Jump to content

Er mercruiser D219 noe å ha?

Tonic

Recommended Posts

Ser det ligger noen mercruiser på finn. Dette er den gamle BMW med modifikasjoner om jeg ikke tar feil. Burde vel være en grei motor i snekka det. Er jo halv pris av grønne og grå motorer....

Har noen noe erfaring med de?

Vil ikke kjøpe denne motoren med BMW-merket for det klinger så dårlig i folks ører.

Det er i prinsippet akkurat samme motoren som BMW D636, men det er klart at Mercruiser klinger bedre og vil være en fordel i forbindelse med salg av båten.

Disse motorene har flere gode sider. De er lette å starte, røyksvake og relativt billige i drift. De er lette å skru på, og deletilgangen er fortsatt god. Deler som tilhører selve motoren (dvs topper, toppakninger, stempelringer etc) kan kjøpes hos verksteder som driver med motoroverhaling, og er dermed ikke så avskrekkende dyrt. Deler som tilhører mariniseringen koster en del mer, men jeg har ikke inntrykk av at Volvo eller Yanmar er noe særlig billigere. Alt kan uansett skaffes i Statene til vesentlig lavere priser enn i Norge.

Den største bakdelen er oppbyggingen av toppene, den har 6 separate topper i lettmetall. Dette gjør dem følsomme for raske temperaturendringer. Dersom man varmer motoren opp før den belastes, og kjøler den ned før man stopper den, er ikke dette noe problem.

BMW modellene hadde et litt underdimensjonert kjølesystem som kunne gi varmgang under drift, men for Mercruiser skal ikke dette være noe problem.

(PS: ser det ligger et par D219 med drev til salgs på Finn. Dersom du kjøper en sånn, har jeg komplett Hürth-gearkasse liggende. Den er riktignok sølvfarget, men du kan selvsagt få med en boks med sort spraylakk :wink: )

Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk

Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel

Ja, det er mekanisk gear. Hürth HBW 420, om jeg ikke husker helt feil. Utveksling 2.9:1

Var montert på en BMW D530 og har gått ca 2000 timer. Motor og gear har vært montert i en Sandvik 945 siden ny (1986).

Har alt av deler, inkl koblingsplate, oljekjøler, motorlabber etc

Har ikke brukt det selv, men i følge forrige eier fungerer det helt OK.

Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk

Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...