Barolo Startet 6.August.2008 Del på Facebook Startet 6.August.2008 Hei! Jeg hørte i dag at lensepumpa gikk. Skulle i det samme tappe vann - tanken var tom tross at jeg nylig hadde fylt den. Varmtvannstanken lakk, og i motorrommet stod det vann. Ikke så mye; reddet av lensepumpa. Vi er på tur, så det er kjedelig å miste vannet. Jeg fikk koblet om slangene slik at vi har kaldtvann i pentryet, men ikke på do og badeplattform. Siden tanken lakk ferskvann, vil jeg stenge den helt av også på kjølevannssiden. Det sitter en kran på til og en på fra-siden til tanken. Jeg stenger disse. Spørsmålet er som følger: Kan jeg få problemer med kjølingen til motoren da? Et dumt spørsmål kanskje, men jeg er redd jeg kutter mer enn jeg aner slik at kjølevannet ikke sirkulerer korrekt. Motoren er en KAD 43. Mvh Barolo Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 6.August.2008 Del på Facebook Svart 6.August.2008 Nei, normalt skal ikke stenging av kjølevannsuttak til vv-tank bety noe for kjøling av motoren. Men for sikkerhets skyld bør du holde et ekstra øye med temperaturmåleren når du starter og belaster motoren første gang. Tanken som lekker, har du funnet ut hvor lekkasjen er? Kan dette være avtappingskranen/overtrykksventilen som har hengt seg i åpen stilling. Du finner denne der kaldt-vannet går inn på tanken. Ellers kan kanskje tiltrekking av slangeklemmene hjelpe. Brigg Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Barolo Svart 6.August.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.August.2008 Hei! Takk for svar. Det lekker ikke fra slangeklemmer, men fra sort pakning i selve tanken. Den må ut til høsten slik jeg ser det (eller før). Mvh Barolo Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 6.August.2008 Del på Facebook Svart 6.August.2008 Det er trolig denne tanken du har. Selve rørspiralen leder varmtvannet fra motoren. Det blir ingen skade på motoren din om du unnlater å ha ferskvann i varmtvannsberederen din. Det kan være greit å skru av strømtilførselen dersom du ligger på landstrøm. Jeg tror ellers at Brigg gir deg de beste rådene. Det kan være at du har kommet bort i overtrykksbryter på berederen slik at vannet pumpes ut gjennom denne. Dersom du har normalt trykk på vannet når du har koblet fra berederen tyder dette på at feilsøkingen må utføres på selve berederen eller tilkoblingspunktene. Jeg ville ha koblet til påny og observert hvor lekkasjen er. Når man er vant til det, er det litt synd å være helt uten varmtvann. Men heldigvis er vi jo inne i en relativt varm årstid. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 6.August.2008 Del på Facebook Svart 6.August.2008 Det lekker ikke fra slangeklemmer, men fra sort pakning i selve tanken. Jeg formoder at dette er pakningen rundt el-kolben som sitter under dekslet på enden av tanken. Når tanken er tom bør det være kurant å demontere kolben og evnt. bytte pakningen. Forutsatt at du har tilstrekkelig plass ved siden av tanken vel og merke. Brigg Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Apollo32 Svart 6.August.2008 Del på Facebook Svart 6.August.2008 (redigert) Det kan være greit å skru av strømtilførselen dersom du ligger på landstrøm. Hei. Det er IKKE bare greit å kople fra strømmen om du ikke har vann i berederen...der er absolutt nødvendig om du ikke ønsker å brenne varmeelementet i berederen.!! For øvrig spiller det selvsagt ingen rolle for motorens kjøling om du stenger tilførsel-og returen av kjølevann fra motoren til berederen. Motorens kjølevann sirkulerer jo da bare som om du aldri hadde montert bereder i utgangspunktet.... Sannsynligvis lekkasje fra pakningen rundt inntaket for varmelementet etter det du beskriver... Redigert 6.August.2008 av Apollo32 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Barolo Svart 6.August.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.August.2008 Hei Takker for innlegg og for flott bilde! Bildet er av min tank, og er oppklarende. Jeg har som før nevnt stengt til og fra på kjølevannet, den er frakoblet strøm - så da er det vel trygt å kjøre? Spruten sto ut av den sorte pakningen. Jeg trodde tanken var kaputt, men dette må vel kunne fixes. Tanken er tom for vann. Barolo Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 7.August.2008 Del på Facebook Svart 7.August.2008 Skru opp og se ! Høres litt rart ut om den pakningen plutselig tok kvelden. Kanskje er det bare skruene som sitter løst eller at pakningen har kommet ut av stilling. Er det noe slikt som har skjedd så ordner du det på ti minutter. Brigg Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Laholm Svart 7.August.2008 Del på Facebook Svart 7.August.2008 Jeg har tilsvarende tank, og for to år siden røk samme pakning, med samme resultat (vann i motorrommet). Så det at den ryker uten forvarsel er ikke noen helt ukjent situasjon. Sitér dette innlegget Laholm Link to post
Brigg Svart 7.August.2008 Del på Facebook Svart 7.August.2008 Er det sånn å forstå at du trengte ny pakning da? Hvor enkelt var det å få tak i denne? Er nyskjerrig på dette siden jeg har tilsvarende tank (40 liter) selv. Brigg Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
sailorboy Svart 7.August.2008 Del på Facebook Svart 7.August.2008 Ta kontakt med IsoTemp importøren Termomarin i Sandefjord. (www.termomarin.no) De sender deg nytt paknings sett som er ganske greit å montere. sailorBoy Sitér dette innlegget Link to post
Laholm Svart 7.August.2008 Del på Facebook Svart 7.August.2008 Jeg husker ikke hvilken butikk i Bergen som løste dette, men jeg mener det var lagervare. Sitér dette innlegget Laholm Link to post
Barolo Svart 8.August.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.August.2008 Takk til Laholm. Det er definitift den sorte pakningen. Fint å vite at den kan skiftes. Dette er jo en ganske fatal svakhet, som kan føre til motor-/ tekniske problemer. Uten automatisk lensepumpe kan det jo få leie følger for starter og dynamo. Jeg skifter etter ferien. Mvh Barolo Sitér dette innlegget Link to post
Arild81 Svart 23.September.2010 Del på Facebook Svart 23.September.2010 Kanskje lurt å skifte den pakninga 2nd år? Sitér dette innlegget Link to post
880 Svart 23.September.2010 Del på Facebook Svart 23.September.2010 Dette er en vanlig feil på disse tankene de siste årene, ikke feil på tidligere modeller. Har selv hatt lekkasje tre ganger før jeg byttet til en annen tank. Noe av feilen er at det er grader i lokket etter utstansing, rund alle kanter som pakningen kommer i kontakt med før du monterer ny. Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
Arild81 Svart 23.September.2010 Del på Facebook Svart 23.September.2010 Det er jo helt utrolig dårlig.... Har jo en del med sikkerhet å gjør ombord..... Lurer litt på å bestille en Isotemp Basic 30 liters, 3350 inkl blandeventil. Er vel rimelig? Sitér dette innlegget Link to post
Bergen Svart 8.Desember.2010 Del på Facebook Svart 8.Desember.2010 [ Det blir ingen skade på motoren din om du unnlater å ha ferskvann i varmtvannsberederen din. Gammel tråd men.... har samme problem med lekk bereder (trolig frostsprengt), men er det altså OK å kjøre kjølevannet via tanken selv om den er tom? Tenker på oppmagasinering av varme e.l ?? Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 8.Desember.2010 Del på Facebook Svart 8.Desember.2010 Kan ikke se at det er ett problem, har selv drenert ned min for vinteren, men båten er fortsatt i jevnlig bruk, kan ikke stenge da jeg også har en defroster på linjen. Har dog en tank merke Force (tror jeg det het) men prinsippene er de samme. Må bare passe på og ikke sette på el.varmeelement, dette kan da ryke. Sitér dette innlegget Link to post
Leo14 Svart 6.Juli.2011 Del på Facebook Svart 6.Juli.2011 (redigert) Vil bare takke de som lagde denne tråden i sin tid. Det førte til at jeg kjapt fikk reparert lekkasjen i min Isotemp Basic 40. Kjøpte forøvrig pakningen på Navigare i Kristiansand for ca en hundrelapp. Redigert 6.Juli.2011 av farris (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hardingen Svart 6.Juli.2011 Del på Facebook Svart 6.Juli.2011 har sjølv ein 50ltr isotemp som var ny i vinter.Det vart fylt vatn i den omkring påsketider. Den blåste pakningen rundt varmeelementet i forrige veke. merket det da eg kom i båten og vannpumpa gjekk. Eg har levert den inn der eg kjøpte den og forlangt ny. Det er greit at pakningen kan byttast men ein beredar som er brukt i 2-3 mnd forventer eg at garantien tar seg av og eg begynner ikkje å skru på den. I test for eit par tre år sidan i båtmagasinet var Isotemp ein av dei beste beredarane mht å holda på varmen så det er synd at dei har fått ein sånn svakhet og kan plutselig "lata vatnet". Sitér dette innlegget Link to post
Leo14 Svart 6.Juli.2011 Del på Facebook Svart 6.Juli.2011 Hmmm..., da hadde nok jeg også forlangt en ny, men jeg tror min har holdt siden båten var ny i 2004, så da er jeg i grunnen tilfreds. Forøvrig godt fornøyd med berederen som gir oss varmt vann rundt to døgn. Sitér dette innlegget Link to post
Arild81 Svart 6.Juli.2011 Del på Facebook Svart 6.Juli.2011 Syns Quick sin er vel så god. Holder god temp i et døgn. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.