Jump to content

Temperatur TMD30? Usikker...


Seesnake

Recommended Posts

Hei på dere. Hvor varm skal en tmd30 bli i en Nidelv 26?? :confused: Var ute å kjørte idag en liten tur. kjørte sakte en stund i 10 min. Følger alltid med på temparaturen og den var vel ca 70 grader. Økte så farten opp til max og så 200 omdreininger ned.(slik det står i instruksjonsboken.) Når jeg da saknet farten ned til sakte fart så jeg at min temparatur lå på 90 grader. Ruset da forsiktig motoren og tempen falt etter 20 sek ned til 80 grader....

Kan dette være riktig??? :confused::confused: blei bekymret for å si det slik.. 90 grader hørtes jo veldig mye ut? mener å huske at termostatene skal opne ved 60 grader men er usikker på dette er normalt på denne motoren at den skal svinge helt opp til 90 grader (??).... :sweat::sweat:

hilsen Ringnes1

Link to post
Share on other sites

Jeg synes 200 omdreininger ned hørste lite ut når du skal marsje.. Jeg drar av 20 % 3400-20 %= 520, og da bruker jeg nesten halv mengde diesel av max. 2800 høres på min ut som en behagelig belastning contra 3200.. da maser den og ryker ! Prøv deg frem og se hva forskjeller i fart er ved å øke fra 80 til 90 % belastning, for jeg tror ikke det utgjør mer enn en knop ! Da vil du sikkert se at tempen stabiliserer seg på ca. 70 grader også..

Redigert av Worry II (see edit history)
Link to post
Share on other sites

At temperaturen stiger hvis man reduserer raskt fra høy til lav belastning kan være normalt. Vannpumpas kapasitet synker så mye at det ikke hjelper om termostaten åpner helt.

Beste er å redusere belastningen over noe lengre tid. Dette finner du ut av når du får mer erfaring med motoren.

Link to post
Share on other sites

Hadde samme problemet i min, skilsø med tamd30. kjørte systemrens på sjøvannskretsen og vips så falt temp. med ca 10 grader:-)

D5L           Rana 13     Master 680     Skilsø 750cc     Dacapo 9000 flyer     SUN 33     Nordic oceancraft 28     Skorgenes 335   Skorgenes 375

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Fra tomgang og opp til i underkant av 2000 rpm har jeg 40-60 grader, fra 2000 rpm og opp til vel 3000 rpm ligger måleren rett under 80 grader. Jeg klarer max 3600 rpm (ca) og marsjer derfor på 2800-3000 rpm. Når jeg slakker av faller temperaturen tilbake til 40-60 grader.

Instruksjonsboken sier 75-90 grader på kjølevannet.

 

Ombord hos meg er det montert en plate som sier at marsjfart = maxfart -200 rpm...

 

:flag: TrondT

Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC

Barracuda 30 :-)

Link to post
Share on other sites

Hej Jeg har også TMD30, og ved marchfart er temp 80 grader. Også ved fuld gas i kortvarige perioder, bliver den ikke varmere. Ved lavere fart fart faldet temp og det gør den næsten med det samme gassen bliver lettet.

Du bør også kigge på dit søvandssytem, pumper impelleren nok søvand rundt?

Link to post
Share on other sites

Er riktig som Kima sier 80 grader er ganske riktig, greit å slakke av på turtallet ,men du skal kunne kjøre en diesel motor på fult turtall det må den tåle i minst en 30min vis ikke er det noe galt eller utslitt!! du sparer jo helt klart diesel og slitasje ,men slik er det, alle bør også kjøre max på en diesel minst 10-15min en gang i blandt dette har motoren veldig godt av! , en Diesel har ikke godt av å bare surre rolig rundt!

Hilsen mekanikker :nono:

Link to post
Share on other sites

Vær obs på at tilstanden på kjølerinnsatsene på disse kan lure dere. Noen har en lei tendes til å begynne å lekke.

Er du usikker på om den er ok tar du av påfyllingslokket før start og start motorn og la den gå på tomgang noen få minutter. Er den tett vil nivået ned i tanken holde seg noenlunde stabilt. Er den lekk vil nivået stige for så å renne over.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Hei på dere. har byttet termostatene men ingen bedring i kjøletemparaturen :confused: Har pratet med forige eier og han sier varmeveksler og oljekjøler er blitt rengjort. Ja jeg stoler på han da jeg kjenner han. Han har alltid vært overforsiktig og nøye med alt ting.. Men temparaturen min er for høy!! Jeg kan kjøre på 1800 omdr. og temparaturen holder seg akkurat på 80-82 gr. Kjører jeg båten opp til 2500 går garantert gradene opp til 90+++!! :nonod::nonod::nonod: . Jeg snakket med han om eksosbendet (hvordan virker det tro? )men det hadde han ikke noe tro på :confused:

Hva er den nærliggende orsaken tro?? har selvfølgelig byttet impeller termostater.

Personlig synes jeg vanninntaket på nidelven virker lite. Kan dette være underdimensjonert fra starten?? :confused:

Håper dere kan hjelpe meg med spørsmålene mine. Ellers går motoren veldig fint. ikke noe rykk on napp.

Ringnes 1

Redigert av ringnes1 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er nok de to han mener, men kikk på eksosbendet først. Eksosbendet er bare et dobbeltvegget rør med hull innvendig hvor vannet kommer inn i eksosen. Fort å ta ut og har du noe langt å pirke med så får du sikkert ut mye rust. Temperaturene på turtallene du nevner er for høye etter mitt syn, men hvor mye delvis tett eksosbend utgjør er jeg usikker på.

Siden du stoler på selger burde du vente med kjølerene til sist. Begynn med eksosbendet og ta en omgang med systemrens på saltvannssiden. En mere udda feil kan være blokka i forkant av motoren som leder ferskvannet fra den ene siden av blokka til den andre. En lekkasje her er vanskelig å se men den er enkel å ta ut og sveises greit med spesialpinner. Jeg merket første symptom på at noe var galt her i form av høy temp på tomgang.

Link to post
Share on other sites

Enig med "Slagskipet". Eksosbendet er enkelt å sjekke og er en høyst vanlig årsak til ditt problem.

Denne motoren bør marsje på 78-80gr. 2 grader mer på full rulle.

 

Kan jo føye til i listen over øvrige ting det kan være:

Sjekk pakningen mellom pumpehus og sjøvannsrør (kobber) på sugesiden.

Her kan den suge luft. Enten gammel pakning eller skevt montert.

I mitt tilfelle hørte jeg en plystrelyd over 2000 omdr.

Link to post
Share on other sites

:flag: Henger meg på denne,da jeg har tilsvarende problem på en 40B motor.

Hvordan går man frem med å kjøre systemrens? Har tidligere gjort det på snekka mi.og da la jeg

slange til sjøvannsinntaket opp i en bøtte med ferding utblandet systemrens.Kjørte motoren litt og stoppet den.

Vil det kunne funke på samme måte her tro??

Link to post
Share on other sites

Sikkert, men det beste er å rundpumpe og ha litt temperatur på væsken. Jeg kjørte luriumet inn via lang slange fra sjøvannspumpa og en pøs bak ved eksosbendet og samlet det opp bak bendet. Kjørte motoren varm og koblet av og på slanger og diverse og kjørte luriumet inn i motoren. Hver annen time omtrentelig så startet motoren opp og ble kjørt et kvarter til 20 minutter. Sånn holdt jeg på hele dagen og om natta så lot jeg bare motoren stå med luriumet i. Det som kom ut på eksos siden var alt annet enn pent, svart som tjære. Og det skal visst være tegn på at luriumet har gjort sitt.

Etter systemrens lønner det seg å bytte anodene på varmeveksler og gearkasse.

Link to post
Share on other sites

Takk for mange gode svar.Ja da skal jeg begynne med eksosbendet. Har egentlig trua på dette da jeg vet at eksosbendet ikke er gjort rent. :nono:

Noe jeg syntes er litt rart er at det høres litt rart ut i eksosen ut bak. høres ut som mye eksos og lite vann.(mørk klapre lyd) dersom jeg drar på litt.

Da skal jeg begynne med eksobendet i kveld. Så skal dere få beskje :smiley:

Ringnes1 :flag:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...