Verrie Startet 6.August.2008 Link til dette innlegget Startet 6.August.2008 Vi har i dag Cotech aqua vannpumpe ombord, som gir 60 liter pr minutt. Denne bruker 1200w. Vannpumpe er dermed noe av det som bruker mest strøm ombord, spesielt siden vi har vanlige husklosetter ombord og pumpa dermed fyller opp beholder med vann (går mer vann med til disse klosetter kontra eksempelvis elektrisk toalett/pumpetoalett). Grunnet andre forbruksartikler, må det opprettholdes med kraftig trykk. Noen som har forslag til vannpumpe som kan brukes ? Nåværende har trykktank på 20 liter. Jeg har ikke brukermanualer til omtalte pumpe, er der ting ved denne som må vedlikeholdes ? Er der noe olje som skal fylles på disse ala luftkompressorer ???? Sitér dette innlegget Link to post
Frehau Svart 6.August.2008 Link til dette innlegget Svart 6.August.2008 Dersom du har trykktank er vel ikke kapasiteten på pumpa like avgjørende som ellers, så sant du ikke har storeforbrukere over lengre tid. I nyeste (tror jeg) utgave av Båtmagasinet(igjen, tror jeg) testet de en med meget godt resultat. Sitér dette innlegget www.leahnis.net Link to post
Verrie Svart 7.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.August.2008 Løfter denne i håp om flere forslag. Sitér dette innlegget Link to post
Fjord24 Svart 7.August.2008 Link til dette innlegget Svart 7.August.2008 60L per min er vel helt tullete med mindre den brukes til flere brann hydranter. Bor i en tomannsbolig og har borevann. Vår felles pumpe gir 30L/min. Jeg bruker en SHURFLO 7L 12V part. no. 5410-06 dvs 7L min ved 2 bar. Pris ca 700,-. To av disse burde kunne dekke ditt behov. I VVS system er det ett maks trykk. Mener det ikke skal over 3-4 kg. Hvilken dim har du på røra til ditt toalett? Sitér dette innlegget Link to post
Verrie Svart 7.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.August.2008 Dimensjon på rørene til klosett vites ikke. Men det som er, er at når vaskemaskin fylles, og en kran eventuelt står åpen, faller trykket samtidig som pumpa går kontinuerlig. Det er også ønskelig å la oppvaskmaskinen gå samtidig når allikevel generatoren sviver. Da må det tydligvis være noe feil på pumpe, all den tid du mener 30l pr min er tilstrekkelig for 2-mannsbolig. Dimensjon på vannrør fra vanntank til pumpe er omtrent den samme som vannrørene i huset hjemme. Kan en rørlegger teste anlegg/pumpekapasitet på slike pumper ? Andre forslag ? Sitér dette innlegget Link to post
Tore B Svart 7.August.2008 Link til dette innlegget Svart 7.August.2008 Dimensjon på rørene til klosett vites ikke. Kan en rørlegger teste anlegg/pumpekapasitet på slike pumper ? Andre forslag ? Det er vel bare å fylle en 10 litersbøtte å måle hvor lang tid det tar. Ellers så har vi brannfolk et emne på brannskolen som heter "vannføring og trykktap" der står det en del om at det pumpa er oppgitt til ikke nødvendigvis er det som kommer ut i andre enden av slanger og rør. Så trenger du 60 l/min. for å dekke ditt behov så høres det ut som du har mye å hente på røropplegget ditt. Tok en test hjemme her nå, og på utekrana fik jeg ut 40 l/min. og på utekrana til mine foreldre som har vann fra en annen ledning fikk jeg ut 22 l/min. ingen av oss har problemer med kapasiteten. Sitér dette innlegget Link to post
Verrie Svart 7.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.August.2008 Da skal jeg teste pumpekapasiset i helgen. Takk. Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 7.August.2008 Link til dette innlegget Svart 7.August.2008 60L per min er vel helt tullete med mindre den brukes til flere brann hydranter.Bor i en tomannsbolig og har borevann. Vår felles pumpe gir 30L/min. Helt enig. 60 liter/minutt er fullstendig tullete. I dusjen i heimen går det gjerne ca 10-15 liter i minuttet. 10 liter eller mindre om man har sparedusj. 15 liter hvis man har vanlig dusjhode. Vannklosettet i heimen fyller seg normalt opp i løpet av 50-70 sekunder. Mengden er normalt ca 10 liter, noe mindre hvis toalettet har sparefunksjon. Det skulle gi et behov på 10 liter i minuttet på Verris klosett. Krana på vasken over kjøkkenbenken gir normalt heller ikke mer enn 10-15 liter på maks, men man bruker den jo aldri på maks. Vaskemaskiner er gjerne godkjent for trykk ned til 1 bar. Da går det kanskje inn 5 liter i minuttet. I alle fall ikke mer. I tillegg er det slik at for å kunne utnytte en pumpe på 60 liter/minutt må man dimensjonere røropplegget deretter. Med en halvtoms slange. 2,5 bar trykk og 10 meter strekk klarer man maksimalt å få ut 6-10 liter i minuttet. Med faste glatte rør med 13mm innerdiameter, kan man sikkert doble kapasiteten. Så hva er løsningen? Skikkelig dimensjonering av slanger. Flere standard pumper i parallell og man er i mål. Med 2 stk standard Flojet eller Jabsco 17 l/min pumper i parallell der hver pumpe kan betjene opp til 5 tappesteder får man 34 liter/min og 2,5 bar trykk. Det burde holde til det meste og det bruker bare 20-25A - til sammen. Hvis man er avhengig av høyere trykk, pga lange strekk og dårlig dimensjonering av røropplegg, får man de samme pumper som 65 psi utgaver. Da gir de drøye 4 bar trykk, mer enn det som er normalen i de fleste vanlige hjem. I spesielle tilfeller kan man koble små pumer som seriepumper i et eksisterende anlegg som trykkforsterknigspumpe. Det letter arbeidet for den bakenforliggende pumpa og gir mye vann med godt trykk akkurat til de mest vannkrevende greiene. Med et slikt opplegg dekker man både klosett, vaskemaskin, dusjing og oppvask - på samme tid. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.