index Startet 9.April.2004 Del på Facebook Startet 9.April.2004 Hei, Jeg har et problem som jeg ikke finner helt ut av: I senere tid så har Sabben blitt vanskeligere å starte, den følger liksom bare med starteren uten å få opp turtallet. Får den som regel i gang etter å ha tatt ut glødepluggene og gitt den en fem seks pump med motorolje i sylindrene, men selv da blir den gående på lav tomgang med full gass på regulatoren i flere minutter før turtallet langsomt begynner å stige og øker til maks. Etter dette så fungerer den helt greit, og reagerer på regulatoren uten problemer. Er imidlertid litt usikker på om den kommer opp i maks turtall. Det virker nesten som om den ikke får nok diesel i starten, akkurat som om noe henger eller blokkerer. Har lurt på om det kan ha noe med sentrifugalregulatoren eller dysene å gjøre. Noen som har peiling på hva dette kan være? Har skitet filtre og slanger, luftet og stilt ventiler, så alt dette ser ut til å være OK. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Birchwood 320 Svart 9.April.2004 Del på Facebook Svart 9.April.2004 Tipper luft i systemet ennå... Hadde et slikt probl. med en snekke eg hadde tidligere med sabb i.. Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
index Svart 9.April.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.April.2004 Tipper luft i systemet ennå... Hadde et slikt probl. med en snekke eg hadde tidligere med sabb i.. Det er jo mulig, men problemet oppsto før jeg skiftet filtre og luftet, så det virker jo litt merkelig. Men det skader jo ikke å lufte litt til da. Noen som har flere tips? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
asso Svart 9.April.2004 Del på Facebook Svart 9.April.2004 Hvis du har instruksjonsbok til sabben,så finner du alt om feilsøking der,følg instruksjonene å du får motoren å gå...garantert !! Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 9.April.2004 Del på Facebook Svart 9.April.2004 Det ligger endel om Sabb 2H i dokumentarkivet. Sitér dette innlegget Link to post
skippy Svart 9.April.2004 Del på Facebook Svart 9.April.2004 Hallo. Har hatt samme motor og samme problemet selv. Det jeg kom frem til på min var at dieselen renner tilbake når motoren blir stående ubrukt over litt tid. Dvs. 1 til 2 døgn. Det jeg gjorde var å løfte ventilene, kinnet i 15 - 20 sek. kankje litt lenger. Hadde en oljekanne med 50% diesel og 50% motorolje som jeg sprutet inn i luftinnsuget. Kinnet så med ventilene oppe litt før jeg slapp di ned mens jeg kinnet. Dette fungerte godt så lenge jeg hadde motoren. Fant aldri ut hvorfor dieselen rant tilbake. Johnny Sitér dette innlegget Link to post
Harald- Svart 9.April.2004 Del på Facebook Svart 9.April.2004 Hadde samme problemet med min tidligere båt. Med samme motor. Hadde også en oljekanne med blanding av diesel og smo. Motoren anntendte ikke på korrekt, og det gikk noen sekunder før jeg fikk den opp i turtall, dersom den ikke døde bort da. Hadde dyno starter, og den måtte surre en god stund før jeg fikk den opp i turtall. Grunnen til dette var sprekk i toppen, og mangel på kompresjon. Sprekken viste seg å vere i forbindelse mellom sylinder og eksos side, så jeg kunne ikke se noe på utsiden mens motoren gikk. En bør vere forsiktig med innsprøyting av olje i sylinder, det samme gjelder startgass. Når en først har begynt med det, må en bare fortsette med det Jeg ville tatt av toppen, og sjekket om der er sprekker, dersom der ikke er synlige sprekker ville jeg kjøpt "crack finder" spray. Dette er et sett som består av tre type spray, den første er rengjøringsmiddel, den andre er en veske uten overflatespenning, og den tredje er et pulver som trekker opp igjenn væske nr. to slik at du ser en rød stripe dersom den finner sprekker. Celina Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 9.April.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.April.2004 Det som er litt merkelig er at dette har begynt nå i vår. Jeg har hatt den i to og et halvt år, og den har startet helt greit helt frem til nå (med mindre det er ekstra kaldt, da har den alltid vært vanskelig). Så det er nok noe som har skjedd nå som jeg må prøve å finne ut av. Det står ganske mye om feilsøking i boka, men akkurat denne type feil er ikke nevnt. Har lest så mye i den at jeg kan den snart utenat... Jeg får spørre Sabb forhandleren om han har vært borti dette. Det ordner seg nok denne gangen også. Motoren er jo nesten ny, bare 25 år gammel!! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Harald- Svart 9.April.2004 Del på Facebook Svart 9.April.2004 Det som er litt merkelig er at dette har begynt nå i vår. Jeg har hatt den i to og et halvt år, og den har startet helt greit helt frem til nå (med mindre det er ekstra kaldt, da har den alltid vært vanskelig). Så det er nok noe som har skjedd nå som jeg må prøve å finne ut av. Det står ganske mye om feilsøking i boka, men akkurat denne type feil er ikke nevnt. Har lest så mye i den at jeg kan den snart utenat... Jeg får spørre Sabb forhandleren om han har vært borti dette. Det ordner seg nok denne gangen også. Motoren er jo nesten ny, bare 25 år gammel!! Men det kan jo komme av at toppen har fått en sprekk i den senere tid. Det samme skjedde med meg, det kom plutselig, og dersom du sprøyter for mye olje inn i sylinderen, vil det beggy seg opp større eksplosjonsjonstrykk i sylinder, og sprekkene kan bli større/flere Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 10.April.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.April.2004 Var en tur innom Røyksund Mek.(Sabb forhandler) i dag, og de mente at feilen nok lå i for dårlig kompresjon. De mente at en ventilsliping kunne gjøre mye, så da er det vel bare å ta av toppen og se hvordan det ser ut. Fikk også beskjed om at 2H'en er kjent for å være tung å starte, noe jeg har merket selv også de årene jeg har hatt den. Den er veldig var for lave temperaturer, og vil nok derfor bli lettere å starte når det begynner å våres litt mer. Så da kan jeg kanskje vente med å demontere toppen til utpå høstparten en gang. Får se når det blir tid til det... Det er jo greit med en båt som kan brukes også da. Nå når deg går mot sommer og alt.. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
skippy Svart 10.April.2004 Del på Facebook Svart 10.April.2004 Ja, og så er Sabben så tung og slepe i gang Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.