Lotus Svart 6.August.2008 Del på Facebook Svart 6.August.2008 Jeg ser det i tabellen men jeg bruker ca 53 liter i timen nå og fikk opplyst at de brukte ca 63 før chippingen. Slik jeg leser tabellen skal hver D4-300 bruke 31,5 liter ved 2800 o/min. Det gir dine 63 liter pr time. Bruker du 53 liter pr. time nå, er det bare å gratulere. Det er jo veldig bra. Blir da spennende å se om forbruket går rett opp til 63 liter igjen når du tar vekk chippingen. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 6.August.2008 Del på Facebook Svart 6.August.2008 hvordan måler du forbruk per time på motorene dine? har du EVC display e.l så du har sanntidsmålinger? Sitér dette innlegget Link to post
Baso Svart 6.August.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.August.2008 hvordan måler du forbruk per time på motorene dine? har du EVC display e.l så du har sanntidsmålinger? Fyller full tank, går i marsfart 2 timer og fyller opp igjen Sitér dette innlegget Link to post
Victora III Svart 6.August.2008 Del på Facebook Svart 6.August.2008 Det kommer vel an på om Chipen er "pirat" eller "original"?Jeg jobber innen bilbransjen. Vi selger godkjente chip til enkelte av våre modeller. Dette påvirker ikke garantien. Vet ikke om tilsvarende originalchip finnes til båtmotorer. Jeg har aldri hørt om "orginal" chipping av D-serien til VP. Men mulig noen har erfaring med av VP-versteder tar på seg dette. Det kommer jo også hk avgift osv. om dette skal gjøres orginalt vel. Ellers vil jeg som de andre anbefale deg å ikke blande inn VP, og selvsagt få tilbakestilt motor til slik de var orginalt. Har du en skikkelig kontrakt, har du litt å hente hos selger etter en slik sak som dette. Jeg hadde tynt han skikkelig på både pris og litt av hvert. Sitér dette innlegget Link to post
JonnyBoy Svart 6.August.2008 Del på Facebook Svart 6.August.2008 Etter hva trådstarter skriver i innlegg #10 ("Jeg viste at de var chippet men ante ikke at garantien faller bort"), får jeg det inntrykk av at han visste at motorene var chippet. Jeg kan da ikke skjønne at det foreligger noen kjøperettslig mangel som selger kan stilles ansvarlig for. Sitér dette innlegget Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel Link to post
Baso Svart 6.August.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.August.2008 Tror jeg setter strek på denne fra min side Takk for masse gode svar, råd og tips Sitér dette innlegget Link to post
power Svart 6.August.2008 Del på Facebook Svart 6.August.2008 Men mulig noen har erfaring med av VP-versteder tar på seg dette. Her er en som selger Chip til Volvo Penta og MerCruiser Sitér dette innlegget Link to post
Victora III Svart 7.August.2008 Del på Facebook Svart 7.August.2008 (redigert) Nemlig, men dette er da vitterlig ikke VP verksted. Lykke til til de som velger å betale 7000,- for å utsette motor for betydelig mer slitasje, miste en hver goodwill og reklamasjonsrettigheter fra VP, for å få noen få ekstra knop! Redigert 7.August.2008 av Swande (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 7.August.2008 Del på Facebook Svart 7.August.2008 om man får så mye ekstra slitasje , kommer vel helt an på bruken. hvis man øker marsjfarten med 2-3 knop . ja da går selvsagt slitasjen opp. men hvis man beholder marsjfarten,og heller koser seg litt med høyere toppfart av og til , blir økningen i slitasje minimal. husk , det er noen som ikke setter marsjfarten på høyeste forsvarlige\mulige rpm. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Baso Svart 8.August.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.August.2008 om man får så mye ekstra slitasje , kommer vel helt an på bruken. hvis man øker marsjfarten med 2-3 knop . ja da går selvsagt slitasjen opp. men hvis man beholder marsjfarten,og heller koser seg litt med høyere toppfart av og til , blir økningen i slitasje minimal. husk , det er noen som ikke setter marsjfarten på høyeste forsvarlige\mulige rpm. Det er akkurat det vi gjør Beholder samme marsjfart med 2000 omd mindre og dette gjør det stillere inne også Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 8.August.2008 Del på Facebook Svart 8.August.2008 Slitasjen blir likevel større selv om man ikke tar ut de par ekstra knopene og beholder marsjfarten. Motoren yter flere hester, men har ikke mer turtall å fordele det på. Da fordeles kreflene på det turtallet som er og man får et høyere moment på alle delene som er med å fordeler kraften - også giret. Hadde det vært så enkelt, så kunne jo Volvo bare latt max turtall på motoren være 2800 o/min og ikke 3500 o/min, men for å gjøre det måtte alt dimensjoneres til det nye dreiemomentet. Nå finnes det faktisk en D4 motor som har max turtall 2800, men da har de redusert antallet hester slik at momentet ikke blir høyere likevel. Ser man f.eks på effektkurven for yanmarmotoren lenger oppe i denne strengen, ser man at full effekt på en 4LHA-DTP skjer lenge før fullt turtall. Man kunne altså putte på en tyngre propell og tatt ut alle hestene der motoren klarer å avgi dem. Eneste problemet er at da hadde motoren knelet og tatt kvelden veldig, veldig mye tidligere. Man kan spørre seg selv om følgende: Hvorfor lager produsentene motorer som har både høyt og ekstra høyt max turtall når kundene ikke vil ha en sinna og støyende veps, men foretrekker et lavere og stillere turtall? Ja, si det .... Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 8.August.2008 Del på Facebook Svart 8.August.2008 Jeg har ikke lest hele tråden, men generelt er svaret at garanti kan falle bort dersom det er et vilkår for garantien at motoren ikke modifiseres eller et klart vilkår at trimming medfører bortfall av garantien. Dette er en følge av at garantien er en frivillig sak for selgeren, der han kan stille sine egne vilkår og betingelser. Men reklamasjonsretten kan han aldri fraskrive seg. På det planet blir det spørsmål om en aktuell mangel kan tilbakeføres til trimmingen. Men se opp for at en slik reklamasjon kan bli en kamp i oppoverbakke!! Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.