Grand Banks jr Startet 5.August.2008 Link til dette innlegget Startet 5.August.2008 Her hvor jeg bor har vi en kanal som går litt oppover i landet. I Skien har man slusene og vannveien opp til de "indre bygder". Begge stedene kan det være verdt å reise, og tilbyr noe utenom "den vanlige sjøopplevelsen". Bortkastet kan noen si, men andre liker det.. Men hvordan er det med Glomma? Hvor langt kommer man opp sjøveien der, og er det noe som er verdt å se der? Noen hindringer som grunt vann, lav bru eller liknende? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Sequoia Svart 5.August.2008 Link til dette innlegget Svart 5.August.2008 (redigert) Tja.. du kommer til Sarpefossen. Og der er det ikke noen sluse men derimot turbinene til e-verket. Men jeg ville ikke kjørt så langt. Det flyter både stokker, planker, Euro-paller(!) og for alt jeg vet, lik nedover der... edit: Anbefaler heller Strømstadkanalen. Redigert 5.August.2008 av diax (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
sailorboy Svart 5.August.2008 Link til dette innlegget Svart 5.August.2008 Innlegg Sluser opp glomma ? where there is a will, there is a way... sailorBoy Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 5.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.August.2008 Ok, det forklarer hvorfor jeg aldri har hørt om Glomma-tur ;-) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Sequoia Svart 5.August.2008 Link til dette innlegget Svart 5.August.2008 (redigert) Da måtte det ha vært rafting i såfall Redigert 5.August.2008 av diax (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
chagall Svart 5.August.2008 Link til dette innlegget Svart 5.August.2008 Ja, det er ikke så lett å ferdes på våre elver , men De som ønsker kan prøve Drammenselva som er farbar med vanlig lystbåt fra Drammen til Hokksund. Dessverre er elven merket kun fra Drammen til Nedre Eiker grense, dette p.g.a. protester fra grunneiere og lakseinteresser som ikke vil at laksen skal bli forstyrret på sin vei til laksebaronene i Hokksund. Drammen Kommune har gjort mye for at elven skal benyttes , men Nedre og spesiellt Øvre Eiker Kommune ser ikke ut til å ønske noen utvidet båttrafikk på elva. De ønsker faktisk ikke noen merking av leden!! Dette er meget beklagelig, da en båttur på Drammenselva kan være en interessant opplevelse. Sitér dette innlegget Link to post
Salt Svart 6.August.2008 Link til dette innlegget Svart 6.August.2008 Hvor langt kommer man opp sjøveien der, og er det noe som er verdt å se der? Noen hindringer som grunt vann, lav bru eller liknende? Som andre har nevnt, ingen sluser forbi Sarpefossen. Heller ikke på den andre siden av Tune-øya. Men det er vann hele vegen rundt Rolvsøya (med Fredrikstad sentrum på den søndre enden). Opp hovedløpet til Rolvsøysund, derfra nordvestover under jernbanebru, gammel vegbru og ny vegbru inn i Visterflo (avhengig av båtens høgde og dypgående), og så kan man komme videre til Solli, og Skinnerflo. Ågårdselva/Seutelva nedover til Ørebekk og Fredrikstad igjen - men det er best med kano eller kajakk. Med vanlig motorbåt kommer man neppe lengre enn til Solli. Jeg har ikke prøvd annet enn hovedløpet opp til Pæddekummen. Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.