Det man får i ene enden, betaler man i andre. Er de ekstra 2 knop verdt så mye for deg? Altså: Tar man ut mer ved et gitt turtall brukes mer drivstoff og man får en høyere temperatur på eksos og må lede vekk mer varme generelt. Sitér dette innlegget Link to post
Sequoia Svart 5.August.2008 Del på Facebook Svart 5.August.2008 Motorene kan ikke ha fysiske forskjeller. Det må være orginal mot optimalisert. Jeg har blitt forklart dette grundig av en som driver med tuning men det driter seg hver gang jeg skal forklare det. (godt jeg er hjemme så ikke septikken blir full ) Så da holder jeg heller kjeft fra nå av. Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 5.August.2008 Del på Facebook Svart 5.August.2008 Av tabellen til Yanmar ser jeg nå at STP motoren faktisk bruker mindre drivstoff pr. hk på de laveste turtallsområdene. Betyr det da at man kan chippe opp motoren og så bruke den til å tusle rundt på lavt turtall for så å få lavere drivstofforbruk? jeg skjønner heller ikke hvordan dette er mulig, men noen som har mer peiling enn meg kan kanskje forklare det? Uansett høres 10 liter mindre i timen på marsfart for D4 ut som en voldsom overdrivelse. Hvorfor gjør da ikke volvo dette i utgangspunktet. Det er jo direkte besparende for både miljø og lommebok. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.