Jump to content

Store båter har ofte ikke registreringsnummer ?

Haba

Recommended Posts

:nono:

Hei.

En ting jeg har merket meg i sommer er at store og nyere båter glimrer med fravær av registreringsnummer.

Hvorfor er det slik? Er reg. merkene skjemmende på større båter mon?

I vår båtforening er det et obligatorisk krav at alle båter skal være registrert og påført synlig reg. nummer og ha ansvarsforsikring.

Såvidt jeg vet forlanger de fleste forsikringsselskap at båten er registrert så jeg håper jo at de "store" båtene er forsikret om noe skulle skje.

Ved å ha synlig reg.nummer er det også lettere for andre å få identifisert og kontaktet eieren.

What say o.m?

Redigert av Haba (see edit history)

Båter registrert i Skipsregisteret NOR har ingen krav om synlig registreringsmerke. Der skal dog være et innfrest kjenningsmerke i en ikke-demonterbar del av båten. Navn og hjemsted skal være synlig.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner

Hei.

Hvorfor er det egentlig så viktig for "deg og meg" om en båt har synlig registreringsmerke? Er det kun fordi vi er nysjerrige? Jeg er i hvert fall det. For en times tid så jeg på plotteren at det kom en seilbåt med AIS in mot havnen i Fiskebäckskil der vi ligger nå. Dermed kom både båtens navn VHF kallesignal og MMSI nummer opp på skjermen. Så var det bare å gå inn på et åpent register for VHF kallesignal og finne navn på eieren. Og via "Gule Sider" fant jeg adresse og telefonnummer samt ferdig kart hvor eieren bor. Men hva har jeg med slikt å gjøre? Fy skamme meg!

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Vet jo at registrering er en frivillig sak, men jeg mener både registrering og ansvarsforsikring skulle vært obligatorisk som for motorkjøretøy.

Det kan jo mange være enige i, men det er jo ikke obligatorisk nå, mye på grunn av en del båtorganisasjoners motstand mot det for en del år siden. (Holdningen til dette har nok endret seg en del i det siste - over mot obligatorisk registrering igjen)

Og hvordan kan jeg vite om båten er registrert i skipsregisteret når den hverken har navn eller kjennetegn.

Er fartøyet i NOR, skal det ha navn og hjemsted, jfr SveinHa sitt innlegg. Hjemsted er vel her registreringshavn.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Hjemsted er vel her registreringshavn.
Hjemsted er vel omtrent hver by. Her på mine kanter er Kopervik og Haugesund de eneste alternativene og en velger det som passer en selv best.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner
Hei.

Dermed kom både båtens navn VHF kallesignal og MMSI nummer opp på skjermen. Så var det bare å gå inn på et åpent register for VHF kallesignal og finne navn på eieren. Og via "Gule Sider" fant jeg adresse og telefonnummer samt ferdig kart hvor eieren bor. Men hva har jeg med slikt å gjøre? Fy skamme meg!

Lars H.

He heNettopp derfor har jeg ikke mitt registreringsnummer på båten. Men navn og hjemmehavn står i sirlig "bavaria blå" skrift. - Også har jeg bare mottaker av AIS signaler sån at jeg kan se alle andre, men ingen kan se meg. :blush:

(til SveinHa)

Det er det jeg mener. NOR har en oversikt over aktuelle havner. Måløy er en av disse, f eks. Men båteieren må vel velge den havna når båten skal registreres, og så er det en omfattende meldesak å flytte til en annen havn (iflg erfaring fra venner som eier en NOR-registrert seilbåt).

Redigert av JanT (see edit history)

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Og via "Gule Sider" fant jeg adresse og telefonnummer samt ferdig kart hvor eieren bor.

Og siden han åpenbart ikke er hjemme så er det jo fritt frem for de med mindre edle motiver! Det er egentlig mere og mere skremmende hvor mye man kan finne ut om hverandre basert på offentlig tilgjengelige sider bl.a. på nettet!

Så den anonymiteten som mange tror de er skjult bak også her på nettet er ikke "for real", ikke noe vanskelig å lage en ganske lang liste over medlemmer her med fullt navn, bosted, inntekts og formuesforhold, eiendommer de eier og når de er kjøpt og for hvor mye og utestående gjeld osv osv! En annen sak er om man gidder å finne det ut.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Det er tre 'hjemsted'-havner i Karmøy kommune: Skudeneshavn, Kopervik og Åkrehamn.

Men dette berører jo ikke oss som ikke er i NOR. Pussig er det likevel, at enkelte kommuner med store havnedistrikt ikke er 'hjemsted'.

Det er tre 'hjemsted'-havner i Karmøy kommune: Skudeneshavn, Kopervik og Åkrehamn.
Der er visst dukket opp noen flere byer heromkring den senere tid :blush:

• Barnevaksiner
.....Gule Sider" fant jeg adresse og telefonnummer samt ferdig kart hvor eieren bor. Men hva har jeg med slikt å gjøre? Fy skamme meg!

Lars H.

Men du glemte det aller viktigste: du glemte sjekk av ligningen! Tenk om vedkommende hadde bidratt lite til fellesskapet gjennom skatt, men allikevel unnet seg selv en stor flott seilbåt!? DA kunne virkelig hodet fundert litt rundt svarte penger, innsidehandel og mulig kjeltringer.

Norge er definitivt en bananrepublikk med allmen tilgang til mye informasjon som igjen gir jante-loven gode vilkår :crazy:

Senior-du er min helt!

Hvorfor er det slik? Er reg. merkene skjemmende på større båter mon?

Vår båt kvalifiserer nok ikke til stor, men merkene fra NSSR er 50% for store og den plassen er full av egenreklame. Derfor er mine ikke festet på båten, men ligger i båtmappen vår i båten. Stygge er de.

Joda310

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...