Jump to content

Rev 3 på Selden Single Line Slab Reef

Krimart

Recommended Posts

Hei,

har Selden Single Line Slab Reef på storseilet, dvs. 2 rev som reves via reveliner til cocpit og der det er en line i akterliket og en i masteliket koblet sammen med en vogn og en trinse inne i bom'en som vist på følgende figur:

rev.jpg

På rev 2 er vogna helt fremme ved masten når seilet er helt oppe, og helt bak ved bomnokken når rev 2 er satt.

Har fått sydd inn maljer til et 3dje rev, men siden det hverken er trinse eller lengde nok i bom'en må jeg finne en annen løsning for dette revet. Har et tredje tau som ikke er i bruk men som går tvers i gjennom bom'en. Hadde tenkt å bruke dette på rev 3 i akterliket på samme måte som rev 1 og 2, og i tillegg ha en egen line for masteliket, omternt som cunningham'en, dvs det blir 2 liner å dra i. Ulempen er at rev 3 sjelden er i bruk, det blir mer vekt, mer tau etc. På den annen side er det jo når du trenger rev 3 du har liten lyst til å måtte jobbe fremme på dekk og har mest bruk for reveliner til cocpit.

Andre (teoretiske) løsninger er som følger:

- Hvis jeg vet det vil blåse mye, rigge om revene før jeg går ut og sette rev 1 og 2 i h.h.v rev 2 og 3. Det innebærer i praksis at jeg kun har 2 posisjoner (rev 2 og 3) fordi rev 1 da ikke lenger eksisterer, og det er ikke mulig å heies seilet fullt opp fordi vogna bunner inne i bom'en. Det er dessuten fort gjort å tre noe feil hvis man gjør dette uten å heies seilet.

- Når rev 2 er satt, er linene for rev 1 "ledig" og kan flyttes opp til rev 3. Utfordrende oppgave når det er rev 3-forhold, spesielt med kun familien som mannskap. Antar det blir spesielt vanskelig å knytte linen rundt bom'en.

Forslag? Kommetarer? Hvordan fungere andre systemer på markedet?

Redigert av Krimart (see edit history)

Jeg har selden rigg og 3 rev hvorav 1 og 2 er singleline rev og 3dje rev settes manuelt , har trinse/hjul til å strekke line til 3dje rev også i enden av bommen men den gangen jeg trenger 3dje rev da er det så mye vind at jeg går ut fra at jeg får greit med tid til å forberede meg og da må jeg uansett opp langs bommen og seise dette hele veien.

Men om du ønsker å trekke line til 3dje rev så er det vel bare å trekke den utenom denne vogna inne i bommen.

3dje rev settes manuelt

Det er jo i prinsippet det jeg har også da. Men lysten på å rote med dette foran på dekk har en tendens til å minske når rev-3 forholdene er der. Så løsningen de få gangene det er tilfellelt har vært å seile kun med en liten flik av genoa'n - men noen bidevindsseilas er jo da ikke mulig. Hvordan gjør du det rent praktisk? Det holder jo ikke bare å surre noen seisinger rundt bom'en, du må ha et uthal og et nedhal for å få strekk i seilet - som jo er spesielt viktig i hard vind. Har du revekrok for maljen i masteliket? Har du seiingene permanent inne i seilet?

Men om du ønsker å trekke line til 3dje rev så er det vel bare å trekke den utenom denne vogna inne i bommen.

Selvsagt, det var jo det jeg skisserte, men det løser bare akterliket, må i tillegg ha en line 2 for masteliket. Det er nok denne løsningen jeg går for. Vil bare høre hvilken erfaring andre har først.

Redigert av Krimart (see edit history)

Slurv av meg , mente selvsagt at det skal festes i bommen først og så opp gjennom malja eller trinsa om du har det i seilet , ned bak til enden av bommen ,gjennom bommen ,opp gjennom malja eller trinsa i seilet foran og deretter ned og bak til cocpit.

Dette betyr at du må seile rundt med mer tau på seilet 99% av tiden du bruker båten , 3dje rev er vel ikke noe man setter om man ikke planlegger å seile i 25sek.m + og det er vel ikke hver sesong det skjer

Redigert av Enzo (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...