Jump to content

Tar opp Joda 7500 i morgen, noe jeg bør huske på?

Kodvaag

Recommended Posts

Tilgi meg at jeg maser...

Jeg skal snart til å legge opp lufttilførsel til motorrommet i båten.

Dimmensjonering og antall slanger fra utisiden og ned?

Noen som har ide om hvordan jeg kan finne det ut? Det må være et ganske vanskelig spørsmål dersom ingen på BP kan svare på det? :lol:

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

• 1 måned senere...

Nå skal Yanmar få luft å puste i:

smiley64.gif

IMAGE_172.jpg

Her i kapitalismens høyborg merker man ikke finanskrisa, her bare øker vi investeringene:

IMAGE_171.jpg

(Tilgi gulvdekket i hallen, er under oppussing. Også det under finanskrisa)

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Det ser ut som du skal få det koselig noen dager fremover.

rattlaas.jpg

Et lite tips: jeg ser at du skal montere ny hydraulikkstyring. I en tidligere båt monterte jeg en slik rattlås på hydralikkstyringen. Den kan kobles på en av hydraulikkslangene der hvor det måtte passe. Når du trykker inn sylinderen blir det helt umulig å styre båten. Med en nøkkel åpnes sylinderen igjen. Du får kjøpt den fra Sleipner Motor. Anbefales på det sterkeste. Mer her: http://www.sleipner.no/no/templates/index....mp;selected2=17. Lykke til med arbeidet ditt.

Det er gutten sin som får gjort tingene. Ikke dårlig arbeidsliste heller. Med den luftningen du legger opp til, spørs det om du ikke passèrer meg på fjorden til våren :lol:

Kjørt motoren varm. (Med hageslangen i saltvannsinntaket)

I dag kommer min sterke bror på besøk, for å skrape mer bunnstoff. :sweat:

Bare en liten kommentar til den første; vær forsiktig med å kjøre trykk her. Det er ikke bra. Hørt noen som har opplevd vann i syldinderen etter sånn behandling, men regner med at du har peiling nok til ikke å sette trykk på.

Til to: er det ikke dette man har brødre til da :lol:

Ellers; har en fin vinter - sees på sjøen til sommeren.

Det er gutten sin som får gjort tingene. Ikke dårlig arbeidsliste heller. Med den luftningen du legger opp til, spørs det om du ikke passèrer meg på fjorden til våren :lol:

Vel, holder på med en alt for stor oppussing hjemme, så det har vel bare blitt med innkjøp av båtdeler til nå i det siste.

Kjøre fra deg...Nja.. skeptisk... til sommeren skal jeg ikke ligge ved siden av deg til kais, men i den havna lengre inne. Da får du et forsprang på et par hundre meter, så du greier nok å holde snekketsunamien på avstand et år til. (ev. til jeg får tak i en sinna Yanmar 290hk)

Hvor skal du sette luftinntakene Kodvaag?

Det ene blir lett, det blir samme plass som det jeg har, bare på styrbordsiden. Det originale sitter på babord side, og består av to 3" slanger. Det tredje blir kanskje i den brune (snart blå) stripa på babord side, eller en plass i nærheten av originalinntaket på babord side.

Da vil jeg få 6 stk 3" slanger, hvis jeg får satt inn alle luftinntakene. Forhåpentligvis blir det nok mat til den nye turboen.

Hvis du ikke har sett det før så her er lufbehovdataene til yanmarmotorene :smiley:

HUSK tallene er ganger 2. en inn og en ut. her er forøvrig siden som dataene er hentet fra.. står mye nyttig der :smiley:

http://www.yanmarhelp.com/index.htm

The table below is for vessels without forward facing intake vents. For vessels with forward facing air intakes that exceed 19 knots, the duct area can be reduced, depending on the boat speed. Tip: multiply cm2 by 0.155 to get inches2

Note: TWO ducts the same size are required, one inlet and one outlet.

1GM10 = 19.5cm2 2GM20 = 39cm2 3GM30 = 48.2cm2

3HM35 = 74cm2 3JH2E = 84.5cm2 3JH2-TE = 120cm2

4JH2E = 110cm2 4JH2-TE = 155cm2 4JH2-HTE = 190cm2

4JH2-DTE = 220cm2 4JH2-UTE = 250cm2 4JH3E = 121cm2

4JH3-TE = 187.52 4JH3-HTE = 250cm2 4JH3-DTE = 312.5cm2

4LH-TE = 275cm2 4LH-HTE = 350cm2 4LH-DTE = 425cm2

4LH-STE = 575cm2 6LP-DTE = 625cm2 6LP-STE = 750cm2

6LY-UTE = 788cm2 6LY-STE = 875cm2 6LY2-STE = 1050cm2

6CX-ETE = 1050cm2 6CX-GTE2 = 1250cm2 6SY-STP = 1800cm2

100mm inside diameter tube duct area is 78.54 cm2 ~ 50mm inside diameter tube duct area is 19.7 cm2

4 inch inside diameter tube duct area is 12.57 inches2 ~ 2 inch inside diameter tube duct area is 3.15 inches2

Tomt for Diesel nå igjen!!

• 3 måneder senere...
Hvor skal du sette luftinntakene Kodvaag?

Her ble det plass til to stk, nå er 4 stk 3" slanger ferdig trukket ned til motorrommet på babord side.

Nyeluftinntak.jpg

Beklager sent svar! :lol:

Nå får jeg vel pes for at jeg har satt de feil vei?

...eller er det riktig med tanke på å hindre sjøvannsinntrengning?

Det er tett vannkasse på innsiden, og alle fire slangene går opp, før de går rundt og ned.

Heey, du byttet signaturen som jeg sa!! Flink gutt!

Nå har jeg akkurat kommet inn fra byssemontasjen.

Det er bak den, altså på babord vegg de 4 nye friskluftslangene er montert.

Tok ikke bilder, kameraet lå inne i huset.

De blanke boksene på dette bildet er det som står på innsiden av luftinntakene. Slangestussene vender oppover, og slangen går derfor opp, rundt og ned.

På denne måten skal det veldig mye til at båten trekker vann inn i motorrommet.

IMAGE_172.jpg

IMAGE_171.jpg

Nå jenter, nå har jeg fått gjort litt:

Ny cabindør montert.. flink kompis laget babord dørstokk på spesialmål:

IMAGE_474.jpg

Ko-øyer ned til stikkøya:

IMAGE_476.jpg

IMAGE_482.jpg

Nytt gulv med teaklist, foran førerplassen, og 4 stk 6-1/2" høyttalere montert.

IMAGE_477.jpg

Morsom funksjon på mobilkamera, tre bilder i ett:

IMAGE_478.jpg

Teaklist på toppen av plata foran stikkøya:

IMAGE_480.jpg

Ny teak toalettdør:

IMAGE_485.jpg

Alt er riktig koblet, har bare igjen å regne ut strømforbruk så sikringene kan bli korrekt dimensjonert:

IMAGE_483.jpg

Installert BEP voltsensitivt laderele:

IMAGE_489.jpg

Nye fenderholdere, dere klaget jo sånn på at jeg kjørte 25 knop med fenderne ute i fjor:

IMAGE_490.jpg

Teipet sammen alle skjøter og hjørner på lydisolasjonen: (Det er mye tykkere isolasjon i motorrommet, dette er bare dørkplate over propelltunellen:

IMAGE_488.jpg

3 nye vindusviskere med 110 graders arbeidsfelt, dekker mer av ruta..og de virker.

IMAGE_492.jpg

Nytt signalhorn, så jeg kan påberope meg forkjørsrett bakfra: :lol:

IMAGE_493.jpg

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...