boston Startet 7.August.2008 Del på Facebook Startet 7.August.2008 Har en 17 fot skjærgårsjeep som har slitt seg og fått hull og rifter langs hele den ene siden. Hullene er tildels gjennomgående. Båten er fra 1984 og er en Boston Wahler type. (Ganske flat i bunnen) Er det noen som kan hjelpe ? Sitér dette innlegget Link to post
JanS/EIR Svart 7.August.2008 Del på Facebook Svart 7.August.2008 Velkommen på Baatplassen! Huff---det var triste greier, boston. Her er det vel bare å gå i gang med å slipe vekk alt av skadet materiale, samt fjerne gelcoat inn til ren glassfiber i et område på 5-15 cm rundt hver skade (avh. av størrelse på skaden) Poenget er å støpe mot ren glassfiber for å få god heft. Du får nok oppskrift på arbeidsmåten hos forhandler av polyester og glassfibermatter. Pass på å ha god temperatur under støping og herding, mist 18 grader. Det er skrevet en god del om slikt arbeid her inne også, masse gode tips å finne om du søker på emnet. Lykke til! mvh JanS Sitér dette innlegget Old fishermen never die - they only smell that way! Link to post
Plastarbeider Svart 11.August.2008 Del på Facebook Svart 11.August.2008 Bruk Vinylester til reprasjoner, eller epoxy, det er ikkje limeffekt i polyester. Vinylester er dyrere, men hefter bedre. Viktig viss du bare kommer til fra ei side på ein reprasjon. Kommer du til frå frem og bakside klarer du deg fint med polyester. Sitér dette innlegget Link to post
knutza Svart 11.August.2008 Del på Facebook Svart 11.August.2008 Bruk Vinylester til reprasjoner, eller epoxy, det er ikkje limeffekt i polyester. Kan du utdype dette noe nærmere? Jeg trodde det var limeffekt i polyester. Jeg har tenkt på å støpe fast noen skrubeslag, kan jeg bruke polyester til dette? Sitér dette innlegget Link to post
p-kaill Svart 11.August.2008 Del på Facebook Svart 11.August.2008 Dersom du skal bruke epoxy har West System en fin DVD om fremgangsmåte for rep.. Det er stort sett samme fremgangsmåte med polyester. Sitér dette innlegget Link to post
Plastarbeider Svart 12.August.2008 Del på Facebook Svart 12.August.2008 Polyester er ikkje ein lim, den har nær som ingen "limeffekt". Ved bruk av polyester er det ein kjemisk reaksjon som herder støpen, den tørker ikkje, derfor må du ha tempratur for å få prosessen til å gå, +16grader er ok. Vinylester er bare ein litt mer avansert "polyeser" som har mye bedre heft til gammelt produkt/laminat, og epoxy er ein lim. Epoxy er giftig,giftig, bruk hansker, når den er utherdet er den ikkje giftig lenger. Du kan rubbe ned og støype over skruebeslagene dine med polyester, og du får jo ein styrke som sikkert er tilfredstillende. Lim fast klossene/beslagene først, laminer over etterpå. Bruk briller, herder er hissig på øyne, etser hull på kort tid (20-40 sek), ha vann i nærheten. Men "boston" her har ein strukturell skade på hurtiggående skrog som han må ta med i betraktningen under ein reprasjon. Husk å slipe skaden ut til null, og å laminere ut i null. Ca 10-20ganger tjukkelsen ut frå skaden ved bruk av polyester/vinylester. (5mm laminat, 10cm ut fra skaden). Viktigst ved tynne laminater, det blir litt overkill når du kommer på tjukke skroglaminater på flere cm, men slip godt ut frå skadeommrådet som JanS sier. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 12.August.2008 Del på Facebook Svart 12.August.2008 Deler tildels Plastarbeider sine synspunkter. Vinylesteren har mekaniske egenskaper nesten som epoksy, og herdeforløpet til polyester. Bruker det selv. Det er viktig å få med seg at man må bruke dertil egnet matte, pulverbunden, til arbeid med vinylester. His ikke kan man risikere at det ikke blir noen bonding mellom fiber og matrise, og i verste fall at det ikke herder i det hele tatt. Ved klassede fartøy skal en slik "våt-i-tørr" overlap være minst 150 mm. Sitér dette innlegget Link to post
oslofjord Svart 12.August.2008 Del på Facebook Svart 12.August.2008 Har en 17 fot skjærgårsjeep som har slitt seg og fått hull og rifter langs hele den ene siden. Hullene er tildels gjennomgående. Båten er fra 1984 og er en Boston Wahler type. (Ganske flat i bunnen) Er det noen som kan hjelpe ? Er det ikke forsikringssak ? Høres ut som det overstiger egenandel. Uansett bør en vel vurdere å overlate store skrogsksader til proffe hvis man ikke er over middel nevenyttig. Er denne "Boston Whaler typen" en Boston Whaler ? Boston whaler skyter jo av at båtene deres ikke synker om man så sager dem over på tvers...mener å sett en slik annonse med bilder av avskåren båt (husker jeg feil?). Er Boston Whaler fylt med noe skummateriale som er avgjørende for hvordan skal der skal angripes ?? Sitér dette innlegget Link to post
eileen_fan Svart 6.Desember.2008 Del på Facebook Svart 6.Desember.2008 Denne kommer kanskje litt sent men - søk på "Boston Whaler gelcoat patch kit desert tan 72-93" på eBay.com. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.