Jump to content

Lekk varmtvannstank isotemp - hvordan stenge den?


Barolo

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg hørte i dag at lensepumpa gikk. Skulle i det samme tappe vann - tanken var tom tross at jeg nylig hadde fylt den. Varmtvannstanken lakk, og i motorrommet stod det vann. Ikke så mye; reddet av lensepumpa. Vi er på tur, så det er kjedelig å miste vannet. Jeg fikk koblet om slangene slik at vi har kaldtvann i pentryet, men ikke på do og badeplattform. Siden tanken lakk ferskvann, vil jeg stenge den helt av også på kjølevannssiden. Det sitter en kran på til og en på fra-siden til tanken. Jeg stenger disse. Spørsmålet er som følger: Kan jeg få problemer med kjølingen til motoren da? Et dumt spørsmål kanskje, men jeg er redd jeg kutter mer enn jeg aner slik at kjølevannet ikke sirkulerer korrekt. Motoren er en KAD 43.

 

Mvh Barolo

Link to post
Share on other sites

Nei, normalt skal ikke stenging av kjølevannsuttak til vv-tank bety noe for kjøling av motoren. Men for sikkerhets skyld bør du holde et ekstra øye med temperaturmåleren når du starter og belaster motoren første gang.

 

Tanken som lekker, har du funnet ut hvor lekkasjen er? Kan dette være avtappingskranen/overtrykksventilen som har hengt seg i åpen stilling. Du finner denne der kaldt-vannet går inn på tanken. Ellers kan kanskje tiltrekking av slangeklemmene hjelpe.

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

isotemp.jpg

 

Det er trolig denne tanken du har. Selve rørspiralen leder varmtvannet fra motoren. Det blir ingen skade på motoren din om du unnlater å ha ferskvann i varmtvannsberederen din. Det kan være greit å skru av strømtilførselen dersom du ligger på landstrøm. Jeg tror ellers at Brigg gir deg de beste rådene. Det kan være at du har kommet bort i overtrykksbryter på berederen slik at vannet pumpes ut gjennom denne. Dersom du har normalt trykk på vannet når du har koblet fra berederen tyder dette på at feilsøkingen må utføres på selve berederen eller tilkoblingspunktene. Jeg ville ha koblet til påny og observert hvor lekkasjen er. Når man er vant til det, er det litt synd å være helt uten varmtvann. Men heldigvis er vi jo inne i en relativt varm årstid.

Link to post
Share on other sites

Det lekker ikke fra slangeklemmer, men fra sort pakning i selve tanken.

Jeg formoder at dette er pakningen rundt el-kolben som sitter under dekslet på enden av tanken. Når tanken er tom bør det være kurant å demontere kolben og evnt. bytte pakningen. Forutsatt at du har tilstrekkelig plass ved siden av tanken vel og merke.

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Det kan være greit å skru av strømtilførselen dersom du ligger på landstrøm.

 

Hei.

Det er IKKE bare greit å kople fra strømmen om du ikke har vann i berederen...der er absolutt nødvendig om du ikke ønsker å brenne varmeelementet i berederen.!!

For øvrig spiller det selvsagt ingen rolle for motorens kjøling om du stenger tilførsel-og returen av kjølevann fra motoren til berederen. Motorens kjølevann sirkulerer jo da bare som om du aldri hadde montert bereder i utgangspunktet....

Sannsynligvis lekkasje fra pakningen rundt inntaket for varmelementet etter det du beskriver...

Redigert av Apollo32 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei

 

Takker for innlegg og for flott bilde! Bildet er av min tank, og er oppklarende. Jeg har som før nevnt stengt til og fra på kjølevannet, den er frakoblet strøm - så da er det vel trygt å kjøre? Spruten sto ut av den sorte pakningen. Jeg trodde tanken var kaputt, men dette må vel kunne fixes. Tanken er tom for vann.

 

Barolo

Link to post
Share on other sites

Skru opp og se !

 

Høres litt rart ut om den pakningen plutselig tok kvelden. Kanskje er det bare skruene som sitter løst eller at pakningen har kommet ut av stilling. Er det noe slikt som har skjedd så ordner du det på ti minutter.

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Er det sånn å forstå at du trengte ny pakning da? Hvor enkelt var det å få tak i denne?

 

Er nyskjerrig på dette siden jeg har tilsvarende tank (40 liter) selv.

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Takk til Laholm. Det er definitift den sorte pakningen. Fint å vite at den kan skiftes. Dette er jo en ganske fatal svakhet, som kan føre til motor-/ tekniske problemer. Uten automatisk lensepumpe kan det jo få leie følger for starter og dynamo. Jeg skifter etter ferien.

 

Mvh Barolo

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

Dette er en vanlig feil på disse tankene de siste årene, ikke feil på tidligere modeller.

Har selv hatt lekkasje tre ganger før jeg byttet til en annen tank.

Noe av feilen er at det er grader i lokket etter utstansing, rund alle kanter som pakningen kommer i kontakt med før du monterer ny.

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

[ Det blir ingen skade på motoren din om du unnlater å ha ferskvann i varmtvannsberederen din.

Gammel tråd men.... har samme problem med lekk bereder (trolig frostsprengt), men er det altså OK å kjøre kjølevannet via tanken selv om den er tom? Tenker på oppmagasinering av varme e.l ??

Link to post
Share on other sites

Kan ikke se at det er ett problem, har selv drenert ned min for vinteren, men båten er fortsatt i jevnlig bruk, kan ikke stenge da jeg også har en defroster på linjen. Har dog en tank merke Force (tror jeg det het) men prinsippene er de samme. Må bare passe på og ikke sette på el.varmeelement, dette kan da ryke.

Link to post
Share on other sites

  • 6 måneder senere...

har sjølv ein 50ltr isotemp som var ny i vinter.Det vart fylt vatn i den omkring påsketider.

Den blåste pakningen rundt varmeelementet i forrige veke.

merket det da eg kom i båten og vannpumpa gjekk.

Eg har levert den inn der eg kjøpte den og forlangt ny.

Det er greit at pakningen kan byttast men ein beredar som er brukt i 2-3 mnd forventer eg at garantien tar seg av og eg begynner ikkje å skru på den.

I test for eit par tre år sidan i båtmagasinet var Isotemp ein av dei beste beredarane mht å holda på varmen så det er synd at dei har fått ein sånn svakhet og kan plutselig "lata vatnet".

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...