Jump to content

Tette septiktanker på en Bavaria 39 cruiser

Oystein Ny

Recommended Posts

En kolega hadde leid ut båten i 2 uker og fikk den tilbake med 2 stk fulle og potte tette septiktanker.

Kommer ikke en shit ut ved å åpne tømmekranene på begge 2.

Han prøvde også å tømme tankene ved et slikt septikmottak med sug, bare litt kom ut.

De må da ha brukt tørkepapir og ikke dasspapir??

Noen tips på fremgangsmåte for å fikse dette?

Mvh Øystein

Men man må jo ikke se ned i røret man spyler i

Nei, man MÅ jo ikke! Men man er jo litt nysjerrig også da :blush: . Og når man står på en utligger av den smale typen (ikke gangbar) så er det ikke så mange plasser å ta veien egentlig. Jeg kan i alle fall bekrefte at en vannslange med bra trykk klarer å bygge opp et skikkelig trykk i en tom septiktank! På den annen side så finner man fort ut om luftingen fungerer, og det er jo et pluss...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Åpne kranene for tømming av tankene og før inn en tynn stiv vannslange med bra trykk og forsøk å stake opp dritten. Tanken har et rett løp løp rett ut mot kranen slik at staking helt inn i tanken burde være greit.. Er tanken helt full så er nivået over mannluken som ligger på siden av tanken helt øverst på tanken.. Godsakene er synlig gjennom det klare mannlokket om nivået er så høyt. Åpnes dette så blir det nok litt søl i båten, så det anbefaler jeg ikke.. Lyset for 3/4 full tank kommer på før nivået når mannluken

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Fjernet innlegget da det ikke gangnet saken...

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Prøv å stake igjennom fra utsiden av båten. Hvis det ikke hjelper, må nok tankens mannhull åpnes slik at man kan stake det opp fra innsiden av tanken. Lykke til.. :puke:

:yesnod: Tror jeg er eneste effektive måte å få dette opp på. En kan si mye dritt om Bavaria, men septik-avløpet er faktisk noe av det enkleste og mest effektive jeg har sett. Hos meg er det 50 cm rett septik-slange rett ut fra septikktanken.Ikke mye krinkelkroker eller pumper som dritten kan sette seg fast i der. Men brukes det hånklepapir kan jo selv vannklosett bli tette...

HVorfor i alles navn er mannlokket på siden av tanken?

Cause it`s a Bavaria! Og der elsker vi alt som har med dritt å gjøre :lol: Rett og slett fordi det er eneste sted å komme til en tank som er skott-montert

Redigert av Swande (see edit history)
Det er desverre ikke alle som kjenner like godt til hvordan ting er montert på en Bavaria selv om de uttaler seg med rimelig skårsikkerhet om det i andre tråder... Derfor får man etter mitt syn slike "mindre intelligente" spørsmål om hvorfor mannlokket er plassert i øvre del av tanken og ikke utillgjengelig plassert

Cause it`s a Bavaria! Og der elsker vi alt som har med dritt å gjøre :lol: Rett og slett fordi det er eneste sted å komme til en tank som er skott-montert

Med dette som bakgrunn skal jeg ikke spørre hvorfor i alle dager septik tanken er skottmontert. Da blir man vel karakterisert som evneveik av Superiore Sydvesten :puke: . I min verden er det vanlig å ha mannlokket plassert på toppen av tanken - men jeg lever nok i feil verden :wink:

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Det er desverre ikke alle som kjenner like godt til hvordan ting er montert på en Bavaria selv om de uttaler seg med rimelig skårsikkerhet om det i andre tråder... Derfor får man etter mitt syn slike "mindre intelligente" spørsmål om hvorfor mannlokket er plassert i øvre del av tanken og ikke utillgjengelig plassert

morsomste innlegget jeg har lest på lenge . :lol:

ha meg unskyldt alle sammen. bare måtte flire av den der .

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Jeg tok det også som en selvfølge at mannlokket var plassert på toppen av tanken når jeg gav råd. Problemet mitt er at jeg bare kjenner til hvordan ting normalt gjøres.

For øvrig synes jeg det ikke er et mindre intelligent spørsmål å spørre hvorfor mannlokket er plassert på siden. Da lærer man at grunnen er den mindre intelligente plasseringen av tanken klin oppunder dørken og med fravær av adkomst ovenfra.

Du har allerede fått mange tips. Ett tilleggstips: Siden dere ikke klarer å tømme septik via tømmestasjon er det vel ganske nærliggende å anta at luftinga er tett. De septikktankene jeg kjenner til har etter mitt skjønn underdimensjonert utlufting. Når septikkene flyter omkring i tankene kan den når båten har bølgebevegelser fort tette igjen luftingen. Mitt råd er å besøke tømmestasjonen påny. Ta med en bærbar luftkompressor og forsøk å presse luft inn i lufteventilen. Jeg har gjort dette for et par båter, og det har virket i disse tilfellene. Jeg er klar over at jeg trolig er blant de fremste trykkluftentusiastene her på BP. Men jeg ser at jeg hver sesong har bistått andre båteiere med trykkluft.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...