dante Startet 6.August.2008 Link til dette innlegget Startet 6.August.2008 Heisann! Pga dårlig tid til å vente på orginal dynamo fikk jeg installert denne selv - tilpasset av en lokal helt. Den tykke plastisolerte er B+ og fra denne går en rød til "S" - noe forhandleren satt på - hvorfor? Den orginale "tynne" plastisolerte er den som kommer fra motorstyringen og skal stå på D+ på orginaldynamo - står nå på L2 (for at ladelampen skal slukke) - setter jeg den på "EXC" vil ikke motoren stoppe (kanskje hvis pæra hadde vært sterkere?). Jeg måtte selv legge opp den som nå går inn på EXC for at ladingen skal starte (+ fra tenningen) - Kan noen forklare symbolene? Vurderer å putte inn en 1204 og da trenger jeg DF - har noen operert en tilsvarende denne før? Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 6.August.2008 Link til dette innlegget Svart 6.August.2008 Takk for IM, Frederiko. "S" er sense, som kunne tilkobles rett på batteriet som skal lades direkte fra B+. Dette rødfargete kabel har "helten" lagt på for at dynamoet senser på B+ isteden for D+. Antakeligvis for å få noe terskel mer spenning på B+. Ang. felttilkobling må du skaffe en tilkobling -direkte- til felt av kullbørstene. Det finnes -ikke- noe tilkobling som kan brukes direkte på dette dynamoet. L2 er kun for ladelampen, EXC må settes på tenningslås. Og nå det det du kanskje ikke liker, fordi du spurte direkte om Ladac 1204: Siden jeg tilbyr PDAR ønsker ikke jeg verken å forklare monteringen eller anbefale en Ladac 1204. Dette forresten på grunn av både min egen instilling til regulatorer, typisk amputasjon som Ladac regulatorer kreves og det man får igjen. Men det finnes sikkert noen som hjelper deg med 1204 i så fall. Lykke til videre. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
dante Svart 6.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.August.2008 Takk for svar! Jeg forstår hva du mener mht ladac. Har du noe som jeg enkelt kan koble til denne for å øke ladespenningen er jeg veldig interessert! Dynamoen gir kun 14.03 V nå! :) Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 6.August.2008 Link til dette innlegget Svart 6.August.2008 Nei, enkelt går da ikke noe hvis ikke du ønsker å bruke eksterne ladere. Det er forresten typisk for Mando at de ikke leverer særlig høy spenning. Du kan kanskje sette "S" rett på batteriene, sjekk også kabeldiametre fra og til batteriene, da blir det kanskje litt bedre men sikkert ikke tilfredstillende. Uansett er det best med en ekstern regulator. Nesten ingen W-regulator klarer store batteribenk og påhengte ladere (f.eks. AB, eller BBC ladere og tilsvarende av andre produsenter) leverer ikke så mye strøm som en dynamo med bra styring klarer å levere. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
dante Svart 6.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.August.2008 Den er god! Jeg sjekket opp litt ang PDAR, ser vesentlig bedre ut 1204. Ser ut som den kan ta bedre vare på batteriene mine. Da en en 1. stk PDAR bestillt! Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 6.August.2008 Link til dette innlegget Svart 6.August.2008 (redigert) Er enig i at PDAR er et bedre kjøp en Ladac, men du kunne klart deg uten dem begge. Alt du hadde behøvd var å fjerne ledningen mellom B+ og S og så trekke en ledning fra S til batteripol +. Mest sannsynlig hadde det da vært bare velstand. Skulle ladespenningen mot formodning fortsatt ha vært for lav, kunne du bare koblet en diode i serie med senseledningen. Det finnes mange typer dioder og du kunne fått akkurat den ladespenningen du ønsket ved å velge riktig type diode eller en mosfet. På den annen side har du nå en temmelig intelligent regulator som kan gjøre flere smarte ting enn bare holde konstant spenning. problemet er at å montere den og skaffe seg felttilgang fra dynamoen tar masse tid. Redigert 6.August.2008 av Lotus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
dante Svart 6.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.August.2008 Takk for innspill Lotus! Tenkte også litt på dette med dimensjoner - jeg har 70 kvadrat fra batteriet og frem til starter og derfra går det 16 kvadrat 40 cm fram til dynamo. På dette punktet er jo S koblet, så derfor regnet jeg ikke spenningsfallet som så høyt at ny kabel ville ha særlig innvirkning. Tenker litt på helsa til batteriene også - og slik jeg har lest meg frem til tror jeg den PDAR er sunnere enn kun økning av ladespenning. Så jeg er nå klar for å dykke ned i dynamo og finne feltet :) - Jeg får helt hetta av å aldri gå over 14 V på voltmeteret - ihvertfall når barna bruker alt av knapper som finnes i båten i tillegg til playstation og diverse andre duppeditter. Sitér dette innlegget Link to post
dante Svart 10.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.August.2008 Da var PDAR montert inn i båten. Fulgte instruksjonene og alt ser ut til å fungere! Endelig rock steady på 14.41 Volt når den lader. Gjenstår å måle ut ampere - se hvor mye dynamoen faktisk gir i forskjellige scenario. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.