Jump to content

Garanti dersom motoren er chipet?


Baso

Recommended Posts

Jeg ser det i tabellen men jeg bruker ca 53 liter i timen nå og fikk opplyst at de brukte ca 63 før chippingen.

Slik jeg leser tabellen skal hver D4-300 bruke 31,5 liter ved 2800 o/min. Det gir dine 63 liter pr time.

Bruker du 53 liter pr. time nå, er det bare å gratulere. Det er jo veldig bra.

Blir da spennende å se om forbruket går rett opp til 63 liter igjen når du tar vekk chippingen.

Link to post
Det kommer vel an på om Chipen er "pirat" eller "original"?

Jeg jobber innen bilbransjen. Vi selger godkjente chip til enkelte av våre modeller. Dette påvirker ikke garantien.

Vet ikke om tilsvarende originalchip finnes til båtmotorer.

Jeg har aldri hørt om "orginal" chipping av D-serien til VP. Men mulig noen har erfaring med av VP-versteder tar på seg dette. Det kommer jo også hk avgift osv. om dette skal gjøres orginalt vel.

 

Ellers vil jeg som de andre anbefale deg å ikke blande inn VP, og selvsagt få tilbakestilt motor til slik de var orginalt. Har du en skikkelig kontrakt, har du litt å hente hos selger etter en slik sak som dette. Jeg hadde tynt han skikkelig på både pris og litt av hvert.

Link to post

Etter hva trådstarter skriver i innlegg #10 ("Jeg viste at de var chippet men ante ikke at garantien faller bort"), får jeg det inntrykk av at han visste at motorene var chippet.

 

Jeg kan da ikke skjønne at det foreligger noen kjøperettslig mangel som selger kan stilles ansvarlig for.

Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk

Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel

Link to post

om man får så mye ekstra slitasje , kommer vel helt an på bruken. hvis man øker marsjfarten med 2-3 knop . ja da går selvsagt slitasjen opp. men hvis man beholder marsjfarten,og heller koser seg litt med høyere toppfart av og til , blir økningen i slitasje minimal.

husk , det er noen som ikke setter marsjfarten på høyeste forsvarlige\mulige rpm.

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
om man får så mye ekstra slitasje , kommer vel helt an på bruken. hvis man øker marsjfarten med 2-3 knop . ja da går selvsagt slitasjen opp. men hvis man beholder marsjfarten,og heller koser seg litt med høyere toppfart av og til , blir økningen i slitasje minimal.

husk , det er noen som ikke setter marsjfarten på høyeste forsvarlige\mulige rpm.

 

Det er akkurat det vi gjør :yesnod: Beholder samme marsjfart med 2000 omd mindre og dette gjør det stillere inne også :flag:

Link to post

Slitasjen blir likevel større selv om man ikke tar ut de par ekstra knopene og beholder marsjfarten.

 

Motoren yter flere hester, men har ikke mer turtall å fordele det på. Da fordeles kreflene på det turtallet som er og man får et høyere moment på alle delene som er med å fordeler kraften - også giret.

 

Hadde det vært så enkelt, så kunne jo Volvo bare latt max turtall på motoren være 2800 o/min og ikke 3500 o/min, men for å gjøre det måtte alt dimensjoneres til det nye dreiemomentet. Nå finnes det faktisk en D4 motor som har max turtall 2800, men da har de redusert antallet hester slik at momentet ikke blir høyere likevel.

 

Ser man f.eks på effektkurven for yanmarmotoren lenger oppe i denne strengen, ser man at full effekt på en 4LHA-DTP skjer lenge før fullt turtall. Man kunne altså putte på en tyngre propell og tatt ut alle hestene der motoren klarer å avgi dem. Eneste problemet er at da hadde motoren knelet og tatt kvelden veldig, veldig mye tidligere.

 

Man kan spørre seg selv om følgende: Hvorfor lager produsentene motorer som har både høyt og ekstra høyt max turtall når kundene ikke vil ha en sinna og støyende veps, men foretrekker et lavere og stillere turtall? Ja, si det .... :smiley:

Link to post

Jeg har ikke lest hele tråden, men generelt er svaret at garanti kan falle bort dersom det er et vilkår for garantien at motoren ikke modifiseres eller et klart vilkår at trimming medfører bortfall av garantien. Dette er en følge av at garantien er en frivillig sak for selgeren, der han kan stille sine egne vilkår og betingelser. Men reklamasjonsretten kan han aldri fraskrive seg. På det planet blir det spørsmål om en aktuell mangel kan tilbakeføres til trimmingen. Men se opp for at en slik reklamasjon kan bli en kamp i oppoverbakke!!

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...