Kodvaag Svart 8.Oktober.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2008 Tilgi meg at jeg maser... Jeg skal snart til å legge opp lufttilførsel til motorrommet i båten. Dimmensjonering og antall slanger fra utisiden og ned? Noen som har ide om hvordan jeg kan finne det ut? Det må være et ganske vanskelig spørsmål dersom ingen på BP kan svare på det? Sitér dette innlegget Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post
Kodvaag Svart 19.November.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.November.2008 Nå skal Yanmar få luft å puste i: Her i kapitalismens høyborg merker man ikke finanskrisa, her bare øker vi investeringene: (Tilgi gulvdekket i hallen, er under oppussing. Også det under finanskrisa) Sitér dette innlegget Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post
roaldbj Svart 20.November.2008 Link til dette innlegget Svart 20.November.2008 Det ser ut som du skal få det koselig noen dager fremover. Et lite tips: jeg ser at du skal montere ny hydraulikkstyring. I en tidligere båt monterte jeg en slik rattlås på hydralikkstyringen. Den kan kobles på en av hydraulikkslangene der hvor det måtte passe. Når du trykker inn sylinderen blir det helt umulig å styre båten. Med en nøkkel åpnes sylinderen igjen. Du får kjøpt den fra Sleipner Motor. Anbefales på det sterkeste. Mer her: http://www.sleipner.no/no/templates/index....mp;selected2=17. Lykke til med arbeidet ditt. Sitér dette innlegget Link to post
Kodvaag Svart 23.November.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.November.2008 Da er det vel bare bildene som savnes her slik at du kan vise oss BP medlemer hva du har gjort Her kommer noen bilder: Ny vs gammel turbo: Flott med ny blå kalesje, stripa blir blå til våren: Sitér dette innlegget Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post
Victora III Svart 25.November.2008 Link til dette innlegget Svart 25.November.2008 Det er gutten sin som får gjort tingene. Ikke dårlig arbeidsliste heller. Med den luftningen du legger opp til, spørs det om du ikke passèrer meg på fjorden til våren Kjørt motoren varm. (Med hageslangen i saltvannsinntaket) I dag kommer min sterke bror på besøk, for å skrape mer bunnstoff. Bare en liten kommentar til den første; vær forsiktig med å kjøre trykk her. Det er ikke bra. Hørt noen som har opplevd vann i syldinderen etter sånn behandling, men regner med at du har peiling nok til ikke å sette trykk på. Til to: er det ikke dette man har brødre til da Ellers; har en fin vinter - sees på sjøen til sommeren. Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 25.November.2008 Link til dette innlegget Svart 25.November.2008 Hvor skal du sette luftinntakene Kodvaag? Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Kodvaag Svart 26.November.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.November.2008 Det er gutten sin som får gjort tingene. Ikke dårlig arbeidsliste heller. Med den luftningen du legger opp til, spørs det om du ikke passèrer meg på fjorden til våren Vel, holder på med en alt for stor oppussing hjemme, så det har vel bare blitt med innkjøp av båtdeler til nå i det siste. Kjøre fra deg...Nja.. skeptisk... til sommeren skal jeg ikke ligge ved siden av deg til kais, men i den havna lengre inne. Da får du et forsprang på et par hundre meter, så du greier nok å holde snekketsunamien på avstand et år til. (ev. til jeg får tak i en sinna Yanmar 290hk) Hvor skal du sette luftinntakene Kodvaag? Det ene blir lett, det blir samme plass som det jeg har, bare på styrbordsiden. Det originale sitter på babord side, og består av to 3" slanger. Det tredje blir kanskje i den brune (snart blå) stripa på babord side, eller en plass i nærheten av originalinntaket på babord side. Da vil jeg få 6 stk 3" slanger, hvis jeg får satt inn alle luftinntakene. Forhåpentligvis blir det nok mat til den nye turboen. Sitér dette innlegget Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post
Thorlyn Svart 26.November.2008 Link til dette innlegget Svart 26.November.2008 Hvis du ikke har sett det før så her er lufbehovdataene til yanmarmotorene HUSK tallene er ganger 2. en inn og en ut. her er forøvrig siden som dataene er hentet fra.. står mye nyttig der http://www.yanmarhelp.com/index.htm The table below is for vessels without forward facing intake vents. For vessels with forward facing air intakes that exceed 19 knots, the duct area can be reduced, depending on the boat speed. Tip: multiply cm2 by 0.155 to get inches2 Note: TWO ducts the same size are required, one inlet and one outlet. 1GM10 = 19.5cm2 2GM20 = 39cm2 3GM30 = 48.2cm2 3HM35 = 74cm2 3JH2E = 84.5cm2 3JH2-TE = 120cm2 4JH2E = 110cm2 4JH2-TE = 155cm2 4JH2-HTE = 190cm2 4JH2-DTE = 220cm2 4JH2-UTE = 250cm2 4JH3E = 121cm2 4JH3-TE = 187.52 4JH3-HTE = 250cm2 4JH3-DTE = 312.5cm2 4LH-TE = 275cm2 4LH-HTE = 350cm2 4LH-DTE = 425cm2 4LH-STE = 575cm2 6LP-DTE = 625cm2 6LP-STE = 750cm2 6LY-UTE = 788cm2 6LY-STE = 875cm2 6LY2-STE = 1050cm2 6CX-ETE = 1050cm2 6CX-GTE2 = 1250cm2 6SY-STP = 1800cm2 100mm inside diameter tube duct area is 78.54 cm2 ~ 50mm inside diameter tube duct area is 19.7 cm2 4 inch inside diameter tube duct area is 12.57 inches2 ~ 2 inch inside diameter tube duct area is 3.15 inches2 Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Kodvaag Svart 20.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2009 Hvor skal du sette luftinntakene Kodvaag? Her ble det plass til to stk, nå er 4 stk 3" slanger ferdig trukket ned til motorrommet på babord side. Beklager sent svar! Sitér dette innlegget Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post
Kodvaag Svart 20.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2009 Nå får jeg vel pes for at jeg har satt de feil vei? ...eller er det riktig med tanke på å hindre sjøvannsinntrengning? Det er tett vannkasse på innsiden, og alle fire slangene går opp, før de går rundt og ned. Sitér dette innlegget Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post
Polarn Svart 20.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2009 Opp og rundt og ned??? Den skjønnte jeg ikke , men hvis du skulle få vann inn i de, er det noe form for drenering noe sted? Bilder fra innsiden? Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Kodvaag Svart 20.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2009 Heey, du byttet signaturen som jeg sa!! Flink gutt! Nå har jeg akkurat kommet inn fra byssemontasjen. Det er bak den, altså på babord vegg de 4 nye friskluftslangene er montert. Tok ikke bilder, kameraet lå inne i huset. De blanke boksene på dette bildet er det som står på innsiden av luftinntakene. Slangestussene vender oppover, og slangen går derfor opp, rundt og ned. På denne måten skal det veldig mye til at båten trekker vann inn i motorrommet. Sitér dette innlegget Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post
Polarn Svart 20.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2009 Er flink ja Men hvis det f.eks. rengner med vind og du får vann inn i ventilene, vil ikke vannet bli sugd inn i motoren når du begynner å dra på da da? Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Kodvaag Svart 21.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2009 Da må jo vannet bli sugd oppover først.. og så kommer det ut i motorrommet, et stykke fra luftinntaket på turboen/luftfilteret.. og da renner det sikkert nedi kjølen... Sitér dette innlegget Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post
Polarn Svart 21.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2009 Ja, sorry Koddi`s, tenkte meg ikke om på denne gitt Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Kodvaag Svart 28.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2009 Nå jenter, nå har jeg fått gjort litt: Ny cabindør montert.. flink kompis laget babord dørstokk på spesialmål: Ko-øyer ned til stikkøya: Nytt gulv med teaklist, foran førerplassen, og 4 stk 6-1/2" høyttalere montert. Morsom funksjon på mobilkamera, tre bilder i ett: Teaklist på toppen av plata foran stikkøya: Ny teak toalettdør: Alt er riktig koblet, har bare igjen å regne ut strømforbruk så sikringene kan bli korrekt dimensjonert: Installert BEP voltsensitivt laderele: Nye fenderholdere, dere klaget jo sånn på at jeg kjørte 25 knop med fenderne ute i fjor: Teipet sammen alle skjøter og hjørner på lydisolasjonen: (Det er mye tykkere isolasjon i motorrommet, dette er bare dørkplate over propelltunellen: 3 nye vindusviskere med 110 graders arbeidsfelt, dekker mer av ruta..og de virker. Nytt signalhorn, så jeg kan påberope meg forkjørsrett bakfra: Sitér dette innlegget Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post
Ulv I Svart 28.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2009 meget godt jobbet.. :) blir jo båt igjen av dette :D Sitér dette innlegget Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist? Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.