Verrie Startet 6.August.2008 Link til dette innlegget Startet 6.August.2008 Generatoren ombord drives av motor nevnt i ingress. Motoren er stilt inn på 3000R/M. Jeg er nysgjerrig, hva er egentlig drivstoff forbruket på denne motoren på dette turtall pr time ? Utover vanlig vedlikehold, er der spesielle ting jeg skal være obs på mht til denne motoren ? Motoren går jo kun i gitt turtall. Har motoren godt av på noe vis å justere turtallet fra tid til annen ? Jeg har i vår laget støyisolert kasse til denne generatoren/motoren. Der er innkjøpt vifte for å sikre luft fra utside til motor via slanger. Viften vil jeg skal starte når jeg starter generator. På selve motoren er der betjeningspanel samt oppe ved styrposisjon. Det er stort sett oppe generatoren startes fra. På tenningen ønskes det derfor koblet til vifte. Hvilke kabler kan jeg koble denne til ???? (si i fra om det er for dårlig forklart!!) Motoren/generatoren er ikke brukt de siste årene, men har brukt generatoren ca 90 timer nå i sommer. Det har ført til at vi i år har sluppet å benytte gjestehavner. Deilig.....! Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 6.August.2008 Link til dette innlegget Svart 6.August.2008 Hei! Kanskje du finner svar på noen av spørsmålene her Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 6.August.2008 Link til dette innlegget Svart 6.August.2008 Vil tippe rundt 2,5 til 3 liter i timen... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Verrie Svart 7.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.August.2008 Takk til begge. Det er jammen ikke mye drivstoff der går med til denne da.... Noen som har forslag til hvordan jeg kan koble vifte til tenningen som etterspurt i første innlegg ? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 7.August.2008 Link til dette innlegget Svart 7.August.2008 Finn deg en kontakt på startbryteren med spenning når tenningen er på, og kople viften på denne. Husker ikke nummeret på kontakten, men det finner du greit ut av med et multimeter. Da vil viften starte med en gang du setter på tenningen, og gå til du stopper motoren. Hvis viften er kraftig kan det være lurt å kun bruke strømmen i tenningslåsen til å styre et rele (ekstralysrele,billig og greit og tåler 30A), og deretter trekke tilførsel direkte fra sikringsskapet. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.