Diesel248 Startet 7.August.2008 Link til dette innlegget Startet 7.August.2008 Hei, Vi har nokre gamle motorar ståande, blant anna 5-9 SABB, og ein stasjonærmotor av ukjent merke. For å få prøvd motorane med full hamping trengst det noko bremsesystem. Eg tenkte på noko der ein kunne bruke hydraulikk. Så ein fekk ei regulerbar bremsestyrke. "Vatn brems" ser eg også att er mykje brukt til slikt. Nokon som veit kva type som egnar seg? Kvar ein kan få tak i" Takk! Sitér dette innlegget Norsk motorhistorie --> Still going strong Link to post
sotra Svart 7.August.2008 Link til dette innlegget Svart 7.August.2008 Veit sabben har/skal skifte ut noen av bremsene de har, ta deg en telefon og hør Sitér dette innlegget Link to post
Diesel248 Svart 7.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.August.2008 Ok, takk for svar! Sitér dette innlegget Norsk motorhistorie --> Still going strong Link to post
Diesel248 Svart 7.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.August.2008 Når du nemte att dei skulle bytte ut bremsene, var det da benker med alt, eller berre nokre delar? Sitér dette innlegget Norsk motorhistorie --> Still going strong Link to post
Diesel248 Svart 8.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.August.2008 Hm Sitér dette innlegget Norsk motorhistorie --> Still going strong Link to post
Diesel248 Svart 8.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.August.2008 Eg har tenkt på eit hydrauliskt anlegg. Nokon sam kan ein del og hydraulikk?. Motoren kunne drive noko, der det var regulerbar brems. Takk for svar! Sitér dette innlegget Norsk motorhistorie --> Still going strong Link to post
slett meg Svart 8.August.2008 Link til dette innlegget Svart 8.August.2008 Nå kan man få kjøpt bremser både hos AVL (Zølner) og Schenk og mange andre leverandører! Må du måle motoeffekt er jo dette et alternativ ,skal du bare ha last på motoren kan du vel kjøpe et vribart propeller anlegg og montere dette i en tank? Det står noen gamle vannbremser rundt omkring men de fleste jeg vet om er ca 2000kw og gamle! Maskiniskt skolen i bergen har muligens noen? Hydraulisk med olje har jeg aldri sett! Sikkert fullt mulig det og! Sitér dette innlegget Link to post
880 Svart 8.August.2008 Link til dette innlegget Svart 8.August.2008 (redigert) En del tyngre kjøretøy har en eller annen inretning på mellomakslingen som kan bremse ned doningen. Telmabrems Kansje du finner noe slikt hos en høgger. Å kunne måle ytelse med denne vet jeg ikke... Redigert 8.August.2008 av 880 (see edit history) Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
TMe Svart 9.August.2008 Link til dette innlegget Svart 9.August.2008 Skal du kun belaste motoren kan du eksempelvis koble til en generator. For å få nok speed på denne kan du lage til en reimoverføring Skaffe deg en slik: http://www.pmenergi.dk/side3154-cid-3146.html Den er bygget for 540rpm som er standard speed på kraftuttak traktor. Da kan du belaste generatoren med et antall varmeovner og semidieselen eller hva det måtte være kan få ta seg skikkelig ut. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 9.August.2008 Link til dette innlegget Svart 9.August.2008 Hva med å lage en vannbrems selv? En isolert tank, f.eks. utrangert kjøleskap eller fryseboks, en aksel og hylse som gjennomføring. Som belastningsenhet kan kanskje en en momentomformer fra automatkasse eller lignende brukes. Utakslingen fra momentomformeren påmonteres en eller annen brems slik at belastning kan tilpasses. Alt neddykket. Regner med at momentomformeren kan kjøres på vann også. Det finnes sikkert andre anordninger som kan brukes også, f.eks. en stempelpumpe/stor sentrifugalpumpe der utløpet strupes for å øke belastningen. Så kjører du bare på jevn belastning et visst tidsrom slik at du får en skikkelig temperaturøkning og måler denne samt nøyaktig tid. Et noenlunde nøyaktig termometer fås vel for en rimelig penge på CO/Biltema el. Varmekapasitet vann 4190 J/K/kg. Temperaturøkning multiplisert med antall kg (liter vann) gir energi tilført (Joule). Del på antall sekunder så får du J/s som er lik Watt og del på 1000 så får du kW. Multipliser med 1.36 (ca) og du har hk. Sitér dette innlegget Link to post
Puma 420 Svart 9.August.2008 Link til dette innlegget Svart 9.August.2008 stor sentrifugalpumpe der utløpet strupes for å øke belastningen. Strupning av utløpet på en sentrifugalpumpe minsker vel gjerne belastningen... Sitér dette innlegget Link to post
Diesel248 Svart 9.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.August.2008 Hei, Mykje geniale idear her. Bremsen skal berre brukast til å få belastning på motoren. Aggeregat, og vanntank har eg tenkt på, men når dykk kommer med så gode forklaringer, begynner eg og undrast på, eg skal sjå litt på korleis det er med plass. Takk til alle, no har eg både linkar og råd til dette prosjekt! TAKK!!!!!!!! Sitér dette innlegget Norsk motorhistorie --> Still going strong Link to post
Fantino Svart 9.August.2008 Link til dette innlegget Svart 9.August.2008 Strupning av utløpet på en sentrifugalpumpe minsker vel gjerne belastningen...Godt mulig! Dog har jeg erfaring med litt større sentrifugalpumper som går så varme utenpå når de kjøres mot stengt ventil at malingen flasset av (i tillegg til at vi nesten-evakuerte plattformen en del ganger pga. detektert brann i skaftet..). Kan umulig være en universell sannhet mao. Sitér dette innlegget Link to post
maskinist Svart 9.August.2008 Link til dette innlegget Svart 9.August.2008 Sentrifugalpumper trekker minst strøm når de går mot stengt utløpsventil det samme med sentrifugalvifter. Sitér dette innlegget Link to post
bolla Svart 9.August.2008 Link til dette innlegget Svart 9.August.2008 de trekker minst effekt mot stengt ventil...men greier ikke å kvitte seg med energien og den går over i varme fra friksjon i løpehjulet....... Sitér dette innlegget Link to post
slett meg Svart 9.August.2008 Link til dette innlegget Svart 9.August.2008 Godt mulig! Dog har jeg erfaring med litt større sentrifugalpumper som går så varme utenpå når de kjøres mot stengt ventil at malingen flasset av (i tillegg til at vi nesten-evakuerte plattformen en del ganger pga. detektert brann i skaftet..). Kan umulig være en universell sannhet mao. Husk at all effekt du tilfører pumpa blir omgjort til varme når du går mot stengt ventil. Har du ei pumpe på 30kw vil dette varme opp mediet i pumpa raskt om du ikkje har sirkulasjon! Leverandør av pumper lager ofte diagram som viser trykkstigning flow og akseleffekt ved ulike turtall! Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 9.August.2008 Link til dette innlegget Svart 9.August.2008 Jess, dere har nok rett. Sitér dette innlegget Link to post
Diesel248 Svart 6.Juli.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2009 (redigert) Kan ein bruke ei Hydraulisk pumpe som pumper gjennom ein strupeventil? Det ville bli eit enkelt og regulerbart system. Eller vil det bremse formykje?? Eller kan ein bruke "bilbremse". Eit rundt jernhjul som går rundt drevet av motor, bremseklosser kliper ute på jernhjulet akkurat som på bilbremser. Hjulet kan gjerne vere halveis neddyppet i kjølevæske med olje. Redigert 6.Juli.2009 av Diesel248 (see edit history) Sitér dette innlegget Norsk motorhistorie --> Still going strong Link to post
BMP Svart 6.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2009 Det går fint med en hydraulikkpumpe og en strupeventil men du må innstalere en oljekjøler ellers blir det fort veldig varmt. Jeg bruker en stor elektromotor tilkoblet en frekvensomformer med IGBT likereter og kjører bremseefekten tilbake på elnettet. Da kan jeg bremse med akurat det momentet jeg vill og på det turtallet jeg måte ønske. Efekten leser jeg ret av på omformeren. Sitér dette innlegget Link to post
Diesel248 Svart 7.Juli.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2009 Oi, kan du fortelle meir om det anlegget, det hørest perfekt ut for mitt bruk. Gjerne ei skisse!. Sitér dette innlegget Norsk motorhistorie --> Still going strong Link to post
BMP Svart 8.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2009 Det er vel ikke så mye mer og fortelle om dett annet en at det er ganske dyrt men fungerer utrolig bra. For et system som kan ta bremseefekt på 75kw må du ut med ca kr 150.000,-. Om det er mindre motorer du skal teste kan du bruke en vanlig frekvensomformer og brenne av bremseefekten på bremsemotstander da blir det en del billigere. Sitér dette innlegget Link to post
TMB Svart 3.August.2010 Link til dette innlegget Svart 3.August.2010 Løfter denne tråden igjen jeg. Hva med å bruke en telmabrems fra en lastebil og ett sveiseapparat med digital visning? Sitér dette innlegget Link to post
Diesel248 Svart 4.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.August.2010 ....Hva med å bruke en telmabrems fra en lastebil og ett sveiseapparat med digital visning?.... Hei TMB. Det er absolutt eit bra alternativ. Det ville ha vert trinnløs regulering og ville bremsa omtrent som ein generator. Men problemet er å skaffe ein slik Telma brems..... Sitér dette innlegget Norsk motorhistorie --> Still going strong Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.