anderw Startet 6.August.2008 Del på Facebook Startet 6.August.2008 Min seilbåt er vanligvis blitt lagt opp på land, men lå i boblehavn i vinter. Ved opptak i mai var det tydelig at båten lå dypere enn vanlig i hekken, ca. 2-3 over tidligere vannlinje. I baugen ser det nesten ut til at den flyter høyere. Jeg har ingen annen forklaring enn at skroget har tatt opp vann. Vannlinjen tyder på at det er snakk om kanskje flere hundre kilo(?) vann som er tatt opp. Båten ble epoxyprimet som ny i 1984. Primersjiktet er ganske intakt så langt jeg kjenner til, men det er nok blitt enkelte skrubb og avskallinger som ikke er flekket med ekte vanntettprimer. Der vannlinjen lå under vann i mai viste den ubeskyttede del av skroget små osmoseblærer. Denne smale stripen i hekken og et par dm fremover på hver side ble provisorisk behandlet med 1-komp. primer og bunnstoff. Skroget forøvrigt viste ingen tegn på osmose. Vannopptak er vel ingen ukjent sak for regattaseilerne, som holder kontroll på båtvekten sin. Jeg planlegger opplag på land i vinter så skroget kan få tørke. Jeg vil også vurdere å påføre ny primer til våren. Båten er en Mascot 28 med innplastet ballastkjøl (blypellets i epoxy etter det jeg vet). Den har ingen skrogskader fra grunnstøting el. Mitt spørsmål er om det kan være fare for frostsprengning ved opptak til normal tid i slutten av sesongen, og hva jeg evt gjør for å forhindre det? I tillegg, om jeg bør ta spesielle forholdsregler for å tørke ut skroget i vinter. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 6.August.2008 Del på Facebook Svart 6.August.2008 (redigert) Høres skummelt ut.. Jeg synes det kan virke som at osmose-problemet ditt er større enn hva du tror, ikke for å virke negativ men jeg liker ikke de boblene du skriver om bak der ! Lukter det av sur gass inne i båten ? Jeg ville tatt den opp noe før sesongslutt for tørking, lagt inn et par 200 watts frostsikringsovner (Biltema) for å forhindre skader i vinter. Så er det vel ingen vei utenom full nedskrapning og på med 6-7 lag 2-komponent primer til neste vår ! Vet ikke om du trenger nytt lag med epoxy først, men det vil ihvertfall ikke skade.. ! Pokkers jobb, men det første jeg gjør når jeg bytter skute ! Da vet du at alt er på stell under der.. Uannsett lykke til.. Husk båt er hobby ! Redigert 6.August.2008 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
anderw Svart 7.August.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.August.2008 (redigert) Hm. Takk for tips. Ingen uvanlig lukt. Min primære engstelse var om det er fare for frostsprengning. Ved opptak får jeg ta en nøye sjekk etter mer osmose og avgjøre videre aksjoner. Uansett ønsker jeg selvsagt å få tørket ut fukten. Spørsmålet er om det lar seg gjøre uten full nedskraping, hadde håpet å unngå det. Båten skal ikke ligge ute om vinteren mer. Redigert 7.August.2008 av anderw (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.