Jump to content

Tette septiktanker på en Bavaria 39 cruiser

Oystein Ny

Recommended Posts

Siden mannlokket ikke kan fjernes fordi det sitter på siden av tanken, er jeg enig med Roaldbj i at trykkluft inn luftingen - etter at man har startet drittsugeren på brygga - virker som en glimrende ide. Ikke kan det bli overtrykk i tanken og ikke kan det bli undertrykk hvis kompressoren gjør jobben sin. Så fremt ikke noe virkelig stort også har tettet sugerøret som går ned til bunnen av tanken og som drittsugeren benytter, burde dette funke.

Beste løsningen er:

- ligge på bryggen eller i gummibåt og føre en vannslange opp i hullet under båten. Surr en fille rundt slangen slik at du får det tett rundt slangen og det blir trykk opp i tanken. Ta opp hånden av vannet før morroa kommer... (hvis luftingen er tett, er det lurt å åpne mannlokket før spylingen)

Etter det, gjelder det å ha stengeventilen lukket og ikke tømme tanken før lampen lyser og det er nok "vekt" i tanken til at tømmingen går effektivt. Småtømming og åpne ventiler gjør at blandingen nederst i tanken blir for "tykk" og det lettere blir tett.

Tømmer du når lampen lyser og ikke fyller opp mer, vil mannhullet være over dritten. Kjekt hvis den må åpnes. Å ta et bilde ned i tanken gjennom mannhullet når tanken er tom, kan også være greit for å være sikker på at det ikke ligger noe der som kan blokkere.

Redigert av TMS (see edit history)

TMS

Heisan.

Har jo selv en B39 som jeg kjenner godt. Det er vel uten tvil mange forslag og ideer som ikke er like smarte her, de passer ikke på en B39.

Min måte og åpne tett septik på er, jeg ligger i gummingsen med den sugekopp typen ved tømme punkten inder båten ca 30 cm under vannlinjen noen få pump og alt raser ut, alternativt bruker jeg en vannslange med en egenlaget spyledyse klemt rør bit som jeg fører opp og vips så kommer alt ut da også. Det kan legges til at dette har skjedd 3 ganger og skyldes at vi hadde glemt og stenge tømmer krana for tanken, da fungerer ikke disse septiktankene slik de skal. Tankene er avhengig av vann for og fungere skikkelig.

Lykke til.

Jeg mener også at om jeg åpner tømme punktene på dekk så renner septikken raskere ut=mere luft=ingen vakuum.

En ting til, tømme tankene når båten er i fart tror jeg også påvirker tømmingen, mere motstand senere tømming alt renner ikke ut like fort.

Redigert av skage (see edit history)

Klarer ikke og svare deg helt sikkert her og nå, men mener at de er relativt flate under ja.

En sikkeli tabbe på disse tankene er jo at når du har tømt tanken helt og begynner og bruke wc igenn så fyller røret som går til dekksventilen/tømeventilen seg opp med kloakk først, dett bli egentlig liggende så fremt du ikke fysisk spyler dette ut ved tømming, det er altså en svanehals som bil fylt opp Tømmelangen e jo i bunnen av tanken og går oppover til dekket. Jeg har somvane og fylle opp septikktankene med rent vann minst en gang i uka dettevannet står bare i tanken til neste gang jeg skal ut.

Og ja jeg plages av litt lukt i aktre wc, en liten snik av en likt som jeg ikke klarer og bli kvitt.

Hver gang jeg har tømt tanken så heller jeg på litt blåveske samt pumper inn litt vann før den er klar til å fylles igjen.

Spyler også med ferskvann innimellom fra dekkstømmingen og har ikke vært plaget av tett tank noen ganger , tanken jeg hadde i Dufouren var av plast og med flat bunn , den jeg har i rassyen er helt annerledes , der er bunnen skrå hele veien ned mot uttaket og den er i rustfritt , vet ikke hva som er best men det fungerer ihvertfall veldig bra hittil

Tanken er flatbunnet med utløpet av tanken i et hjørne/siden av tanken mener jeg å huske... akterut.... sjekket ikke om tanken er i vater eller om den heller akterover siden jeg ikke hadde problemer med tanken den tiden jeg hadde en 39. Tankene kunne gjerne vært noe større enn de ca. 2 x 60 liter som er ombord, det er det eneste jeg har å utsette på septiken ombord..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Er disse septik tankene på bavariaene lagd med flat bunn eller er det en tank som er asymetrisk med godt fall mot tømmeslangen i hele tankens bredde ?

Min er skottmontert, og tanken er "spiss" i bunn mot tømmeslangen. Det er også mannlokk på denne, men dette er montert på toppen av tanken. På min er det også montert en 3veis ventil på tømmeslangen, som gjør at det er mulig å spyle inn vann i bunn av tanken hvis nødvendig. Dette har ikke vært nødvendig etter vi byttet til ordentlig papir.

Bitteliten : Jeg tipper at du har el-toa med kvern ? Da er det vel greit å bruke vanlig hvitt papir. For dette males vel godt opp ?

Mvh

`MINA`

I vår B36 er tanken "spisset" i bunnen mot slangen.

Det med at slangen fyller seg med "tungavfall" først, gjorde at jeg en stund vurderte å montere en ekstra ventil helt oppe mot tanken. Imidlertid har erfaringen vært at det å riste i slangen når ventilen åpnes, gir grei nok effekt.

Vi hadde problemer med tanken en gang, men jeg har forstått at det var mine egen bommert. Mens tanken var full, så dunket jeg den i bunnen med en liten hammer. Resultatet ble bare at laget av "forsteinet" kalk av urin løsnet å store flak som la seg over utløpet.

Etter dette har jeg tatt meg bryet å rengjøre bunnen for dette laget på høsten når tanken er tom. Og ALDRI dunke tanken i bunnen igjen. :smiley::smash:

Når jeg leser denne strengen er det lett å skjønne hvorfor tankene normalt lages med skrå bunn og alle tilkoblinger på toppen.

På toppen er det da innløp for dritten fra toalettet. Har dritten først kommet seg opp i tanken, kan den aldri renne tilbake igjen. På toppen er det videre 2 sugerør som går ned i den dypeste delen av bunnen. Et sugerør for å suge dritt direkte opp gjennom dollbordstussen og et sugerør via pumpe og ut gjennom skroggjennomføringen i bunnen av båten.

Og mannlokk og lufting på toppen da selvfølgelig. Og en anstendig tankmåler.

Slik er det ikke en dritt som kan gå galt. Man kan ha krana til tømming i sjø stengt eller åpen uten at det spiller noen rolle. Man kan løsne slanger eller skru av mannlokk uten at det er et problem.

Når jeg leser denne strengen er det lett å skjønne hvorfor tankene normalt lages med skrå bunn og alle tilkoblinger på toppen.

[klippet bort]

sugerør via pumpe og ut gjennom skroggjennomføringen i bunnen av båten.

Hmm, det hadde vært interessant med tall, men jeg tror ikke det er normalt med pumpe for tømming av septik. Jeg tror det vanligst er selvfall.

mvh Knut Erik

"Når jeg leser denne strengen er det lett å skjønne hvorfor tankene normalt lages med skrå bunn og alle tilkoblinger på toppen."

Frittfallstanker er helt "normale" også på Bavaria. Min B36 har kileformet bunn.

"På toppen er det da innløp for dritten fra toalettet. Har dritten først kommet seg opp i tanken, kan den aldri renne tilbake igjen. "

I min Bavaria kan ikke dritten komme tilbake noe sted når den først har kommet i tanken.

"På toppen er det videre 2 sugerør som går ned i den dypeste delen av bunnen. Et sugerør for å suge dritt direkte opp gjennom dollbordstussen og et sugerør via pumpe og ut gjennom skroggjennomføringen i bunnen av båten."

Igjen, dette er ikke gjennomførbart på frittfallstank. Men du verden så deilig å slippe pumpene jeg har hatt på alle båter tidligere. Både manuell og elektrisk.

"Og mannlokk og lufting på toppen da selvfølgelig. Og en anstendig tankmåler."

Bavariaen fra 2004 har mannlokk på toppen.

"Slik er det ikke en dritt som kan gå galt. Man kan ha krana til tømming i sjø stengt eller åpen uten at det spiller noen rolle. Man kan løsne slanger eller skru av mannlokk uten at det er et problem."

Jo takk har måttet demontere slange og el-pumpe med topptilkobling... Veldig praktisk når svanehalsen tømmer seg tilbake. :cheers:

Vi snakker om to forskjellige konsepter, og da blir det "unormale" like normalt som det normale.

Spøk tilside, septik er et tema for alle båtfolk som før eller siden har hatt en dritthistorie. Men erfaringer med egen båt gjør at vi eliminerer bort ganske effektivt de verste problemene.

Vi for vår del bruker Aqua-papiret, og "Hellasmetoden". Papirkvaliteten i tilfelle noen glemmer seg, og søppelpose fungerer utmerket ellers.

Jeg syns frittfalltank er det greieste. Det man godt kan tenke på er å fylle tanken opp før tømming for å få kraftigst mulig fall. Bavarias opplegg er generelt bra, men har litt liten luftåpning så man må sørge for at denne er helt åpen for å få effektiv nok tømming. Den kan lett tette seg dersom man overfyller tanken.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Hadde denne Bavariaen og de andre som skriver om stadige problemer med det samme systemet hatt en fullflow 38mm membranpumpe, hadde de neppe hatt de problemene som beskrevet i denne strengen. Kan derfor ikke skjønne at noen ønsker seg et system der de må passe på hele tiden og der man risikerer å ende opp med to stappfulle septiktanker som er drittvanskelige å få tømt.

En fullflow membranpumpe - elektrisk eller manuell gjør at man kan glemme den type problemer som her er beskrevet.

En tank der alle tilkoblinger er på toppen vil aldri kunne lekke. Veldig kjekt det også.

Riktignok finnes det dårlige elektriske septikpumper a la de som har en kvern og suger fra 38mm slange og sputter det ut via 25 mm slange. Har man en fullflow pumpe med 38 mm i begge ender, kan det være så hard dritt det bare vil. Går det gjennom slangen, går det gjennom pumpen.

Bunnventilen kan stå åpen hele tiden. Armert 38mm septikslange med doble slangeklemmer går over vannlinjen. Trykk på knappen når man føler behovet for å lense ut litt dritt og 100 liter dritt forsvinner på noen få minutter. Blir ikke enklere og sikrere enn dette. Ulempen er kanskje at Bavaria ikke vil spandere på den 2000 kroners pumpen som er nødvendig?

Men for all del. De som vil dykke ned med sugekoppen sin og herje litt er selvfølgelig velkommen til å gjøre så :smiley:

Smak og behag. Smaken er som baken, den er delt. I tillegg er den full av dritt som skal ut. En septikpumpe gjør saken lettere når magen er treg og dritten ikke vil ut. Fritt fall funker da meget dårlig.

Grunnen til att flere får problemer med tømmingen av septiktanken på Bavaria er at de lar tømmeventilen være åpen en god del av tiden, dette medfører at papiret blir liggende i bunnen av tanken mens vannet renner ut med en gang.

Vi har alltid tømmeventilen stengt bortsett fra når vi skal tømme tanken, fyller den også helt opp noen ganger med vannslange gjennom åpningen i dollbordet for å få en grundig skylling av tanken. Vi bruker vanlig toalettpapir kjøpt i dagligvareforretninger og har aldri opplevd problemer med løsningen til Bavaria, i tidligere båter med kvern og pumpe har vi derimot hatt flere "drittjobber".

MVH Chrian

Men hvis tømmeventilen står åpen hele tiden blir det vel omtrent som ikke å ha septiktank? Man bare strør driten sin rundt overalt der man er. ER det noen som gjør slikt med vilje?

Vi har alltid tømmeventilen stengt bortsett fra når vi skal tømme tanken, fyller den også helt opp noen ganger med vannslange gjennom åpningen i dollbordet for å få en grundig skylling av tanken.

Og med krana lukket vil jeg anta? ... slik at driten ikke havner i havnebassenget men tømmes når man er 300 meter fra land?

Redigert av Lotus (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...