Sequoia Svart 5.August.2008 Del på Facebook Svart 5.August.2008 Ja den forbrenner drivstoff mer effektivt. Grunnen til at denne optimaliseringen lar seg gjøre er pga motorprodusentene er nødt til å ta hensyn til varierende drivstoffkvalitet. Siden vi i Europa har god kvalitet kan vi hente ut denne mereffekten uten å være spesielt redde for det. Men når du på en tunet motor kjører med ladetrykk over orginalt må den jo gi mer drivstoff for å følge opp dette. Da vil den bruke desto mer selvfølgelig. Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 5.August.2008 Del på Facebook Svart 5.August.2008 Og spille med åpne kort og basunere ut om chippingen burde du IKKE gjøre. All garanti faller bort INTET UNNTAK. Hvis de er programmerte så ser de ingen værdens ting av dette på service.. Har hatt x anntal volvo biler med D5 motor som igjen er samme som D3 og alle har vært programerte. Kjenner volvo godt og var med inn i verkstedet og spurte om han kunne finne chippingen via dignose..Intet resultat noen gang.. men de MØKKA boksene derimot lager feilkoder som bare det. hvis du har bokser så fjerner du dem enkelt ved og trekke ut pluggene og bamsene dine blir FRISKE igjen Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
slett meg Svart 5.August.2008 Del på Facebook Svart 5.August.2008 Måtte bare blande meg inn her. Om man ha chippet motoren må man bytte propell for å utnytte dette slik at man får høyere toppfart. Går man da ned til samme marsj fart som før får man et lavere turtall og om man har en yanmar lavere spesifikt forbruk! (Sansynlignvis volvo også). Alle motorer kan økes utelse på men problemet er at motorene blir solgt med en viss levetid også! Chipperman slik at virkningrad øker vil de mekaniske påkjenningene bli større! En masse komponenter blir finreinet for utmatting under forutsetninger som står i insruksjonsboka. For en volvo betyr dette at den må tåle ca 500timer full last og ca 4500timer med opp til 75% belasting. Chipper man en slik motor kan man risikere at stempel eller veivstake når utmattings grense ved 250timer eller 100timer p.g.a høyere spennings nivå. Videre stiger temperaturer slik at man kan få material kryp osv. Høyeere uyelse gi som regel alltid høyere eksos temperatur! Dette går utover ventiler og tubolader. Disse har alltid en max temperatur og kommer du over denne kan den bli ødlagt. (En tubolader blir som regel alltid levert med forskjellige material kvaliteter i turbinhus for å kunne tåle høyere eller lavere temperatur). Har man kjøpt en slik motor vil jeg påstå at det er en vesentlig mangel. En hel del komponenter kan ha vert utsatt for påkjenninger som kan føre til utmattings brudd! Er den derimot fint kjørt med max 85% turtall kan den være ok. Men hva var hensikten med chip trimminga da? Vil påstå at det kun er motorer som er ned trimmet i utgangspunktet som tåler chip trimming! Slike kan nok forhandler selge som orginal chip med det gjøres helst for å unngå HK avgift! Sitér dette innlegget Link to post
Gjesti Svart 6.August.2008 Del på Facebook Svart 6.August.2008 Som du sikkert skjønner har jeg da kjøpt en chippet båt og fikk høre nå at det ikke gis garanti på chippede båter. Bare litt bekymret dersom noe skulle skje siden det er 2xD4 som står i den...... :crazy:Hvilken D4 modell er er det du har,og hvordan er "chippingen" utført(tuningbox eller softwaretuning)? Sitér dette innlegget Link to post
FredT Svart 6.August.2008 Del på Facebook Svart 6.August.2008 Og spille med åpne kort og basunere ut om chippingen burde du IKKE gjøre. All garanti faller bort INTET UNNTAK. Hvis de er programmerte så ser de ingen værdens ting av dette på service.. Har hatt x anntal volvo biler med D5 motor som igjen er samme som D3 og alle har vært programerte. Kjenner volvo godt og var med inn i verkstedet og spurte om han kunne finne chippingen via dignose..Intet resultat noen gang.. Om det skulle være snakk om alvorlige feil ved bilmotor, og chipping kunne være en mulig medvirkende årsak, skulle jeg tro at en enkel dynatest som viser motorens reelle ytelse raskt avslører det. Når det er snakk om chipping av båtmotorer kan det utvilsomt også måles om "noen" ønsker å vite sikkert om det er gjort eller ikke. Og med snakk om motorer til kanskje 300Kkr kan "noen" fort ta seg bryet med å sjekke dette for eventuelt å slippe et garantiansvar ved totalhavari. Det er vel ikke dette som er problemet med alle D6 havariene vel?. At vi er et folk av "chippere". Kan neppe være slik -for det hadde sikkert VP funnet ut forlengst. mvh FredT Sitér dette innlegget Kystskipper 1980 Fredrikstad Navigasjonsskole Link to post
hifo Svart 6.August.2008 Del på Facebook Svart 6.August.2008 Om det skulle være snakk om alvorlige feil ved bilmotor, og chipping kunne være en mulig medvirkende årsak, skulle jeg tro at en enkel dynatest som viser motorens reelle ytelse raskt avslører det. Når det er snakk om chipping av båtmotorer kan det utvilsomt også måles om "noen" ønsker å vite sikkert om det er gjort eller ikke. Og med snakk om motorer til kanskje 300Kkr kan "noen" fort ta seg bryet med å sjekke dette for eventuelt å slippe et garantiansvar ved totalhavari. mvh FredT hvordan dynosjekker man en motor som har fått totalhavari`?? og veldig utbredt er ikke dynotester blandt bilverkstedene heller ikke såvidt jeg vet.. og bilmotorer kan variere noen % på max ut effekt. spesielt målt på hjulene ..hvordan skal man kunne bevise at en er chippet ,?hvis den yter 5% mere enn en normalbil på testen? jeg tror de må vise til litt mere håndfaste bevis som sporbare programeringer \chipper osv , for å slippe garantiansvar. til slutt. er det noen som kjenner noen som har havarert en motor mekanisk etter chipping?? finnes garantert , men jeg mener ikke problemet er så kritisk i bil da de ikke blir belastet over tid og alikevel trygt kan nyte godt av ekstra krefter. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Bitteliten Svart 6.August.2008 Del på Facebook Svart 6.August.2008 (redigert) Tror jeg velger å spille med åpne kort ovenfor VP Jeg ville ikke ha spilt med åpne kort over VP - og det er jeg veldig sikker på . Så sant du har tuningboxer så er mitt råd at du tar dem ut. Alle feilkoder i EVC systemet til VP slettes når du stopper motoren (det er bare EVC C2 som har en varig feillogg så vidt jeg vet - og den brukes bare på IPS). Har du byttet chip - dvs at det faktisk er foretatt ett inngrep i tuningboksen din - enten ved at det er byttet chip (det er steinalder teknologi i dag) eller at det er lastet inn annen software er det nok litt mer trøblete å få ut. Mitt råd uansett er å få satt motorene tilbake til originalt. En båtmotor kan ikke sammenlignes med en bilmotor. En båtmotor jobber tungt veldig mye mer av tiden enn en bilmotor. En bilmotor har jo nesten ferie hele tiden. Og den mekaniske slitasjen på motoren øker når du tar ut mer effekt - garantert. Redigert 6.August.2008 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Capitaine Svart 6.August.2008 Del på Facebook Svart 6.August.2008 Dette har vært diskutert før i flere tråder. Jeg gjengir her deler av et svar fra meg i en annen tråd: Utviklingsdirektørern i Volvo Penta er ihvertfall ikke glad for chiptrimming. Han kaller det endatil bedrageri og en moralsk forkastelig handling å chiptrimme en Volvo Penta. Og at garantien bortfaller da, er hevet over enhver tvil. Her er et sitat hentet fra Båtmagasinet nr. 1/2008: VP-sjefen provosert Utviklingsdirektør Lars Ljungqvist hos Volvo Penta blir kraftig provosert av å høre at båtimportører og forhandlere bestiller chiping av Volvo Penta-motorer. - Dette er nytt for meg og jeg tar sterk avstand fra det. Vi er ikke interessert i å ha samarbeidspartnere som driver med det, sier han bastant. - Tar du ut større effekt ut av motoren enn det vi har gjort standard, kutter du samtidig drastisk ned på levetiden. Jeg vil gå så langt å si at chiptuning av båtmotorer er rent bedrageri. - Dette er jo helt vanlig på bilmotorer? - Det er ikke samme sak, og du kan ikke sammenligne. En bil belastet over kort tid. En båt arbeider i motbakke hele tiden. Da sliter den med for høy temperatur. - Eksperter hevder at det er mye å gå på i en båtmotor, at det ligger minst 20-25 ”ubrukt” kapasitet. - Det er absolutt ikke riktig. Vi tar det som er forsvarlig ut av motorene. Det finnes ikke marginer å hente. En person som bestiller chiptuning på sin båtmotor gjør en moralsk forkastlig handling med tanke på personen som kjøper båten av ham i bruktmarkedet. Før eller senere vil han få problemene i fanget, kanskje allerede etter et par år. Og du skal også ta med at alle garantier bortfaller om slikt skjer. Om en importør eller forhandler gjør det, ja det tar jeg avstand fra og det vil få konsekvenser i vår relasjon, om vi får vite det. - Det hevdes at motoren faktisk går lettere og drivstofforbruket drastisk ned? - At forbruket går ned i en båt, har jeg absolutt ingen tro på. Snarere tvert om, sier en tydelig provosert utviklingsdirektør i Volvo Penta i Göteborg. Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 6.August.2008 Del på Facebook Svart 6.August.2008 Sitat fra Volvodirektøren i intervjuet: - Det hevdes at motoren faktisk går lettere og drivstofforbruket drastisk ned? - At forbruket går ned i en båt, har jeg absolutt ingen tro på. Snarere tvert om, sier en tydelig provosert utviklingsdirektør i Volvo Penta i Göteborg. Dette står jo i skarp kontrast til de 10 literne trådstarter mener å kunne spare pr. time for en D4. Så jeg tok en titt på kurvene for de to identiske Yanmar-motorene, hvorav den ene tar ut flere hester enn den andre med annen turbo, høyere turbotrykk, marginalt høyere dysetrykk samt en grad tidligere drivstoffinnsprøytningstidspunkt. La oss si at man skal marsje på en fart som tar ut 160 hester av disse motorene. Den ene motoren må da ha et turtall på et sted mellom 3000 og 3100. (continious rating for disse motorene er 3100 o/min) Den mer trimmede motoren klarer seg med drøye 2800 o/min. Det er jo fint, men hva er dieselforbruket? Ved 2800 vil den mer trimmede motoren av tabellen bruke ca 165g/hk/time, men det pussige er at den andre motoren bruker akkurat de samme 165g/hk/time ved sine drøye 3000 o/min. Av dette tolker jeg at volvodirektøren har rett når han da påstår at "forbruket går ned i en båt, har jeg absolutt ingen tro på. Snarere tvert om." Så hva blir det igjen av gevinst ved å tune opp? Mer behagelig turtall på marsj og flere hester på topp. Det er jo absolutt bra saker, men prisen ser ut til å bli i høyeste laget...... Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 6.August.2008 Del på Facebook Svart 6.August.2008 Hva er da beregnet levetid for disse to Yanmarmotorene? Noen forskjell på det? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 6.August.2008 Del på Facebook Svart 6.August.2008 Sammenlignet med VP D serien er den antakelig minst 250 år Sitér dette innlegget Link to post
Baso Svart 6.August.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.August.2008 Løste vist ut masse diskusjoner her gitt Det som er fakta er at min båt gjør 26/27 knop på 3000 omd. nå mot 24/25 på 3000 omd. før chipping og propell skifte. Jeg marsjer nå på 24/25 knop på 2800 omd. og da er forbruket ca 10 liter mindre i timen en samme fart på 3000 omd. før chipping og propell skifte. Hvordan og hvorfor vet ikke jeg men slik er det i alle fall Sitér dette innlegget Link to post
Trophy Svart 6.August.2008 Del på Facebook Svart 6.August.2008 Sitat fra Volvodirektøren i intervjuet: Dette står jo i skarp kontrast til de 10 literne trådstarter mener å kunne spare pr. time for en D4. Så jeg tok en titt på kurvene for de to identiske Yanmar-motorene, hvorav den ene tar ut flere hester enn den andre med annen turbo, høyere turbotrykk, marginalt høyere dysetrykk samt en grad tidligere drivstoffinnsprøytningstidspunkt. La oss si at man skal marsje på en fart som tar ut 160 hester av disse motorene. Den ene motoren må da ha et turtall på et sted mellom 3000 og 3100. (continious rating for disse motorene er 3100 o/min) Den mer trimmede motoren klarer seg med drøye 2800 o/min. Det er jo fint, men hva er dieselforbruket? Ved 2800 vil den mer trimmede motoren av tabellen bruke ca 165g/hk/time, men det pussige er at den andre motoren bruker akkurat de samme 165g/hk/time ved sine drøye 3000 o/min. Av dette tolker jeg at volvodirektøren har rett når han da påstår at "forbruket går ned i en båt, har jeg absolutt ingen tro på. Snarere tvert om." Så hva blir det igjen av gevinst ved å tune opp? Mer behagelig turtall på marsj og flere hester på topp. Det er jo absolutt bra saker, men prisen ser ut til å bli i høyeste laget...... Har ikke lengden(tiden) på forbrenningen noe å si her også ? Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Baso Svart 6.August.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.August.2008 Uansett høres 10 liter mindre i timen på marsfart for D4 ut som en voldsom overdrivelse. Hvorfor gjør da ikke volvo dette i utgangspunktet. Det er jo direkte besparende for både miljø og lommebok. Dette er ingen overdrivelse og Volvo D4 selges nå med 300hk, det samme som mine 260hk har blitt chippet til Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 6.August.2008 Del på Facebook Svart 6.August.2008 De fleste er enige om at det er en direkte sammenheng mellom hvor mange hester man tar ut av en bestemt motorblokk og hvor lenge den antas å vare før komplett overhaling er nødvendig, men det gjelder jo bare for samme motorblokk. Det jo også slik at noen typer motorer varer lengre enn tilsvarende andre motorer selv om det tas ut flere hester. Hvor lenge en D4 varer før full overhaling er nødvendig, gjenstår å se. En D4 som går på 2800 o/min og bare tar ut 180 hester varer noen veldig mye lengre enn en D4-300 vil jeg anta. Når det gjelder denne D4 som diskuteres her og som har tendenser til hetetokter, ville jeg som andre her sier fått den tilbake til original stand fort som bare det. For øyeblikket ser det ut som garanti er en vesentlig greie med D-serie motorer. Da gjør man ikke stunt som fjerner enhver garantirettighet. Sitér dette innlegget Link to post
Baso Svart 6.August.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.August.2008 Når det gjelder denne D4 som diskuteres her og som har tendenser til hetetokter, ville jeg som andre her sier fått den tilbake til original stand fort som bare det. For øyeblikket ser det ut som garanti er en vesentlig greie med D-serie motorer. Da gjør man ikke stunt som fjerner enhver garantirettighet. Jeg er enig i det... Hvor lenge har man garanti på motorene forresten? 5 år? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 6.August.2008 Del på Facebook Svart 6.August.2008 Dette er ingen overdrivelse og Volvo D4 selges nå med 300hk, det samme som mine 260hk har blitt chippet til Det er faktisk feil. Det er gjort flere endringer på motoren - bla bedre kjøling i toppen og annen turboteknologi. Samme som på D6. En D6 435 er ikke en chippet D6 370. Garanti har du ett år. Etter det gjelder kjøpslovens reklamasjonsregler. Og naturligvis VP's goodwill til å rette feil - der pleier de å være romslige om man har bra servicehistorikk og ikke har tukla med motoren Sitér dette innlegget Link to post
Baso Svart 6.August.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.August.2008 Det er faktisk feil. Det er gjort flere endringer på motoren - bla bedre kjøling i toppen og annen turboteknologi. Samme som på D6. En D6 435 er ikke en chippet D6 370. Garanti har du ett år. Etter det gjelder kjøpslovens reklamasjonsregler. Og naturligvis VP's goodwill til å rette feil - der pleier de å være romslige om man har bra servicehistorikk og ikke har tukla med motoren Det har du sikkert helt rett i men poenget mitt var at VP nå tar ut 300hk av D4 Mine er fra 2005 og har gått 488 timer så jeg tror vel ikke det er så mye å hente på garantien uannsett Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 6.August.2008 Del på Facebook Svart 6.August.2008 (redigert) Nor det gjelder drivstofforbruk pr. hk, er det temmelig likt for de 2 motorene. Du kan sammenligne selv. Her er tilsvarende tabeller som de jeg la inn for Yanmarene. Tar man f.eks ut 200 hester av motorene bruker D4-260 ca 40 liter i timen, mens D4-300 bruker ca 38 liter i timen. Det gir en 5% reduksjon. 5% er meget bra. Dine 25% kan du nok bare drømme om. Til sammenligningbruker en konvensjonell Yanmar 4LHA-DTP også temmelig nøyaktig de samme 2 desiliterne diesel pr. hk pr. time som D4-260 bruker. Dette selv uten commonrail og elektronisk innsprøytning. Det overrasker nok mange som sverger til ny teknologi. Redigert 6.August.2008 av Lotus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Baso Svart 6.August.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.August.2008 Nor det gjelder drivstofforbruk pr. hk, er det temmelig likt for de 2 motorene.Du kan sammenligne selv. Her er tilsvarende tabeller som de jeg la inn for Yanmarene. [ Det som gjør at drivstoff forbruket mitt har gått ned er jo at jeg gjør samme marsjfart på 2800 omd nå mot 3000 omd før chippingen. Det er vel igrunn ikke så mye å diskutere, båten bruker mindre diesel på 25 knop nå en før chippingen samme hva tabellene sier Jeg skulle ønske de ikke var chippet og kommer nok til å fjærne dette nå Får håpe selger har orginalpropellene slik at det blir enkelt å få den "orginal" igjen... Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 6.August.2008 Del på Facebook Svart 6.August.2008 (redigert) Mine er fra 2005 og har gått 488 timer så jeg tror vel ikke det er så mye å hente på garantien uannsett Men du har fortsatt 5 års reklamasjonsrett - så lenge ikke VP kan hevde at du har tukla med motorene. Om det er enkelt å fjerne chippinge - så ta de bort når du har båten på service. Sikkert ikke vanskelig å sette de tilbake. Bare behandle motorene pent. En av de største farene med chippede motorer er at de kjøres hardt av eierne - de har kanskje litt større horn i panna enn andre Redigert 6.August.2008 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 6.August.2008 Del på Facebook Svart 6.August.2008 Det som gjør at drivstoff forbruket mitt har gått ned er jo at jeg gjør samme marsjfart på 2800 omd nå mot 3000 omd før chippingen. Ja, men som du ser av tabellen er det ikke rare forskjellen i forbruk på D4-300 ved 2800 og D4-260 ved 3000 o/min. I tabellteorien skulle derfor ikke forbruket ditt ha gått ned med mer enn noen få prosent. Sitér dette innlegget Link to post
Baso Svart 6.August.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.August.2008 Men du har fortsatt 5 års reklamasjonsrett - så lenge ikke VP kan hevde at du har tukla med motorene Tror jeg får den orginal igjen siden dette varmgangs greiene har vært på babord motor siden den var ny og er en garantisak VP i Kristiansund har prøvd seg flere ganger, uten å finne ut noe som helst og nå skal VP i Ålesund få prøve seg Sitér dette innlegget Link to post
Baso Svart 6.August.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.August.2008 Ja, men som du ser av tabellen er det ikke rare forskjellen i forbruk på D4-300 ved 2800 og D4-260 ved 3000 o/min.I tabellteorien skulle derfor ikke forbruket ditt ha gått ned med mer enn noen få prosent. Jeg ser det i tabellen men jeg bruker ca 53 liter i timen nå og fikk opplyst at de brukte ca 63 før chippingen. Om dette er riktig eller ikke vet ikke jeg for jeg har ikke brukt båten uten chip Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 6.August.2008 Del på Facebook Svart 6.August.2008 Frobruket på en dieselmotor er ganske enkelt å finne ut av. Du ser på grafene til VP - så kan du sammenligne med det du erfarer på dine motorer. På mine motorer som er originale har VP grafene stemt godt Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.