Jump to content

Temperatur TMD30? Usikker...

Seesnake

Recommended Posts

Hei Ringnes

De kjølerne jeg tenkte på var "varmeveksleren og Intercooleren"

Tok det som en selvfølge at du har begge disse kjølerne. I tillegg også smo.kjøleren.

Det jeg i første omgang tenkte på var avleiringer i kjølerne. I sommer har det vært høye temperaturer, og du har sikker ikke brukt båten hele tiden. Det vil til tider bli ganske varmt i båten, og vannet i varmevekslern fordamper og tilbake har du salter. Disse bygger seg opp, og kjøle-effekten svekkes, samtidig vil gjennomstrømmen minke.

Har vært ute for det samme flere ganger.

Redigert av flex (see edit history)

Hei på dere. Har i dag sjekket litt annet på motoren da jeg blei litt mistenksom på eksosbend og annet som angår kjøling. Fant en merkelig lekasje som jeg håper dere kan forklare meg hvorfor!!. Kan et utett lokk føre til dårlig sirkulasjon på motoren? og kan det bli lekasje i lokket (4-kantede) dersom eksosen er veldig tett??

lekk_1.jpg PS! har aldri hatt trykk på eksansjonstanken når jeg har tatt av skrulokket når motoren er varm.

Tok også et bilde av eksosbendet som ikke ser bra ut.lekk_2.jpg

Har ikke tatt det av enda da mørket falt på. Det bør vel gjøres da det ikke ser bra ut??

Må vel finne ut av dette håper jeg da kunnskapen er hos dere akkurat nå!! :flag:

Håper ikke det er noe alvorlig. :cryin::cryin: I morgen tidlig skrus eksosbendet av.

Motoren går varm som forklart tidligere. Dette er ikke riktig. :nonod::nonod::nonod:

R1 :sailing:

Redigert av ringnes1 (see edit history)

Nei, det skulle ikke by på større utfordring.

Er litt usikker på din maskin, men vil tippe den er ferstet med 4 bolter.

Ved utsyring, vær forsiktig med syren. Den er sterk, så la den ikke stå mere enn 4-6 timer (kommer an på hvilken syre du bruker) - spyl godt med fw. etter utsyring.

Jo, det kan være vrient å få ut innsatsen på varmeveksleren spesiellt hvis det har romstert litt saltvann der. Det burde være en modifesert rørsats innmontert på denne motoren og det er lett å få denne forkjært inn og da er den desto vanskeligere å få ut igjen uten å ødelegge den. Det er nok bedre å trykkteste den med innmaten i og heller plugge lekke rør. (Min rørsats var feilmontert og stod i bue og innsatsen var krum-skikkelig moro å få den ut)

Men det er ikke lurt å begynne med og holde på med for mye samtidig etter mitt syn. Sjekk eksosbendet først og se hvordan temperaturen blir da. Ikke bekymre deg for mye om rustvannsstripa på bildet.

Hei.

Jeg var i kontakt med båtverksted her lokalt. 30% saltstre blandet 1/3. Lå den stå i kjøleren 20 min av gangen. Min var grodd med både skjell osv. Etter 20 min tømte jeg ut en stoor gugge. Da var denne ren siden kobberet var kommet til synet med sin prakt. Spyl godt med ferskvann ja.

Ved utsyring, vær forsiktig med syren. Den er sterk, så la den ikke stå mere enn 4-6 timer (kommer an på hvilken syre du bruker) - spyl godt med fw. etter utsyring.

Hei på dere. Nå har jeg fått av eksosbendet. dete ser ok ut da alle kanalene er opne. :confused: Men tok et bilde av eksosen ut. Ser jo temlig brent ut??

kan være gammelt da. Men dette indikerer veldig lite vann?? R1

brent_plast.jpg

er usikker men kan vel ikke være lite vann i inntaket under båten?? Går jo aldri varm(90 grader) på tomgang.

hei. har inspisert kjøleren som sitter over oljekjøleren men vet ikke helt om det er denne kjøleren du mener?( jeg er temlig disel-grønn).vann_inn_vann_ut..jpg se bilde. har bare inspisert denne gjennom inntaket med kikkert. den skal være gullanes rein i følge selger og det tror jeg. Eller kan han ha montert denne feil?kjoeler.jpg

En ting jeg stusset på var at jeg ikke klarte å blåse i gjennom gummislangen(saltvann ut)som går fra veksleren og ned til giret og ut til eksosen?? skal ikke dette være åpent da??

Håper dere kan svare på alle spørsmålene mine. Hilsen R1

Ja selvfølgelig... :smiley: det tenkte jeg ikke på flex. :smiley: Men syntes alikevel det er litt rart at jeg ikke klarte å blåse gjennom slangen som går ut av veksleren ned på kjølingen til giret og opp i gjen til eksosen ut? virket stein hart men mulig dette skal være slik :confused: Tenker da at saltvannspumpen må jo nesten flytte fjell spør du meg... :confused::confused:

Litt rart i grunn at motoren ikke går over-varm når jeg ligger ved brygga og kjører den på høyt turtall...(lenge)

Forige eier sier det ikke er noe å bekymre seg over. Men dette kan jo bli havari dersom jeg ikke finner det ut. Har vært oppe i 96 grader... da stoppet jeg motoren selv.... Bedre føre var...

Går vel ut i fra at nebb-inntaket under båten sitter riktig vei?? Var noe som slo meg da motoren ikke blir overvarm ved fri-kjøring.. skal sjekke i morgen med undervans-monitor.

Skjekker også inngang varmeveksler og blåser jeg.Takk for hjelpen så langt :flag::flag:

Ringnes1 :smash::smash:

Når du kjører båten ved brygga, har du ingen belastning, dette er nok grunnen til at du kan kjøre i lengre tid.

En annen ting kan være at inntaket ditt er tett / nesten tett. Dette vil du se når du skal sjekke intaket.

Du skulle også klart å blåse luft gjennom slangen - som du sier, den går opp til eksosen.

Det tyder på at en av kjølerne er tett.

Lykke til videre :smiley:

Har du zink anoder på giret, er litt problemer med at den nederste faller av vist den er montert slik at denne blokkerer for kjølvannet....

D5L           Rana 13     Master 680     Skilsø 750cc     Dacapo 9000 flyer     SUN 33     Nordic oceancraft 28     Skorgenes 335   Skorgenes 375

hei.nå drar jeg bort i havna å sjekker saltvanns inntaket og kuleventilen. Tat med en bøtte med kaffe så der blir jeg en stund :tongue: . Anode nederst på giret bruker jeg ikke da noen mener denne kan brekke og skale kjøleproblem. skal blåse gjennom kjøleren(etter oljekjøler) så den ikke er tett.

skal også sjekke saltvanns sirken som går ut av veksleren ned på giret og opp til kjølerbendet.(kjølerbendet er ok)

Kommer tilbake senere i dag :seeya:

Ringnes1 :diving:

hei i gjen. Har nå skjekka sirkulasjon fra veksleren og ned på giret og opp og ut i eksosbendet. Dette virket greit men kunne kanskje vært bedre sirk ved anodene på giret litt usikker)ren_varmeveksler.jpg. Har også skjekket gjennomgangen på varmeveksleren som bilde viser.

Skal skjekke oljekjølerens gjennomgang i morgen. og selvfølgelig kuleventilen.

Men hvordan kan jeg skjekke oljekjølern uten å demontere denne?? holder det å blåse fra impellersiden og koble fra ingangen på veksleren? :confused:

R1 :flag: føler at jeg jobber meg bakover nå :flag:

Kjøleren kan jo se gullende ren på saltvanns siden, men du klarer jo ikke og se på ferkvannsiden uten og ta ut innsatsen, kan jo være mye drit/rusk på denne siden og, derfor er systemrens på både ferskvann og saltvannsiden være og anbefale.

D5L           Rana 13     Master 680     Skilsø 750cc     Dacapo 9000 flyer     SUN 33     Nordic oceancraft 28     Skorgenes 335   Skorgenes 375

hei Primusmotor. Velger å tro på selger som sa kjøleren hade vært ute.Det mener jeg stemmer siden det er full gjennomgang av saltvann på kjøleren. men du er sikkert inne på noe..... Er det baredisse 4 skruene å løsne? :confused: kommer hele insatsen ut da? hadde veldig lyst men er veldig go-troende da det gjelder han som solgte meg båten :smiley:

Rørsatsen sitter festet med en lang gjennomgående bolt og mutter i senter såvidt jeg husker. Du må nok ta ut hele varmeveksleren for å få ut rørsatsen da rørsatsen kan sitte godt. Min ringe påstånd er at du skal ha max uflaks hvis det er så mye dritt på ferskvanns siden at det går ut over kjølingen. Prøv heller med systemrens og spyl ferskvanns siden så godt du kan.

Sjøvannskrana er lett å sjekke ved å koble av slangen og åpne ventilen. Vælver vannet inn så er den nok OK.

Forresten så er det ikke bare bare å kjøpe båt av kjente. Jeg gjorde det samme og maken til dårlig vedlikeholdt motor har jeg aldri hatt noengang ! Det blei så ille og hadde vært så dyrt å få skikk på den at jeg valgte å bytte ut hele dritten. Stol aldri på en maskinist. :smash::smash:

Viser til innlegg nr 27, med bilde. Der ser det ut som det er lekasje under lokket over termostatane (der påfyllinga er). Dette må du få tett. Har erfart at dette loket kan vere sloka (bua) i enderetningen. Du må enten få det plana, eller prøve med permateks e..l. Og så har du vel sjekka inntaksfilteret for sjøvatnet. Har du originalt filter (etter sjøvannspumpa) har lokket på dette lett for å bli sprengt, dersom det blir høgt trykk på trykksida. (tett kanaler)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...