Sun Flyer Svart 8.August.2008 Link til dette innlegget Svart 8.August.2008 (redigert) Grunnen til att flere får problemer med tømmingen av septiktanken på Bavaria er at de lar tømmeventilen være åpen en god del av tiden, dette medfører at papiret blir liggende i bunnen av tanken mens vannet renner ut med en gang. Jepp dette er den vanligste årsaken til problemer med falltank. Hvis man vil ha det åpent og "strø litt her og der", så må man ha bypass opplegg utenom tanken. Det hadde jeg på min forrige båt og det skulle jeg gjerne hatt igjen. Redigert 8.August.2008 av Sun Flyer (see edit history) Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Oystein Ny Svart 8.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.August.2008 (redigert) Det gikk som følger: Denne BV 39 cruiser fra 2006 har 90 graders vinkel mellom koblingen fra slangen som kommer fra tanken til stoppekrana/skroggjennomføringen. Klarte derfor ikke å stake opp utenifra som var tanken. Prøvde med vannslange med tetting som en beskreiv også, noe dritt kom ut men det løsnet ikke proppen. Tanken forran har god plass over tanken så her er det rart ikke mannnhullet er plassert oppå, men jeg skrudde av tankmåleren som er plassert på toppen. Fant en glassfiber stav slengende på land som var passe myk/hard som passet i hullet, litt staking og dritten forsvant ut. Tanken bak har ikke stor plass over tanken så her måtte jeg gjøre følgende: løsnet tankmåleren og fikk den litt opp, ikke mulig å få den helt ut. Fikk presset ned en slange så jeg fikk tømt ut pisse i toppen av tanken slik at mannhullet ble fritt, løsnet mannhullet lokket og staket derfra med samme staven og dritten løsnet. Lokket satt dritthardt, måtte bruke det jeg hadde av krefter for å løsne den. Prøvde først å tømme tanken igjennom tømmeåpningen på dekk men den tettet seg hele tiden. Etter at shiten løsnet spylte jeg igjennom alle slanger, fylte tankene flere ganger før tømming og vasket grundig begge dassene. Det var dasspapir av "resirkulert" som var årsaken, en slik lå igjen på den ene dassen. Synes min kolega har vært litt uheldig med sin båt, han har hatt følgende problemer i rekkefølge: - Noe dass lekasje greier, jeg har ikke spurt om hva men han fikk kloakk inn i båten. Ble fikset og vasket av Lunde båt. - Han fikk ikke varmen rundt i båten. Jeg fant et T ledd på luftslangen som sitter under senga i høyre lugar bak som hadde løsnet ifra hverandre, grunnen til det var at det stod i spenn. Måtte fjerne festene som var gjort orginalt og lage nye så leddet ikke stod i spenn. - Vannlekasje. Etter litt leting fant vi ut at det var et 90 graders ledd ut av varmtvannsberederen som hadde sprukket. Fikk ny av Lunde båt og med beskjed om at han måtte komme med båten senere slik at de kunne gjøre en modifikasjon. Noe med at motorvarmen er for høy i forhold til hva en slik utstyr tåler. - Kjøleskapet sluttet å kjøle. Dro til Lunde båt som fylte på gass, har fungert siden. Men det er bra oppfølging av Lunde da. Redigert 8.August.2008 av Oystein Ny (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 8.August.2008 Link til dette innlegget Svart 8.August.2008 Lunde båt ordner opp i de fleste problemene men de er ikke alene om det. Da vi investerte i ny båt i sommer så vurderte vi swedestar 370 og jeg ringte en norsk kunde av dem for å høre om han var fornøyd med båt og leveranse , han kunne fortelle at båten var en drøm (han gikk fra en comfortina 38) og på henteturen så hadde han en feil på båten , ene høyttaleren inne virket ikke , han ringte Lidkøping og de spurte hvor han var osv, serviceteknikeren var på ferie på østkysten og han avbrøt ferien og kjørte i 6timer for å komme ombord i båten , gikk inn og fikset en ledning som var falt ut eller hva det var og beklaget hendelsen før han skysset de videre. Enkelte legger så mye i service noen ganger at det nesten blir pinlig Sitér dette innlegget Link to post
SRA Svart 8.August.2008 Link til dette innlegget Svart 8.August.2008 Lunde båt ordner opp i de fleste problemene men de er ikke alene om det. og det er Bra!! Lunde trenger konkuranse, da sovner ikke de og de andre blir bedre og vi kundene får det bedre Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 8.August.2008 Link til dette innlegget Svart 8.August.2008 Etter noen år med uhyggelige doerfaringer m/tette ledninger osv. er jeg kommet til at el. toa er løsningen. Det kvernes før det går på tanken og det kvernes ut med el. sept. pumpe og ender opp som desert for havets innbyggere. Det har aldri vært problemer i de 4 mnd vi har vært sammenhengende i båten. Men luftingen på sept.tanken er vanligvis for trange noe som flere har påpekt. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 8.August.2008 Link til dette innlegget Svart 8.August.2008 Hvordan har det gått med luftingen av tankene - med tanke på fremtidig tømming av tankene fra landstasjon? Jeg har opp gjennom årene jobbet mye med septik ombord. Jeg anser nå at arbeid med vedlikehold av septikksystemet er et viktig forebyggende arbeid. Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 8.August.2008 Link til dette innlegget Svart 8.August.2008 Ta en av de gammeldagse sugekoppene og prøv denne på luftingen samt på tømmehullet under vannlinjen med kranen åpen , det kan være så enkelt at det løser proppen. Jepp, sugekopp er tingen. Stakefjær er lite effektivt. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 8.August.2008 Link til dette innlegget Svart 8.August.2008 (redigert) Hvordan har det gått med luftingen av tankene - med tanke på fremtidig tømming av tankene fra landstasjon?Jeg har opp gjennom årene jobbet mye med septik ombord. Jeg anser nå at arbeid med vedlikehold av septikksystemet er et viktig forebyggende arbeid. Ja det kan en lure på - jeg har enda ikke prøvet å tømme fra landstasjon, tror luftingen på min tank som for liten, men står alt åpent og skroggjenomgangen til utløp av tanken står over vannlinja kan en håpe at tanken ikke imploderer. Redigert 8.August.2008 av pettersand (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.