Jump to content

Egenvekt, Musling 430?


Bluefin

Recommended Posts

Folkens;

 

Jeg skal bytte henger til min kjære Musling. Jeg vurderer et par forskjellige uten bremser, inkl. Tiki BT-450. Total nyttelast på denne nette, men lille hengeren er ikke mer enn ca. 320 kg. Med en motorvekt på ca. 70 kg blir det ikke allverden igjen.

 

Muslingen er som kjent "over-engineered", med veldig mye polyester. Den er vel streng tatt en av de tyngste åpne 14-foterne som finnes. Er det noen som vet hva som er den tørre egenvekten? Båten er en helt original 84- eller 86-modell (?) med jockey-sete og standard finértofter.

Link to post

Ifølge boat.no veier den 170kg - noe jeg syns høres litt lite ut. Vil tippe nærmere 200. Med 70kg motor så har du enda litt å gå på ift. batteri + bensintank osv.

 

Ellers så er selvlensende små skjærgårdsjeeper som f.eks Askeladden 445 Hunter, Bella 440R osv mye tyngre, veier ofte 300-330kg.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Takk for det!

 

(...) Ellers så er selvlensende små skjærgårdsjeeper som f.eks Askeladden 445 Hunter, Bella 440R osv mye tyngre, veier ofte 300-330kg.

 

Sant nok, sant nok. Jeg tenker vel på dem som større pga. bredden. Jeg hadde forresten en Silver Viking 17 STP, som veide 320 kg. Trade-offen var tynt skrog og en generelt simpel konstruksjon. Men jeg hadde utrolig mye gøy med den - den tok mye folk og var bl.a. glimrende å bade fra. "V"-bunnen fortjente dog ikke navnet, og venner og kjente kalte den for "strykejernet" pga. targabøylen og den flate bunnen.

Link to post

Ja, husker for noen år siden, var jo omtrent bare Linge-båtene som hadde v-bunn verdt navnet. Har tilogmed en brosjyre der Skibsplast påstår at Sportmann 14 har dyp v-bunn.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Takk for det. Jeg har faktisk sett posten din, men av en eller annen merkelig grunn så jeg ikke side 2...! :confused:

 

Grunnen til at jeg skal ha en så lett henger er forresten at jeg har tenkt å taue den med en bil som har maks tilhengervekt på 600 kg uten bremser, og jeg vil gjerne ha en så kompakt henger som mulig.

Redigert av Bluefin (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...