microship Startet 6.August.2008 Link til dette innlegget Startet 6.August.2008 (redigert) Jeg har 2 stk KAD42 m/ VP290DP drev. Går endel for en motor, må da alltid bruke styrbord da servopumpe sitter på denne. Mitt oppsett er kabelstyring fra ratt til servo som er montert bak på styrestaget. Servoen er etter hva jeg har skjønt koblet til en servopumpe på styrbord motor som drives med kilerem. Ønsker å kunne kjøre med bare babord motor også, men da er det tungt uten servo. Vet noen om hvordan jeg løser dette? innbiller meg at jeg kan koble en servopumpe på babord motor, koble denne i "parallell" med den på styrbord men er usikker. Hva skjer når bare en motor går? Hva skjer når to går etc.? Skal dette løsese på en annen måte? Redigert 6.August.2008 av microship (see edit history) Sitér dette innlegget Microship "Båt er bedre investering enn aksjer" Link to post
Fjord24 Svart 6.August.2008 Link til dette innlegget Svart 6.August.2008 Du må ha to servopumper. En på hver motor. Retur til en felles oljetank som forsyner begge pumpene. Om du kan kjøre trykk siden sammen (uten ventiler) fra begge pumpene er jeg usikker på. Den ene pumpen som ikke går vil få trykk og det går muligens gjennom pumpa når den står stille. Muligens en tilbakeslags ventil vil hjelpe på dette. Når begge motorer går så vil du muligens få for mye fløde, da vil en overtrykks ventil kunne ta dette tilbake til oljetanken. Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 6.August.2008 Link til dette innlegget Svart 6.August.2008 Dette var noe av årsaken til at jeg bygget om til hydraulisk styring, men det er litt tyngre å ratte til ene siden når bare ene motoren går. Jeg synes dessuten det blir litt vinglete å kjøre med bare en motor, autopiloten skjønner iallefall ingenting... Men sikkerheten med at man kan gå på en motor er en god trygghet. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.