Jump to content

Volvo Penta AQ140, slange fra toppdeksel og ned på forgasser

AQ140A

Recommended Posts

Hei. Noen som vet hvordan denne skal monteres orginalt?

Med meg så er det bare en plastslange ut fra stussen på toppdeksel. Slangen går så ned på ene forgasserinntak dvs. slangen ligger bare løst oppå gitteret.

Dette er jo oljetåke som igjen går ned i forgasser. I tilegg så griser da denne til både motor og motorrommet.

Takker og bukker for all hjelp.

Ja har allerede fått merke motorens orginalitet. 3600,- for vannpumpa. Biltema sin B-21 koster 400,- men passer bare 80% :crazy: Gamle huset var så slitt at det nyttet ikke å flytte over deler heller.

Her er mye å gå over så jeg for gå sakte frem å sjekke ut alt. Oppdaget nå ikveld at 20cm. slangen mellom rørstusser drev og motor på sjøvannskjøling ikke var av armert spiral. Slangen var klemt 70-80%

Redigert av Joda 22 AQ140 (see edit history)

Takk for sidene. Såg no at pumpen var 1000kr. billigere der, men men gjort er gjort.

Ang. dekselet så er ikke det å oppdrive fra Volvo Penta, Har for sikkerhetsskyld sendt en forespørsel til sverige. De kaller det lyddemper med filterinnsats så det er nok en betydelig del å ha på plass.

I værste tilfelle for jeg lage noe i blekk med filter i.

mvh. Vidar

• 8 måneder senere...

Da har jeg kommet så langt at jeg må gjøre noe med dette. Det jeg ser fungerer er en stor bue på slangen og ned i kjølen så opp igjen og lar avtrekksviften gjøre jobben. Vist ikke den går røyklegger jeg hele motorerommet med oljedamp.

På biltema så har de en såkalt catch tank på 7 dl. med 12 mm. slangestuss. Så kan jeg evt. lage en gjennomføring som går ut gjennom skroget.

Men vil dette blir bra og er 12 mm. nok? Det er ca. 25mm. utløpsstussen på toppdeksel er. Kan jeg bare lage til en overgang?

Noen som har erfaring med dette?

• 2 uker senere...

Jeg ville ikke gått ned på diameter på denne slangen. Men hvorfor ikke lage deg en type luftfilterkasse til forgasserne og kople slangen innpå der, slik det er originalt? Da demper du samtidig innsugslyden, samt reduserer muligheten til å miste noe ned i forgasserne...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
  • 3 uker senere...

Hei

Jeg sliter med samme problemet.

Jeg har tenkt å lage et "hus" i glassfiber.

Jeg kommer til å legge plastfolie over forgasserne, kappe til en passende bit med isopor, kle den med pakketape og støpe flassfiber rundt denne.

Når den er tør er det bare å bore hull til festepunkter (det må jo planlegges før støping), male den sort og feste den. Skal den bli ekstra fin kan man jo pusse den slett før man maler.

Tror dette skal holde.

Hei.

Muligens at det kan lages i galvet blekk eller evt. rustfritt, men tror jeg går ned i bunn av kjøl til en catch tank før det går videre opp til forgasserne. Vet ikke hvordan dette skal vær men synest det kommer litt olje fra slangen, men er ikke noe trykk eller pulsering, og kompresjon på sylinderne ligger på ca. jamnt 9kg.

Funker foresten greit nok så lenge motorviften går :eek:

greit nok, men det er normalt sett ikke noe som helst problem å ha denne rett inn på forgasserne. Litt oljedamp og pusting er det alltid, selv om motoren er helt OK. Så det er ingenting å bekymre seg for. Få en blikkenslager til å knekke til en kasse for deg, det kan umulig koste mange hundrelappene...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
  • 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...