Ex Vengsøyfjord Startet 6.August.2008 Link til dette innlegget Startet 6.August.2008 Da følte jeg for å dele min nyeste anskaffelse med alle dere prosjektglade Baatplassere Har nettop fått tak i en liten "perle", som tittelen sier en 1964 Selco Selfleet og en 1968 Mercury 500 (50hk) Båten trenger nok en del omsorg før den kan kalles en ekte perle, men utgangspunktet er definitivt der Motoren skal etter som han jeg fikk den hos være i orden, bortsett fra at svinghjulet er defekt (men det lar seg nok fikse på et vis) Båten: Var en liten skade på styrbord side etter et ublidt møte med ei heller dårlig konstruert opplagsvogn, denne ble lappet på rekordfart, og en 40 mariner kastet på hekken for her skulle det prøves Første prøveturen gikk uten fjernstyring, da kablene ikke passet overens med motoren. Neste tur var provisorisk gassoverføring fikset og den gamle wirestyringen koblet til motoren, med en bærbar GPS i lomma skulle da farta sjekkes. Den endte på 22.4 knop, mulig den ville vært høyere hadde bare dette evindelige våte skummet i dørken vært borte Nye kontrollkabler ble funnet frem og etter litt fintenking montert (selv om delene passer, i dette tilfellet en overføring i motoren til fjernstyring av gassen, er det dermed ikke sagt at det virker) Fremtid: Det som står på prosjektlista er bl.a. Fjerne skum, og stive av dørk Montere nye stoler Ny vindskjerm Lage lanternemast Utvendig oppussing Motor: Det er selvfølgelig den store blanksvarte Mercuryen som skal ha plass bakerst, marinern er bare "stand in". Den blir nok i løpet av vinteren undersøkt grundig for evt å avdekke alderdomssvakheter Må og få laget/kjøpt ny plata som forbinder ytterkransen og hjertet i svinghjulet Må vel og legge inn noen bilder av nyanskaffelsen Her er båten kommet til gårds Prøvetur nr.2 (legg merke til den røde tråden, det er fjernbetjeningen av gass ) En fin kveldstur Her er svinghjulet til Merc'en delt Nærbilde av skaden, har vært forsøkt reparert en gang tidligere ser det ut som Her ligger den å venter på litt omsorg Ett ord, Tøff!! P.S. For dere som måtte lure på om dette har overtatt for M/K Vengsøyfjord kan jeg berolige dere med at dette blir et ettermiddagsprosjekt i de mørke vintermånedene, og Vengsøyfjord har fortsatt førsteprioritet i helgene Sitér dette innlegget Min hjemmeside Link to post
Selco74 Svart 6.August.2008 Link til dette innlegget Svart 6.August.2008 Dette ser jo ut som et riktig bra prosjekt! Motoren er bare helt rå! Lykke til videre! Sitér dette innlegget 1968 Selco Selboy, 1969 Selco Selspeed, With 365 Link to post
Droll Svart 6.August.2008 Link til dette innlegget Svart 6.August.2008 Ahh, du har nok å bruke tia på ja , been there, done that.....men moro etterpå. Kommer sikker spørsmål etterhvert, men kan komme med et råd nå....skaff et nytt svinghjul, blir ALDRI bra med sveis, og du vil IKKE har en ufo/frisbee på 4,26 kg rundt hodet ditt...... Kan muligens skaffe via kontakter i statene hvis det blir vanskelig ... Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
yzfr17 Svart 6.August.2008 Link til dette innlegget Svart 6.August.2008 Spennende, vi har en selco jeg har planer om å fjerne skum og stive av dørk i vinter -håper du begynner først så jeg kan lære av dine erfaringer ;-) Sitér dette innlegget Kim Link to post
Ex Vengsøyfjord Svart 7.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.August.2008 Kommer sikker spørsmål etterhvert, men kan komme med et råd nå....skaff et nytt svinghjul, blir ALDRI bra med sveis, og du vil IKKE har en ufo/frisbee på 4,26 kg rundt hodet ditt...... Prosjektvettregel nr. 1 : Lytt til erfarne prosjektfolk Det er jo egentlig ganske åpenlyst at det ikke funker med sveising, siden det har vært sveist en gang før og nå er sprukket igjen Hva tenker dere om å lage en ny plate? Noen tanker om stålkvalitet? evt, hvor man kan få tak i nytt svinghjul? Takker på forhånd Tore Sitér dette innlegget Min hjemmeside Link to post
Droll Svart 7.August.2008 Link til dette innlegget Svart 7.August.2008 Hva tenker dere om å lage en ny plate? Hvis en hadde tilgang til en CNC fres eller FlowJet, kanskje... Noen tanker om stålkvalitet? En erfare stål arbeider burde kunne matche den gamle ?? . evt, hvor man kan få tak i nytt svinghjul? Ebay , eller en av de skrot nissene som annonserer på Finn/Tv2/AutoDb ++ Tror du kan velge ganske fritt, men du må ha svinghjul ifra en Thunderbolt motor ( fordeler tenning ), hvis du går for bare plata er vel ikke det så nøye..... Har du noen eksakte mål på plata, kan hende jeg har noe liggende ( ytter diameter, inner hull diameter ) Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
Ex Vengsøyfjord Svart 7.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.August.2008 Har du noen eksakte mål på plata, kan hende jeg har noe liggende ( ytter diameter, inner hull diameter ) Arne Kjetil Dro plata med meg på jobb i dag, og glemte å ta den med hjem igjen, men husker yttermålet i allefall, det er 201mm +/- 0.5mm Hadde vært kjekt om det var noen norsktalende som kunne ha noe sånnt liggende, da jeg er like sterk i utenlandsk som en gaffel Sitér dette innlegget Min hjemmeside Link to post
Brodern Svart 15.September.2008 Link til dette innlegget Svart 15.September.2008 Har du kikka på sidene til http://www.eastcoastmarineservice.com/marine_accesories.htm og her finner du motoren din http://www.eastcoastmarineservice.com/models.html#67-69 motoren er vel fra 67-69 og på de sidene finner du alt du trenger. Jeg har samme selv, feit maskinist. Monteres på en 15ft nidelv i disse dager :) Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
Sleipner93 Svart 16.September.2008 Link til dette innlegget Svart 16.September.2008 Fin lettbåt dette her til Vengsøyfjord! Lykke til videre, jeg følger med! Sitér dette innlegget Link to post
Ex Vengsøyfjord Svart 16.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.September.2008 Har egentlig ikke skjedd så mye med hverken Selcoen eller Mercuryen enda (bortsett fra at Droll sendte meg en "ny" svinghjulsplate og at jeg har fått laget ny vindskjerm) Grunnen er at den evindelige billen har havarert for ørtende gang, og Merc'en ligger bak i bilen og Selcoen står 20 mil unna Men satser på å få båten hit om et par uker, og da skal dere se det blir fart i sakene Sitér dette innlegget Min hjemmeside Link to post
Ex Vengsøyfjord Svart 17.Januar.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2009 Vel, lenge siden sist nå, fikk jobbet litt med Selcoen i jula Dørken er borte og det er bare litt skum igjen ute rundt kantene som gjenstår. Kommer til å legge inn to langsgående avstivere i bunnen som og blir støtte for dørken. Var enormt mye vann i skummet, og endel vann/is som lå mellom skum og bunn (ca 5 svarte søppelsekker fulle) Her er det som var av innredning fjernet Her er dørken og mesteparten av skummet borte Motorbukken er julegave fra gamlingen (han var lei av at eg lånte hans til stadighet) Sitér dette innlegget Min hjemmeside Link to post
Ex Vengsøyfjord Svart 26.Januar.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2009 Nå er jeg litt nærmere sjøsetting enn jeg var for en uke siden, men tida går så fort når man har det artig Har fått rensket ut resten av skummet ute langs kantene, prøvemontert svinghjulsplata Droll var så snill å sende meg og sjekket kompresjonen på merc'en. Har og startet på avstivningene/underlaget for dørken. Her er skroget rensket for vått skum, bare en liten runde med sliperen så er det klart. Plata fra Droll er den "grå" midt i svinghjulet Kjøpte Distansemateriale på Biltema jeg, ser helt greit ut til småjobber. Her er bakerste halvdelen av avstivingene. Skar ut tilsammen 4 like deler og limte to og to sammen, for å få litt anleggsflate oppå etter at hjørnene er rundet av For de historisk interesserte kan nevnes at den akslingen jeg har brukt som tyngde til venstre er av messing og stammer fra S/S Tirpitz Sitér dette innlegget Min hjemmeside Link to post
Ex Vengsøyfjord Svart 4.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.August.2009 Må vel oppdatere litt her nå. Har endelig fått dørken på plass igjen Ikke så greit når man bare får jobbet i feriene, men men.. Har og sparklet og slipt rundt kantene, så nå gjenstår bare en runde med maling der, pluss at jeg må lage til et eller annet for å feste setene til dørken med. Har desverre ingen bilder fra monteringen, men for de som har vært borti polyester og slipestøv har forhåpentligvis forståelse for dette.. Sitér dette innlegget Min hjemmeside Link to post
yamaha01 Svart 11.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2016 Hei har en lik båt jeg vurderer å pusse opp en selco jeg har liggende. Det er bare en ting som hindrer meg, vinskjermen. Hvordan fikk du tak i en ny vindskjerm ? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.