Jump to content

Vurderer kjøp av defroster til 24 fot snekke


tom-ass

Recommended Posts

Jeg har i dag ingen varmer i båten som er iorden, jeg har en gammel eber som har vært under vann, og er absolutt bare å kaste. Jeg har vurdert nye Eber/webasto men synes det blir for dyrt.

 

Hva mener BP-folket om en slik defroster? Vil jeg få noen optimal varme av det? Har noen dette montert selv?

 

4201-40.jpg

Bygdetulling med båtførerbevis!

Link to post

"Optimal varme"? Den gir i alle fall varme avhengig av hvor varmt kjølevannet på motoren blir. Med 80 grader på motoren blir det meget bra (så lenge motoren går). Men du må ha uttak på motoren for ekstern kjølevannssløyfe.

Jeg har montert defroster med 4 uttak. Fungerer meget bra, men jeg har isolert varmluftslangene for å unngå varmetap underveis.

Link to post
"Optimal varme"? Den gir i alle fall varme avhengig av hvor varmt kjølevannet på motoren blir. Med 80 grader på motoren blir det meget bra

Der er det første problemet, jeg vet ikke hvor varm motoren er. Det er en VP MD11C, har ikke grader i instrumentet, kun grønn og rød søyle. Den går omtrent opp på midten.

 

Men du må ha uttak på motoren for ekstern kjølevannssløyfe.

Kan jeg ikke koble denne inn rett før kjølevannet går i eksosen? Slik at retur fra varmeapparatet går rett i eksosen?

Bygdetulling med båtførerbevis!

Link to post
hvis ikke du har ferskvannskjølt motor skulle man tro effekten av derosteren ble liten pga tempraturen, og holdbarheten kort pga salt og tering!

Har sjøvannskjølt motor (som går i ferskvann). Mener dere da at tempraturen på kjølevannet blir for lav? Hvordan kan jeg enklest sjekke tempraturen i vannet? Ta steketermometeret til kjerringa på kjølevannsrøret?

 

At holdbarheten blir kort? I ferskvann? Jeg kan kjøpe 5 slike defrostere før vi er på prisen av en webasto da!

 

Hvorfor ikke vurdere en Wallas på lampeolje?

Synes det blir for kostbart nå.

 

Jeg har en kamerat som har slikt defrosterapparat i sin 32 fots tresnekke, og det blåser skikkelig godt og varmt selv på tomgang. Motoren der er en Sabb på rundt 20 HK mener jeg å huske.

Bygdetulling med båtførerbevis!

Link to post

hvis jeg har fått med meg noe , så er tempraturen på "saltvannskjølte" motorer rundt 50-60 grader.(kjølevannet. )

men for du som kjører bare i ferskvann , kan jo høyne temperaturen på kjølevannet ,da du slipper å tenke på problematikken som kommer av saltvann over 60 grader. ( var det noe syregreier som økte korrosjonen vesentlig? )

men du må nok opp i en 80 + grader for å få skikkelig virkning av den . blir det samme som ett varmeapp i bil.

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post

kjører du bare i ferskvann skulle man tro at du kunne bytte termostat til en som er beregnet på en båt med ferskvannskjøling. men du låser deg jo da litt til å aldri løfte båten ut på havet!!!! Levetiden er nok også bedre da. Eneste forskjellen er at det er ferskvann og ikke er frostveske (med de fordeler denne har, kjøling og beskytelse) som går gjennom defrosteren.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...