Seesnake Startet 5.August.2008 Del på Facebook Startet 5.August.2008 Hei på dere. Hvor varm skal en tmd30 bli i en Nidelv 26?? Var ute å kjørte idag en liten tur. kjørte sakte en stund i 10 min. Følger alltid med på temparaturen og den var vel ca 70 grader. Økte så farten opp til max og så 200 omdreininger ned.(slik det står i instruksjonsboken.) Når jeg da saknet farten ned til sakte fart så jeg at min temparatur lå på 90 grader. Ruset da forsiktig motoren og tempen falt etter 20 sek ned til 80 grader.... Kan dette være riktig??? blei bekymret for å si det slik.. 90 grader hørtes jo veldig mye ut? mener å huske at termostatene skal opne ved 60 grader men er usikker på dette er normalt på denne motoren at den skal svinge helt opp til 90 grader (??).... hilsen Ringnes1 Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
penelope Svart 6.August.2008 Del på Facebook Svart 6.August.2008 Instruksjonsboken se i den, finner dem fleste opplysninger. Mener at motortemp. skal være fra 75 gr. til 90 gr. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Rångepådl Svart 6.August.2008 Del på Facebook Svart 6.August.2008 75 til 90 grader stemmer med instrukssjonsboka ja Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
windy26 Svart 6.August.2008 Del på Facebook Svart 6.August.2008 (redigert) den jeg hadde i min windy 26 før holdt max 80 grader på full gass 2800 over lengre tid Redigert 6.August.2008 av windy26 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Worry II Svart 6.August.2008 Del på Facebook Svart 6.August.2008 (redigert) Jeg synes 200 omdreininger ned hørste lite ut når du skal marsje.. Jeg drar av 20 % 3400-20 %= 520, og da bruker jeg nesten halv mengde diesel av max. 2800 høres på min ut som en behagelig belastning contra 3200.. da maser den og ryker ! Prøv deg frem og se hva forskjeller i fart er ved å øke fra 80 til 90 % belastning, for jeg tror ikke det utgjør mer enn en knop ! Da vil du sikkert se at tempen stabiliserer seg på ca. 70 grader også.. Redigert 6.August.2008 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingar Svart 6.August.2008 Del på Facebook Svart 6.August.2008 At temperaturen stiger hvis man reduserer raskt fra høy til lav belastning kan være normalt. Vannpumpas kapasitet synker så mye at det ikke hjelper om termostaten åpner helt. Beste er å redusere belastningen over noe lengre tid. Dette finner du ut av når du får mer erfaring med motoren. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
primusmotor Svart 6.August.2008 Del på Facebook Svart 6.August.2008 Hadde samme problemet i min, skilsø med tamd30. kjørte systemrens på sjøvannskretsen og vips så falt temp. med ca 10 grader:-) Sitér dette innlegget D5L Rana 13 Master 680 Skilsø 750cc Dacapo 9000 flyer SUN 33 Nordic oceancraft 28 Skorgenes 335 Skorgenes 375 Link to post Share on other sites More sharing options...
TrondT Svart 6.August.2008 Del på Facebook Svart 6.August.2008 Fra tomgang og opp til i underkant av 2000 rpm har jeg 40-60 grader, fra 2000 rpm og opp til vel 3000 rpm ligger måleren rett under 80 grader. Jeg klarer max 3600 rpm (ca) og marsjer derfor på 2800-3000 rpm. Når jeg slakker av faller temperaturen tilbake til 40-60 grader. Instruksjonsboken sier 75-90 grader på kjølevannet. Ombord hos meg er det montert en plate som sier at marsjfart = maxfart -200 rpm... TrondT Sitér dette innlegget Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC Barracuda 30 :-) Link to post Share on other sites More sharing options...
Polarn Svart 6.August.2008 Del på Facebook Svart 6.August.2008 Et spørsmål her ang temp. Jeg har det instrumentet med grønn/rød viser. Hvordan kan jeg vite hva temperaturen er på dette? Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingar Svart 6.August.2008 Del på Facebook Svart 6.August.2008 Det kan du ikke, men så lenge temperaturen er stabil under varierende belastning er termostaten i orden og temperaturen vil være tilnærmet lik termostatens åpningstemperatur Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Seesnake Svart 6.August.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.August.2008 takk skal dere ha. Men jeg prøver å bytte termostatene. Men hva er systemrens?? mener primusmotor nevnte dette. Ringnes1 Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SF Svart 7.August.2008 Del på Facebook Svart 7.August.2008 Info om systemrens finner du her: http://www.maritim.no/product.aspx?id=4700...upkey=006003060 Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post Share on other sites More sharing options...
TG-cruiser Svart 7.August.2008 Del på Facebook Svart 7.August.2008 Hej Jeg har også TMD30, og ved marchfart er temp 80 grader. Også ved fuld gas i kortvarige perioder, bliver den ikke varmere. Ved lavere fart fart faldet temp og det gør den næsten med det samme gassen bliver lettet. Du bør også kigge på dit søvandssytem, pumper impelleren nok søvand rundt? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
windy26 Svart 7.August.2008 Del på Facebook Svart 7.August.2008 Er riktig som Kima sier 80 grader er ganske riktig, greit å slakke av på turtallet ,men du skal kunne kjøre en diesel motor på fult turtall det må den tåle i minst en 30min vis ikke er det noe galt eller utslitt!! du sparer jo helt klart diesel og slitasje ,men slik er det, alle bør også kjøre max på en diesel minst 10-15min en gang i blandt dette har motoren veldig godt av! , en Diesel har ikke godt av å bare surre rolig rundt! Hilsen mekanikker :nono: Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
primusmotor Svart 7.August.2008 Del på Facebook Svart 7.August.2008 Hva er forskjellen på en TAMD 30 A og B? Litt off topic, men men Sitér dette innlegget D5L Rana 13 Master 680 Skilsø 750cc Dacapo 9000 flyer SUN 33 Nordic oceancraft 28 Skorgenes 335 Skorgenes 375 Link to post Share on other sites More sharing options...
Gudrun Svart 7.August.2008 Del på Facebook Svart 7.August.2008 Vær obs på at tilstanden på kjølerinnsatsene på disse kan lure dere. Noen har en lei tendes til å begynne å lekke. Er du usikker på om den er ok tar du av påfyllingslokket før start og start motorn og la den gå på tomgang noen få minutter. Er den tett vil nivået ned i tanken holde seg noenlunde stabilt. Er den lekk vil nivået stige for så å renne over. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gudrun Svart 8.August.2008 Del på Facebook Svart 8.August.2008 Til primusmotor: Ser på oversikten og kan ikke finne noen A og B motor på 30 serien. Produsert fra 1983 til 86. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Seesnake Svart 17.August.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.August.2008 (redigert) Hei på dere. har byttet termostatene men ingen bedring i kjøletemparaturen Har pratet med forige eier og han sier varmeveksler og oljekjøler er blitt rengjort. Ja jeg stoler på han da jeg kjenner han. Han har alltid vært overforsiktig og nøye med alt ting.. Men temparaturen min er for høy!! Jeg kan kjøre på 1800 omdr. og temparaturen holder seg akkurat på 80-82 gr. Kjører jeg båten opp til 2500 går garantert gradene opp til 90+++!! . Jeg snakket med han om eksosbendet (hvordan virker det tro? )men det hadde han ikke noe tro på Hva er den nærliggende orsaken tro?? har selvfølgelig byttet impeller termostater. Personlig synes jeg vanninntaket på nidelven virker lite. Kan dette være underdimensjonert fra starten?? Håper dere kan hjelpe meg med spørsmålene mine. Ellers går motoren veldig fint. ikke noe rykk on napp. Ringnes 1 Redigert 17.August.2008 av ringnes1 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
flex Svart 17.August.2008 Del på Facebook Svart 17.August.2008 Hei, har du sjekket kjølerne? Kan tyde på at en av disse er tett / lite gjennomstrømning. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Seesnake Svart 17.August.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.August.2008 Hei Flex. Nei jeg har ikke sjeket noen ting da jeg stoler på forige eier . Men mener du oljekjøleren og varmeveksler?? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Slagskibet Svart 17.August.2008 Del på Facebook Svart 17.August.2008 Er nok de to han mener, men kikk på eksosbendet først. Eksosbendet er bare et dobbeltvegget rør med hull innvendig hvor vannet kommer inn i eksosen. Fort å ta ut og har du noe langt å pirke med så får du sikkert ut mye rust. Temperaturene på turtallene du nevner er for høye etter mitt syn, men hvor mye delvis tett eksosbend utgjør er jeg usikker på. Siden du stoler på selger burde du vente med kjølerene til sist. Begynn med eksosbendet og ta en omgang med systemrens på saltvannssiden. En mere udda feil kan være blokka i forkant av motoren som leder ferskvannet fra den ene siden av blokka til den andre. En lekkasje her er vanskelig å se men den er enkel å ta ut og sveises greit med spesialpinner. Jeg merket første symptom på at noe var galt her i form av høy temp på tomgang. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SvartRøyk Svart 17.August.2008 Del på Facebook Svart 17.August.2008 Enig med "Slagskipet". Eksosbendet er enkelt å sjekke og er en høyst vanlig årsak til ditt problem. Denne motoren bør marsje på 78-80gr. 2 grader mer på full rulle. Kan jo føye til i listen over øvrige ting det kan være: Sjekk pakningen mellom pumpehus og sjøvannsrør (kobber) på sugesiden. Her kan den suge luft. Enten gammel pakning eller skevt montert. I mitt tilfelle hørte jeg en plystrelyd over 2000 omdr. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
sol Svart 17.August.2008 Del på Facebook Svart 17.August.2008 Henger meg på denne,da jeg har tilsvarende problem på en 40B motor. Hvordan går man frem med å kjøre systemrens? Har tidligere gjort det på snekka mi.og da la jeg slange til sjøvannsinntaket opp i en bøtte med ferding utblandet systemrens.Kjørte motoren litt og stoppet den. Vil det kunne funke på samme måte her tro?? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Slagskibet Svart 17.August.2008 Del på Facebook Svart 17.August.2008 Sikkert, men det beste er å rundpumpe og ha litt temperatur på væsken. Jeg kjørte luriumet inn via lang slange fra sjøvannspumpa og en pøs bak ved eksosbendet og samlet det opp bak bendet. Kjørte motoren varm og koblet av og på slanger og diverse og kjørte luriumet inn i motoren. Hver annen time omtrentelig så startet motoren opp og ble kjørt et kvarter til 20 minutter. Sånn holdt jeg på hele dagen og om natta så lot jeg bare motoren stå med luriumet i. Det som kom ut på eksos siden var alt annet enn pent, svart som tjære. Og det skal visst være tegn på at luriumet har gjort sitt. Etter systemrens lønner det seg å bytte anodene på varmeveksler og gearkasse. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Seesnake Svart 17.August.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.August.2008 Takk for mange gode svar.Ja da skal jeg begynne med eksosbendet. Har egentlig trua på dette da jeg vet at eksosbendet ikke er gjort rent. :nono: Noe jeg syntes er litt rart er at det høres litt rart ut i eksosen ut bak. høres ut som mye eksos og lite vann.(mørk klapre lyd) dersom jeg drar på litt. Da skal jeg begynne med eksobendet i kveld. Så skal dere få beskje Ringnes1 Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.