Krimart Startet 6.August.2008 Link til dette innlegget Startet 6.August.2008 (redigert) Hei, har Selden Single Line Slab Reef på storseilet, dvs. 2 rev som reves via reveliner til cocpit og der det er en line i akterliket og en i masteliket koblet sammen med en vogn og en trinse inne i bom'en som vist på følgende figur: På rev 2 er vogna helt fremme ved masten når seilet er helt oppe, og helt bak ved bomnokken når rev 2 er satt. Har fått sydd inn maljer til et 3dje rev, men siden det hverken er trinse eller lengde nok i bom'en må jeg finne en annen løsning for dette revet. Har et tredje tau som ikke er i bruk men som går tvers i gjennom bom'en. Hadde tenkt å bruke dette på rev 3 i akterliket på samme måte som rev 1 og 2, og i tillegg ha en egen line for masteliket, omternt som cunningham'en, dvs det blir 2 liner å dra i. Ulempen er at rev 3 sjelden er i bruk, det blir mer vekt, mer tau etc. På den annen side er det jo når du trenger rev 3 du har liten lyst til å måtte jobbe fremme på dekk og har mest bruk for reveliner til cocpit. Andre (teoretiske) løsninger er som følger: - Hvis jeg vet det vil blåse mye, rigge om revene før jeg går ut og sette rev 1 og 2 i h.h.v rev 2 og 3. Det innebærer i praksis at jeg kun har 2 posisjoner (rev 2 og 3) fordi rev 1 da ikke lenger eksisterer, og det er ikke mulig å heies seilet fullt opp fordi vogna bunner inne i bom'en. Det er dessuten fort gjort å tre noe feil hvis man gjør dette uten å heies seilet. - Når rev 2 er satt, er linene for rev 1 "ledig" og kan flyttes opp til rev 3. Utfordrende oppgave når det er rev 3-forhold, spesielt med kun familien som mannskap. Antar det blir spesielt vanskelig å knytte linen rundt bom'en. Forslag? Kommetarer? Hvordan fungere andre systemer på markedet? Redigert 6.August.2008 av Krimart (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 6.August.2008 Link til dette innlegget Svart 6.August.2008 Jeg har selden rigg og 3 rev hvorav 1 og 2 er singleline rev og 3dje rev settes manuelt , har trinse/hjul til å strekke line til 3dje rev også i enden av bommen men den gangen jeg trenger 3dje rev da er det så mye vind at jeg går ut fra at jeg får greit med tid til å forberede meg og da må jeg uansett opp langs bommen og seise dette hele veien. Men om du ønsker å trekke line til 3dje rev så er det vel bare å trekke den utenom denne vogna inne i bommen. Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 6.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.August.2008 (redigert) 3dje rev settes manuelt Det er jo i prinsippet det jeg har også da. Men lysten på å rote med dette foran på dekk har en tendens til å minske når rev-3 forholdene er der. Så løsningen de få gangene det er tilfellelt har vært å seile kun med en liten flik av genoa'n - men noen bidevindsseilas er jo da ikke mulig. Hvordan gjør du det rent praktisk? Det holder jo ikke bare å surre noen seisinger rundt bom'en, du må ha et uthal og et nedhal for å få strekk i seilet - som jo er spesielt viktig i hard vind. Har du revekrok for maljen i masteliket? Har du seiingene permanent inne i seilet? Men om du ønsker å trekke line til 3dje rev så er det vel bare å trekke den utenom denne vogna inne i bommen. Selvsagt, det var jo det jeg skisserte, men det løser bare akterliket, må i tillegg ha en line 2 for masteliket. Det er nok denne løsningen jeg går for. Vil bare høre hvilken erfaring andre har først. Redigert 6.August.2008 av Krimart (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 6.August.2008 Link til dette innlegget Svart 6.August.2008 Fest lina i akterliket , trekk den gjennom bommen og opp til malja foran og ned igjen og bak til cocpit da har du mulighet til å reve for og bak samtidig. Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 6.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.August.2008 Linen bør vel gjennom maljen i akterliket og festes rundt bom'en også, for å få seilet ned mot bom'en. Det blir mye friksjon med en slik løsning, speiselt når revet skal tas ut igjen. Mulig at en trinse i steden for å tre tauet gjennom maljen er en fordel, ihverfall i masteliket. Har du prøvd dette selv? Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 6.August.2008 Link til dette innlegget Svart 6.August.2008 (redigert) Slurv av meg , mente selvsagt at det skal festes i bommen først og så opp gjennom malja eller trinsa om du har det i seilet , ned bak til enden av bommen ,gjennom bommen ,opp gjennom malja eller trinsa i seilet foran og deretter ned og bak til cocpit. Dette betyr at du må seile rundt med mer tau på seilet 99% av tiden du bruker båten , 3dje rev er vel ikke noe man setter om man ikke planlegger å seile i 25sek.m + og det er vel ikke hver sesong det skjer Redigert 6.August.2008 av Enzo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 6.August.2008 Link til dette innlegget Svart 6.August.2008 Jeg hadde ett sånt tredjerev, men har tatt det vekk. Ble vannvittig mye tau. Fjernet det inne ved masta først og satte på en ekstra revekrok fordi jeg måtte fjerne Cunninghamen for å få det til sittebrønn. Ble fremdeles mye hekting under setting, så jeg tok hele greia bort. revelinene ligger riktignok fremdeles i båten. Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 6.August.2008 Link til dette innlegget Svart 6.August.2008 denne tråden må slettes, da jeg ikke skjønner bæret av overskriften. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Krimart Svart 7.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.August.2008 Takk for svar. Det er nettopp alt tauverket og at det såpass sjelden er behov jeg ikke har rigget noe ennå. Men det er litt som med en redningsflåte, plutselig er det greit å ha en likevel. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.