Oystein Ny Startet 6.August.2008 Link til dette innlegget Startet 6.August.2008 En kolega hadde leid ut båten i 2 uker og fikk den tilbake med 2 stk fulle og potte tette septiktanker. Kommer ikke en shit ut ved å åpne tømmekranene på begge 2. Han prøvde også å tømme tankene ved et slikt septikmottak med sug, bare litt kom ut. De må da ha brukt tørkepapir og ikke dasspapir?? Noen tips på fremgangsmåte for å fikse dette? Mvh Øystein Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 6.August.2008 Link til dette innlegget Svart 6.August.2008 Tipset er vel å spyle ned via dekkstømmingen med kranene åpne. Sikkert en drittjobb Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Bitteliten Svart 6.August.2008 Link til dette innlegget Svart 6.August.2008 Sjekk om luftinga er åpen også . Spyl inn med vannslange fra utsiden. Heretter leverer vel utleier båten med ikke resirkulert toalttpapir for hele utleieperioden tenker jeg Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 6.August.2008 Link til dette innlegget Svart 6.August.2008 Prøv å stake igjennom fra utsiden av båten. Hvis det ikke hjelper, må nok tankens mannhull åpnes slik at man kan stake det opp fra innsiden av tanken. Lykke til.. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
index Svart 6.August.2008 Link til dette innlegget Svart 6.August.2008 Sjekk om luftinga er åpen også . Spyl inn med vannslange fra utsiden. Dårlig tips! Vannet bygger opp trykk i tanken, og kommer ut igjen med fornyet styrke! Vet det, jeg har prøvd.... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Bitteliten Svart 6.August.2008 Link til dette innlegget Svart 6.August.2008 Nja - vet ikke om det er så dårlig tips. Er luftinga tett så får man uansett ikke ut stort. Og antakelig er det en svanehals på lufteslangen som gjør det vanskelig å stake den opp. Men man må jo ikke se ned i røret man spyler i dag Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 6.August.2008 Link til dette innlegget Svart 6.August.2008 Ta en av de gammeldagse sugekoppene og prøv denne på luftingen samt på tømmehullet under vannlinjen med kranen åpen , det kan være så enkelt at det løser proppen. Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 6.August.2008 Link til dette innlegget Svart 6.August.2008 Hvis man åpner mannlokket til septiktanken før man suger ut driten via septikmottakspumoen bør vel alt komme ut selv om luftinga er tett og avløp til sjø er like tett? Går jo an å prøve. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 6.August.2008 Link til dette innlegget Svart 6.August.2008 Men man må jo ikke se ned i røret man spyler i Nei, man MÅ jo ikke! Men man er jo litt nysjerrig også da . Og når man står på en utligger av den smale typen (ikke gangbar) så er det ikke så mange plasser å ta veien egentlig. Jeg kan i alle fall bekrefte at en vannslange med bra trykk klarer å bygge opp et skikkelig trykk i en tom septiktank! På den annen side så finner man fort ut om luftingen fungerer, og det er jo et pluss... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Bitteliten Svart 6.August.2008 Link til dette innlegget Svart 6.August.2008 Har prøvd det samme jeg - men da var heldigvis septikken tom og jeg hadde ikke øyet i slagen Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 6.August.2008 Link til dette innlegget Svart 6.August.2008 Tipset er vel å spyle ned via dekkstømmingen med kranene åpne. Sjekk om luftinga er åpen også . se til att luftningen eller dekkstömmningen virker.........så att du ikke har ett övertrykk i tanken, innan du gör noesomhelst annet !!!! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
SRA Svart 6.August.2008 Link til dette innlegget Svart 6.August.2008 Ta en av de gammeldagse sugekoppene og prøv denne på luftingen samt på tømmehullet under vannlinjen med kranen åpen , det kan være så enkelt at det løser proppen. dette funker ofte!! Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 6.August.2008 Link til dette innlegget Svart 6.August.2008 Det anbefales vel da at man er to som gjør dette - eller? Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 6.August.2008 Link til dette innlegget Svart 6.August.2008 Nesda , do tømmes shorthanded ! Få på deg speedoen og hopp i vannet , ligg og vak rett utenfor tømmeventilen og begynn å jobb med sugekoppen Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 6.August.2008 Link til dette innlegget Svart 6.August.2008 (redigert) Åpne kranene for tømming av tankene og før inn en tynn stiv vannslange med bra trykk og forsøk å stake opp dritten. Tanken har et rett løp løp rett ut mot kranen slik at staking helt inn i tanken burde være greit.. Er tanken helt full så er nivået over mannluken som ligger på siden av tanken helt øverst på tanken.. Godsakene er synlig gjennom det klare mannlokket om nivået er så høyt. Åpnes dette så blir det nok litt søl i båten, så det anbefaler jeg ikke.. Lyset for 3/4 full tank kommer på før nivået når mannluken Redigert 6.August.2008 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Bitteliten Svart 6.August.2008 Link til dette innlegget Svart 6.August.2008 HVorfor i alles navn er mannlokket på siden av tanken? Sitér dette innlegget Link to post
Chrian Svart 6.August.2008 Link til dette innlegget Svart 6.August.2008 Det er fordi toppen av tanken ligger helt oppunder dollbordet på båten, ikke den beste løsningen i denne sammenheng, men enkel å åpne når tanken er under halvfull. Sugekopp over gjennomføringen like under vannlinjen eller staking fra samme sted er trolig den beste løsningen når tanken er full. Sitér dette innlegget MVH Chrian Link to post
Sydvesten Svart 6.August.2008 Link til dette innlegget Svart 6.August.2008 (redigert) Fjernet innlegget da det ikke gangnet saken... Redigert 7.August.2008 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Victora III Svart 6.August.2008 Link til dette innlegget Svart 6.August.2008 (redigert) Prøv å stake igjennom fra utsiden av båten. Hvis det ikke hjelper, må nok tankens mannhull åpnes slik at man kan stake det opp fra innsiden av tanken. Lykke til.. Tror jeg er eneste effektive måte å få dette opp på. En kan si mye dritt om Bavaria, men septik-avløpet er faktisk noe av det enkleste og mest effektive jeg har sett. Hos meg er det 50 cm rett septik-slange rett ut fra septikktanken.Ikke mye krinkelkroker eller pumper som dritten kan sette seg fast i der. Men brukes det hånklepapir kan jo selv vannklosett bli tette... HVorfor i alles navn er mannlokket på siden av tanken? Cause it`s a Bavaria! Og der elsker vi alt som har med dritt å gjøre Rett og slett fordi det er eneste sted å komme til en tank som er skott-montert Redigert 6.August.2008 av Swande (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 6.August.2008 Link til dette innlegget Svart 6.August.2008 (redigert) Det er desverre ikke alle som kjenner like godt til hvordan ting er montert på en Bavaria selv om de uttaler seg med rimelig skårsikkerhet om det i andre tråder... Derfor får man etter mitt syn slike "mindre intelligente" spørsmål om hvorfor mannlokket er plassert i øvre del av tanken og ikke utillgjengelig plassert Cause it`s a Bavaria! Og der elsker vi alt som har med dritt å gjøre Rett og slett fordi det er eneste sted å komme til en tank som er skott-montert Med dette som bakgrunn skal jeg ikke spørre hvorfor i alle dager septik tanken er skottmontert. Da blir man vel karakterisert som evneveik av Superiore Sydvesten . I min verden er det vanlig å ha mannlokket plassert på toppen av tanken - men jeg lever nok i feil verden Redigert 6.August.2008 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
`MINA' Svart 6.August.2008 Link til dette innlegget Svart 6.August.2008 Når ditten er tømt, er det bare å handle inn mye "Katrin Easy Flush" papir. Dette er helt suverent til båt. Løser seg opp til en grøt med en gang det kommer i vann. Regner med at slike problemer unngåes senere da. Jeg kjøper dette på Binders. Sitér dette innlegget Mvh `MINA` Link to post
Bitteliten Svart 6.August.2008 Link til dette innlegget Svart 6.August.2008 Vi har erfart at vanlig hvitt papir også fungerer bra. Det lettoppløselige kan bli litt for lett opløslig noen ganger Men resirkulert papir er fyfy! Det blir bare en hard klump Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 6.August.2008 Link til dette innlegget Svart 6.August.2008 Det er desverre ikke alle som kjenner like godt til hvordan ting er montert på en Bavaria selv om de uttaler seg med rimelig skårsikkerhet om det i andre tråder... Derfor får man etter mitt syn slike "mindre intelligente" spørsmål om hvorfor mannlokket er plassert i øvre del av tanken og ikke utillgjengelig plassert morsomste innlegget jeg har lest på lenge . ha meg unskyldt alle sammen. bare måtte flire av den der . Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Lotus Svart 6.August.2008 Link til dette innlegget Svart 6.August.2008 Jeg tok det også som en selvfølge at mannlokket var plassert på toppen av tanken når jeg gav råd. Problemet mitt er at jeg bare kjenner til hvordan ting normalt gjøres. For øvrig synes jeg det ikke er et mindre intelligent spørsmål å spørre hvorfor mannlokket er plassert på siden. Da lærer man at grunnen er den mindre intelligente plasseringen av tanken klin oppunder dørken og med fravær av adkomst ovenfra. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 6.August.2008 Link til dette innlegget Svart 6.August.2008 Du har allerede fått mange tips. Ett tilleggstips: Siden dere ikke klarer å tømme septik via tømmestasjon er det vel ganske nærliggende å anta at luftinga er tett. De septikktankene jeg kjenner til har etter mitt skjønn underdimensjonert utlufting. Når septikkene flyter omkring i tankene kan den når båten har bølgebevegelser fort tette igjen luftingen. Mitt råd er å besøke tømmestasjonen påny. Ta med en bærbar luftkompressor og forsøk å presse luft inn i lufteventilen. Jeg har gjort dette for et par båter, og det har virket i disse tilfellene. Jeg er klar over at jeg trolig er blant de fremste trykkluftentusiastene her på BP. Men jeg ser at jeg hver sesong har bistått andre båteiere med trykkluft. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.